23 oktober 2018
Pieter, het plan voor de zuidelijke ringweg kent een lange geschiedenis, waarin verschillende alternatieven zijn onderzocht. Dat is gebeurd in een zogenaamde Verkenning (2000-2007) met daaropvolgend een Verlengde Verkenning (2008-2009). Daarbij zijn ook (gedeeltelijk) ondergrondse alternatieven onderzocht. Alle alternatieven zijn met elkaar vergeleken op criteria zoals oplossend vermogen (capaciteit), milieueffecten, ruimtelijke kwaliteit, draagvlak en kosten. De conclusie van de Verkenning en de Verlengde Verkenning is dat geen van de onderzochte alternatieven voldoet aan alle criteria. De (gedeeltelijk) ondergrondse alternatieven op het bestaande tracé hebben voldoende oplossend vermogen, kennen veel draagvlak en kunnen ruimtelijk goed ingepast worden. Maar vanwege verkeerskundige eisen en uit veiligheidsoverwegingen zijn ze niet realiseerbaar binnen het beschikbare budget. Op basis van de uitkomsten van beide verkenningen is vervolgens het Bestuurlijk Voorkeursalternatief (BVA) ontwikkeld: de oplossing op het bestaande tracé met een deels verdiepte ligging. Het BVA vormt een combinatie en optimalisatie van de meest kansrijke varianten van de bestudeerde alternatieven wat betreft bereikbaarheid, ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid en financiële haalbaarheid. In 2009 hebben het Rijk, de Provincie Groningen en de Gemeente Groningen samen voor het BVA gekozen. Het BVA betreft een plan op hoofdlijnen. Dit plan op hoofdlijnen is in de planuitwerkingsfase (2010-2014) verder uitgewerkt tot uiteindelijk het Tracébesluit. De projectorganisatie Aanpak Ring Zuid heeft van de minister de opdracht gekregen dit Tracébesluit te realiseren.
23 oktober 2018
Raymond, we hebben nog geen nieuws over het verhogen van de snelheid op de tijdelijke weg. Voorlopig starten er geen grotere werkzaamheden aan de ringweg, zoals we al https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/geen-grote-zichtbare-werkzaamheden-de-komende-maanden (eerder) hebben gemeld. De aannemer is wel bezig met kleinere werkzaamheden waarvoor al toestemming is verleend, zoals de https://www.aanpakringzuid.nl/#modal-%2Fdeelgebieden%2Fwest%2Factueel%2Frenovatie-viaduct-vrijheidsplein (renovatie van het viaduct bij het Vrijheidsplein).
23 oktober 2018
John, Kan ik ook reactie krijgen
23 oktober 2018
Martin, het is een voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat het door UV-straling wordt beschadigd. Beter voorkomen dan genezen ;p Hetzelfde materiaal wordt ook gebruikt bij definitieve wegen.
23 oktober 2018
Al vanaf het begin is bepaald dat de tijdelijke weg net zo wordt gebouwd als een definitieve weg. De weg blijft dus voor langere tijd geschikt.
23 oktober 2018
Thomas, ik snap je gedachtegang, maar al vanaf het begin is bepaald dat de tijdelijke weg net zo wordt gebouwd als een definitieve weg. Het plaatsen van het UV-doek staat los van de vertraging.
22 oktober 2018
Wanneer gaat eindelijk de snelheid op de "tijdelijke"baan eens omhoog naar 70 km/u. Lijkt me dat asfalt inmiddels wel stroef genoeg is. Wanneer word er überhaupt weer verder gewerkt aan de ring? Iedereen rijd nu op de versmalde rijstroken al maandenlang maar ondertussen gebeurt er aan de ring zelf helemaal niks, zo lijkt t althans. Krijg het gevoel meer en meer dat straks de burger blijft zitten met financiele strop omdat de aannemer zich failliet laat verklaren en de forensen en burgers nog jaren lang in de puinhoop blijven zitten
22 oktober 2018
Pieter, de voorbereidende werkzaamheden, zoals het aanbrengen van damwandschermen, zijn al in het voorjaar van 2017 gestart. Toen werd een oude kade aangetroffen in de bodem ter plaatse van de voorbouwlocatie en de spoorbaan. Daardoor moesten de uitvoering en het ontwerp worden aangepast. Pas in de treinvrije periode van augustus 2017 kon de kade verwijderd worden. Het ontgraven van de voorbouwlocatie is gestart eind augustus 2017. In november 2017 is de werkvloer aangebracht. Van 1 december 2017 tot 1 mei 2018 is de tunnelmoot gebouwd. Klik hier voor meer informatie over de https://www.aanpakringzuid.nl/deelgebieden/helpman/werk-in-uitvoering (voortgang).
21 oktober 2018
Van welke datum tot welke datum is aan deze tunnel gebouwd ? Wanneer start met ontgraven Wanneer betonwerk gereed ? gaarne datums
21 oktober 2018
Iets begrijp ik niet aan dit verhaal. Er wordt aan de noordkant van de weg UV werend doek geplaatst. Een kant waar de zon nooit op schijnt. Kan het de bewapening niet eens tegen het beetje UV strooi licht wat via de wolken en zo er op terecht komt? Niet bepaald best materiaal denk ik dan.