1 februari 2019
Jammer dat de oprit nu al dicht gaat, maar het is niet anders. Hopelijk zorgt er niet voor dat de doordeweekse verkeersopstoppingen aan de Van Ketwich Verschuurlaan niet nog erger worden. Jullie geven zelf aan dat er in mindere mate meer drukte wordt verwacht aan de Van Ketwich Verschuurlaan, maar misschien moeten jullie doordeweeks in de spits zelf eens een kijkje gaan nemen. De slecht afgestelde stoplichten zijn een deel van de oorzaak van het probleem op de Van Ketwich Verschuurlaan? Worden deze aangepast om het verkeer beter door te kunnen laten stromen? Was er geen alternatief te bedenken die er voor had kunnen zorgen dat er via een tijdelijke oprit alsnog via de Hereweg naar de ring gereden kon worden. Eerlijk gezegd vind ik 600 auto's per dag vrij fors. Buiten de spits zal dit op te vangen zijn, maar wat tijdens de spits? Groningen wordt als stad door dit soort maatregelen steeds minder goed bereikbaar. De maatregelen die automobilisten zelf kunnen nemen (thuiswerken of met het OV zijn leuk bedacht, maar de praktijk wijst vaak anders uit).
1 februari 2019
@ John: Het gebrek aan draagvlak voor de ombouw is altijd al gevoed door de vrees dat jullie je niet aan de afspraken zouden houden, en de boel met opzet te rooskleurig hebben voorgesteld. Dat blijkt nu. Welke andere beloftes gaan jullie niet nakomen? Dat de weg tot betere bereikbaarheid leidt (wat altijd al twijfelachtig was), dat er geen vrachtverkeer door de H'zoomtunnel mag (een verbodsbord is zo weggehaald), dat er altijd twee rijstroken op de ring beschikbaar zijn tijdens de bouw, dat er nat gebouwd gaat worden om het sterrenbos niet te laten verdrogen? Dit soort zaken doet jullie geloofwaardigheid geen goed.
1 februari 2019
Hallo Bert, de herinrichting van de Vondellaan valt binnen de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid. In de planning waren deze werkzaamheden aan het eind van het project terug te vinden. Combinatie Herepoort heeft besloten de werkzaamheden toch eerder uit te voeren. Op de volgende pagina staat meer informatie over de herinrichting: https://www.aanpakringzuid.nl/deelgebieden/julianaplein/de-wijert#Vondellaan_-__Rotonde_Van_Iddekingeweg/Nieuwe_zuidelijke_ringweg/ Op de derde afbeelding kun je , door de oranje balk naar links of rechts te bewegen, de nieuwe en huidige situatie met elkaar vergelijken.
1 februari 2019
Hallo Kaatje en Mans, de verkeerslichten aan de Hereweg staan op dit moment op de meest optimale stand voor de verschillende verkeersstromen. Dit kruispunt heeft naast veel autoverkeer ook veel fietsverkeer te verwerken. Op het moment dat automobilisten langer groen krijgen, moeten fietsers langer wachten. De praktijk leert dat sommige ongeduldige fietsers dan het rode licht negeren en gaan oversteken. Dit zorgt dan vervolgens voor onveilige situaties.
1 februari 2019
Het zou wel zo netjes zijn om hierbij te vermelden dat het verkeer door de ombouw onveiliger wordt: In jullie eigen tracebesluit staat in de verschillenrapportage op p.78 dat er door de ombouw meer verkeersslachtoffers gaan vallen dan zonder het project. Meer doden en gewonden dus. Dat is kennelijk de prijs van "betere bereikbaarheid"
1 februari 2019
Het is inderdaad een vervelende situatie, dat zijn we volledig met u eens. We begrijpen dat dit voor de omgeving extra overlast oplevert. In het verleden hebben we deze toezegging gedaan om de wijk Helpman goed bereikbaar te houden tijdens de ombouw. Doordat het inschuiven van de Helperzoomtunnel zo veel vertraging heeft opgelopen, kwamen we voor een dilemma te staan. Wachten met deze werkzaamheden totdat de Helperzoomtunnel is opengesteld, zou veel extra vertraging betekenen. We hebben goed gekeken naar doorstroming en alternatieve routes en zijn tot de conclusie gekomen dat het op deze manier toch uitvoerbaar is. Aanvankelijk zou de oprit afgelopen zomer al dichtgaan, in verband met de zomerstremming. Daar hebben we destijds uitgebreid over gecommuniceerd. De zomerstremming ging echter niet door, waardoor de oprit tot vandaag open kon blijven. De komende tijd hebben de bewoners van Helpman enkele alternatieve routes om richting Hoogezand en Delfzijl te komen. Het streven is de Helperzoomtunnel in 2019 alsnog op zijn plek onder het spoor te schuiven. Enkele maanden daarna kan de tunnel alsnog worden opengesteld.
1 februari 2019
De extra verkeersoverlast voor Helpman is inderdaad vervelend. Het streven is dat de tunnelmoot van de Helperzoomtunnel in 2019 op zijn plek onder het spoor wordt geschoven. Een precieze datum weten we nog niet. Enkele maanden daarna kan de tunnel worden opengesteld voor verkeer.
1 februari 2019
Hallo Aaldrik, alleen de oprit vanaf Kempkensberg naar de zuidelijke ringweg gaat dit weekend definitief dicht. Het is nog wel mogelijk om via Kempkensberg van de Hereweg naar de Helperzoom te rijden en andersom.
1 februari 2019
Peter, voor het inschuiven van de Helperzoomtunnel is inderdaad ook een treinvrije periode nodig. We werken er hard aan om die in 2019 nog voor elkaar te krijgen. Maar wanneer dat kan, is nog onzeker. We willen niet nog meer vertraging oplopen door hierop te wachten met werkzaamheden die nu wel uitgevoerd kunnen worden, zoals het gedeeltelijk afbreken van het viaduct over het spoor. De plannen die de aannemer hiervoor heeft ingediend, zijn geaccepteerd.
1 februari 2019
Langer onderweg zijn als automobilist is tot daar aan toe. De gevaarlijke verkeerssituaties door sterk toenemend verkeer op wegen die gedeeld worden met wiebelige fietsertjes van 5, 6 jaar zijn veel erger. Ik hou echt m'n hart vast. De Esperantokruising bijvoorbeeld kan je toch met een recht gezicht geen goed 'alternatief' noemen zeg... daar heb je op rustige momenten ze soms al bijna op je motorkap, al let je nog zo goed op. Ik hoop echt dat dit allemaal goed afloopt.