27 september 2019
embo, het klopt dat dit verkeerslicht lang op rood staat. Dat is nodig omdat we willen voorkomen dat het verkeer op de Hereweg rechtsaf richting Waterloolaan een lange rij gaat vormen en daarmee het kruispunt blokkeert. Als dat gebeurt, zou het verkeer op de afritten van de ringweg (uit beide richtingen) stil kunnen komen te staan, wat tot gevaarlijke situaties op de ringweg kan leiden. Je overige drie aandachtspunten (hieronder) heb ik uitgezet.
27 september 2019
Hans, we nemen aan dat je de enkele opstelstrook bedoelt op de Hereweg voor verkeer vanuit het centrum rechtsaf richting verbindingsweg. Fysiek ontbreekt er ruimte voor meer dan twee opstelstroken (één voor autoverkeer en één busstrook), vanwege de toegang tot de begraafplaats. Uit de berekeningen die wij hebben uitgevoerd, blijkt dat deze enkele opstelstrook voor autoverkeer voldoende is. Dat komt enerzijds doordat de hoeveelheid verkeer op de Hereweg met 25 tot 30 procent afneemt als gevolg van het project. De belangrijkste routes vanaf het centrum naar de ringweg zijn aan de westkant de route via het Emmaviaduct, en aan de oostkant de route via de Europaweg. Anderzijds wordt de doorstroming op de Hereweg bevorderd doordat verkeer vanuit het centrum niet linksaf mag slaan naar de Waterloolaan, zoals nu ook al in de tijdelijke situatie het geval is.
26 september 2019
Dag, vraagje over de 'open plekken' in de damwand. In oktober staan de damwandplanken in de Verl. Hereweg gepland. Hoe gaat dat in zijn werk? Ik neem dat er een afsluiting komt, maar hoe lang? Wordt er een tijdelijke weg gemaakt? En hoe zit dat met het spoor (als ik het kaartje zie dan wordt het ondertunneld) en met het Winschoterdiep?
26 september 2019
Filip, het klopt dat we zijn uitgelopen met het intrillen van de damwandplanken bij De Frontier. Afgelopen maandag 23 september is de laatste dag geweest waarop we hier hebben getrild. Deze vertraging had alles te maken met een obstakel onder de grond waar omheen gewerkt moest worden. Ook zaten de damwandplanken hier niet goed op hun plek en moest een deel opnieuw worden geplaatst. De keuze is gemaakt om langer door te gaan in plaats van later weer terug te komen. Het klopt dat wij de omgeving onvoldoende geïnformeerd hebben over de uitloop. Onze excuses hiervoor. Op dit moment zijn we met één heistelling bezig bij de Kempkensberg en werken we aan de zuidwand richting de Hereweg.
25 september 2019
Wat droevig. Weer een teken dat het hele plan van gedrochten aan elkaar hangt. Net zoals bijvoorbeeld het plan om de aansluiting van de nieuwe verbindingsweg (Hereweg- Brailleweg), richting de aansluiting op Ring Zuid, te voorzien van één voorsorteerstrook. En dat terwijl daar dagelijks meer dan 1000 autobewegingen verwacht worden.... ik begrijp het niet. Het vervangt nl. twee drukke verkeerstromen in de huidige situatie. En zo zijn er in aansluiting op de Ring veel voorbeelden te vinden, die onlogisch, onpraktisch en probleemveroorzakend zijn. Als je in detail naar het hele plan gaat kijken, lijkt het of er willens en wetens ogen gesloten zijn bij het nemen van besluiten, om het plan maar niet in gevaar te brengen. Wat mag dit de stad gaan kosten?
25 september 2019
@John: 4 aandachtspunten: 1. Vanmorgen rond 7 uur stond het fietsersstoplicht bij de Waterloolaan echt belachelijk lang op rood, terwijl het vrijwel continu groen was voor autoverkeer vanaf de Verlengde Hereweg rechtsaf de Waterloolaan in. Maar het grootste deel van de tijd kwam er geen enkele auto langs. Kunnen jullie hier wat aan doen? Bijvoorbeeld, tussendoor een keer extra groen voor fietsers. 2. Er is geen groene golf voor de twee fietsstoplichten die hier vlak achter elkaar staan (afrit ring, en Waterloolaan). Dit wekt enorme irritatie. 3. Er sloegen verschillende auto's vanuit de stad linksaf de Waterloolaan in, zigzaggend om de rood-witte borden heen. Dit levert gevaarlijke situaties op. 4. Bij de Kempkensberg (rond 7 uur) stond een enorme kraan pontificaal op het fietspad, omdat het hek voor werkverkeer nog dicht was. Fietsers moesten over de rijbaan heen, zonder verkeerregelaar, met alle gevaren van dien (in het donker). Dit kan echt niet.
24 september 2019
Prachtig verhaal! Wat mij betreft nog een paar verhalen van hem uit de oude doos.
24 september 2019
Interessant en mooi verhaal! Leuk, dit soort achtergronden.
24 september 2019
Dank voor de duidelijke uitleg Judith!
24 september 2019
Leon, de volgende stap bij de A28/Brailleweg is inderdaad het bouwen van het nieuwe viaduct. Dit doen we samen met het bouwen van de nieuwe oprit vanaf Groningen Centrum naar de A28. In november van dit jaar beginnen we met het aanbrengen van zand voor de oprit en het viaduct en brengen we voorbelasting aan. Deze werkzaamheden duren ongeveer een maand en hierna moet de grond minimaal 3 maanden ‘zetten’. In het voorjaar van 2020 kunnen we vervolgens aan de slag met de daadwerkelijke bouw van het nieuwe viaduct. Dit duurt ongeveer een jaar. Als vervolgens het verkeer op de A28 over het nieuwe viaduct rijdt, kunnen we het tijdelijke viaduct afbreken. De fietsvallei (onder het nieuwe viaduct Brailleweg) richten we pas later in, als ook de Brailleweg omgebouwd wordt tot een tweerichtingsweg. De ingebruikname van de fietsvallei staat voorlopig gepland op het voorjaar van 2022. Deze planning is uiteraard onder voorbehoud van wijzigingen.