17 oktober 2019
Harrie, er is helaas geen mogelijkheid om de afbouw van de Helperzoomtunnel te versnellen. We zoeken samen met de buurt en de gemeente naar andere oplossingen.
16 oktober 2019
Annet, voor de duidelijkheid: fietsers op de Hereweg vanuit het centrum richting Helpman moeten omfietsen via de Papiermolentunnel. De andere kant op, dus vanuit Helpman richting binnenstad, kunnen de fietsers gewoon doorrijden, ook in de herfstvakantie.
16 oktober 2019
Wat bedoel je precies, Jelte?
16 oktober 2019
Arjen de Jong, het klopt niet dat al het verkeer vanaf het Julianaplein richting westelijke ringweg straks moet omrijden via de minirotondes bij Laan Corpus den Hoorn. Dat geldt wel voor het verkeer vanaf het Julianaplein naar de afslag bij de Leonard Springerlaan (MartiniPlaza). Dit deel van het verkeer heeft inderdaad een langere route nodig, wat voor extra uitstoot zorgt. Ook op andere plekken moet het verkeer straks langere afstanden afleggen, bijvoorbeeld om op de Hereweg te komen. Uit het verplichte milieueffectonderzoek dat we voor aanvang van het project hebben uitgevoerd, is gebleken dat de luchtkwaliteit bij de zuidelijke ringweg in de toekomst verbetert. Dat komt vooral doordat het verkeer schoner wordt door strengere wet- en regelgeving. Het milieueffectrapport (2014) vind je in de bibliotheek van onze website, op de pagina https://www.aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plandocumenten (Plandocumenten).
16 oktober 2019
Filip, het is geen gekke gedachte om linksafslaand verkeer vanuit de Waterloolaan te verbieden. We hebben dat zelf ook bekeken, maar om veiligheidsredenen moeten we deze oplossing uitsluiten. We verwachten dat het rechtsafslaande verkeer dan gaat draaien op de Helperzoom, om alsnog over de Esperantokruising te gaan. We hebben nog onderzocht of we dit kunnen oplossen met een kleine rotonde verderop bij de Helperzoom, maar daar is helaas onvoldoende ruimte voor.
16 oktober 2019
Dijkstra, beide kruisingen zijn gelijkwaardige kruisingen met reguliere voorrangsregels. Extra borden daarbij plaatsen is normaal gesproken niet nodig en zou ook afbreuk doen aan de situatie op de weg die moet laten zien hoe de voorrang is geregeld. In het begin hebben er borden gestaan om weggebruikers erop te wijzen dat de situatie is gewijzigd. Die nu weer terugplaatsen, zou de indruk kunnen wekken dat er opnieuw iets is veranderd, wat niet het geval is. Dat zou dan alleen maar tot meer verwarring leiden. In overleg met de buurt en de gemeente zijn we op zoek naar andere oplossingen.
16 oktober 2019
Sander, zoals Annet ook aangeeft: hier staat al een verkeerslicht voor voetgangers.
16 oktober 2019
Manuel, in mijn oorspronkelijke antwoord (van 19 sept) gaat het over dit verkeerslicht. Dit verkeerslicht staat vaak op groen. Vaker is niet mogelijk. Het verkeerslicht staat hier omdat er bouwverkeer naar de afgesloten oprit mogelijk is.
16 oktober 2019
We begrijpen dat het ook voor fietsers vervelend is. We zijn bezig om de situatie zo veel mogelijk te verbeteren voor alle verkeersdeelnemers, in overleg met de buurt en de gemeente. We hebben hier te maken met een tijdelijke bouwsituatie, waarin het nooit zo goed geregeld is als in de oude of de nieuwe situatie. We vragen alle verkeersdeelnemers om begrip hiervoor.
27 september 2019
manuel, ik begrijp dat je het nieuwe fietsverkeerslicht bedoelt op de Hereweg ter hoogte van de Waterloolaan. Het klopt dat dit verkeerslicht lang op rood staat. Dat is nodig omdat we willen voorkomen dat het verkeer op de Hereweg rechtsaf richting Waterloolaan een lange rij gaat vormen en daarmee het kruispunt blokkeert. Als dat gebeurt, zou het verkeer op de afritten van de ringweg (uit beide richtingen) stil kunnen komen te staan, wat tot gevaarlijke situaties op de ringweg kan leiden.