28 november 2017
Ik had een prettig en open gesprek met de verkeersdeskundige. Overtuigen kon hij mij nog niet. Wel kwam er duidelijkheid over de aansluiting vanaf de Boumaboulevard op de N7. Daar wordt een inspanning gedaan om deze aansluiting meer fluïde te laten zijn. Onvoldoende aandacht is er naar mijn idee voor al het afslaande verkeer op de Boumaboulevard. Afslaand verkeer gaat in de spits naar mijn idee voor opstoppingen zorgen. Een oplossing daarvoor ligt naar mijn idee in een weg rechtdoor vanaf de Helperzoomtunnel, aan de achterkant van de Euroborg. Het is maar een idee. Alles begint met een idee toch? Uhm... in het gesprek kwam ook naar voren dat De Helperzoomtunnel niet op tijd af gaat zijn en toch alvast de oprit vanaf de zuidkant naar de Ring zal gaan verdwijnen... iemand suggesties richting Winschoten (behalve de NS)?
28 november 2017
Valt het ontwerp en de uitvoering van deze kruispunten ook onder het project aanpakringzuid? Zijn daar al ontwerpen en dergelijke van te zien?
28 november 2017
@Miek Vorige week heb je een gesprek gehad met onze verkeerskundige. Zoals afgesproken geven we ook hier antwoord op je vragen. De ombouw van de zuidelijke ringweg leidt tot grote veranderingen in de verkeersstromen in de stad. Op sommige plekken wordt het drukker, maar op andere juist rustiger. Elders op onze website staat een https://www.aanpakringzuid.nl/plan/effecten/hoeveelheid-autoverkeer (kaart) waarop je per straat kunt zien wat het effect van het project Aanpak Ring Zuid is op de verkeerscijfers. In de huidige situatie maakt het verkeer tussen de wijken Helpman/Coendersborg en Oosterpoort gebruik van de spoorwegovergang Esperantokruising. Uit veiligheidsoverwegingen is het noodzakelijk dat deze gelijkvloerse spoorkruising wordt opgeheven. De verbinding tussen de twee wijken blijft in stand dankzij de aanleg van de Helperzoomtunnel. Een van de effecten hiervan is dat het rustiger wordt op de Verlengde Lodewijkstraat. Al het verkeer vanuit het Europapark richting DUO, Helpman en de aansluiting Hereweg gaat straks via de Boumaboulevard naar het zuiden, richting de Helperzoomtunnel. Bij de vervelende S-bocht voor het kantoor van de gemeente wordt het dus een stuk rustiger. Nu, in de tijdelijke situatie, is er een knelpunt bij de kruispunten Boumaboulevard – Europaweg en Europaweg – N7. Beide kruispunten gaan helemaal op de kop en krijgen meer capaciteit, waardoor ze in de eindsituatie meer verkeer kunnen verwerken. Verder heb je het over de aansluiting Westerbroek op de A7. Het project Aanpak Ring Zuid voorziet ook in de aanpassing van de rotondes op die aansluiting, zodat deze rotondes meer verkeer kunnen verwerken. Welke route het handigste is om vanuit Helpman/Coendersborg in de richting van Hoogezand te gaan, hangt af vanaf waar je vertrekt. De Verlengde Hereweg is een van de wegen waar het rustiger wordt als gevolg van Aanpak Ring Zuid.
28 november 2017
Erwin, we hebben navraag gedaan bij de aannemer. Het probleem was al gesignaleerd. De aannemer heeft overleg gehad met de gemeente en werkt nu een oplossing uit.
24 november 2017
@dhr. Janse, hieronder ons antwoord op uw vragen. Het klopt dat de tunnel bij De Papiermolen nog niet op tekening staat. De gemeenteraad van Groningen is akkoord gegaan met het plan. Combinatie Herepoort werkt het ontwerp voor de fietstunnel nu verder uit. Daarna moet het Tracébesluit hierop worden aangepast. Hier hoort een inspraaktraject bij, waarbij iedereen zijn zienswijze op het plan kan geven. Formeel gezien kunnen we de impressies van het ontwerp pas aanpassen als de procedure om het Tracébesluit te wijzigen is afgerond. Als het zover is, gaat dit zo snel mogelijk gebeuren. In het uitgewerkt ontwerp is geen sprake van een verbreding van de Hereweg ter hoogte van het Sterrebos/Waterloolaan/Papiermolenlaan. De Hereweg blijft binnen het huidige profiel. De bodem van het Oude Winschoterdiep boven de verdiepte ligging komt schuin te liggen. Onder het kanaal komt de zuidelijke ringweg immers weer geleidelijk naar het maaiveldniveau. Aan de westzijde wordt het kanaal circa 85 cm diep, aan de oostzijde ongeveer 30 cm. Vandaar dat wij communiceren dat de diepte circa 50 cm is. De voorbereidingen bij de Helperzoomtunnel zijn zo ver afgerond dat nu gestart kan worden met het bouwen van de tunnel zelf. De waterproblemen op de voorbouwlocatie zijn opgelost.
22 november 2017
@Timo, bedankt voor het doorgeven. Ik heb het aangepast.
22 november 2017
X-ing the Air mag wel permanent in de opslag blijven ;-)
22 november 2017
Op die pagina verwijzen de links "Julianaplein" en "Voetgangersbrug Julianavijver" beide door naar de plaat over de voetgangersbrug. De plaat over het Julianaplein ontbreekt dus.
21 november 2017
Rena, ik kreeg van Dirk Zwakenberg het volgende antwoord op je vraag: Het ‘ecosysteem’ op deze locatie kan niet gehandhaafd blijven. Er komt immers straks een nieuwe weg. Door te werken in deze tijd van het jaar, worden zo min mogelijk dieren verstoord, aangezien veel dieren voor de winter al zijn weggetrokken. Een ecoloog heeft direct voor het vellen van de bomen en houtopstanden een broedvogelinspectie gedaan. De werkzaamheden zijn verder zodanig uitgevoerd dat dieren die nog actief zijn en van het groengebied gebruik maakten, uit konden wijken naar aangrenzende groengebieden. Wij vellen aan deze zijde van de A28 van noord naar zuid. Het grotere ecosysteem, met een netwerk van groengebieden in de omgeving, functioneert nog. Dit zal in de toekomst versterkt worden door de aanleg van nieuwe groengebieden en faunapassages. De nieuwe bomen en houtopstanden worden langs de nieuwe zuidelijke ringweg en in het Zuiderplantsoen aangeplant.
20 november 2017
Met name de contextuele samenhang tilt het hele verhaal naar een hoger plan.