20 juli 2023
Leo, over deze situatie krijgen we vaak vragen. Het gaat dus om de oprit Meerstad: de oprit vanaf de Sint Petersburgweg (op bedrijventerrein Driebond) richting Hoogezand. Deze oprit is vrij kort en gaat aan de rechterkant over in twee rijbanen waar normaalgesproken het verkeer van Ring Oost op invoegt. De afsluiting van deze oprit heeft te maken met de verkeersveiligheid. Als de zuidelijke ringweg dicht is, zoals nu, moeten we op de oostelijke ringweg een afzetting plaatsen om te voorkomen dat het verkeer uitvoegt. We doen dit met behulp van schildjes en tekstkarren. In landelijke voorschriften is precies vastgelegd op welke plek deze maatregelen op de weg moeten staan. Door deze maatregelen op de weg wordt de invoegstrook te kort voor het verkeer dat van de oprit Meerstad komt. Daarom krijgen we geen toestemming om deze oprit open te houden.
20 juli 2023
Theo, deze afslag is dicht voor een betere doorstroming van het verkeer vanaf de N7. Het voorkomt dat hier opstoppingen ontstaan.
20 juli 2023
Dank voor je antwoord, John, maar als ik jullie foto vanuit de kraan (op facebook) bekijk, zie ik toch duidelijk voorbereiding voor het groene middengebied van de Ovonde, de plek voor de bushalte, de fietsoversteek, nieuwe stoepranden en andere stukken zwarte grond waar volgens het nieuwe plan beplanting komt. Dus ik ben heel benieuwd naar wat dan de tijdelijke weg is, en wat er allemaal weer weggehaald moet worden als de vergunningaanvraag wordt afgewezen of nog aangepast. Ik blijf het dus vreemd vinden, maar de tijd zal het leren...
20 juli 2023
Maarten, deze vraag hebben we in het artikel hierboven al beantwoord. Op de plek van de ovonde leggen we eerst een tijdelijke weg aan. Zo kan het verkeer tijdens de werkzaamheden doorrijden. Pas als de procedures zijn afgerond, kunnen we de definitieve inrichting maken. Bij het inrichten van de tijdelijke weg houden we al wel rekening met de plek van de weg in het ontwerp, zodat we kosten kunnen besparen en geen dubbel werk hoeven te doen.
19 juli 2023
Als ik op de webcam Julianaplein kijk naar de plek waar het verkeersplein moet komen, zie ik volgens mij duidelijke contouren van de nieuwe Ovonde. En dat verbaast mij, want voor zover ik weet is de vergunningaanvraag voor dit verkeersplein nog in behandeling bij de gemeente en kan deze alsnog afgewezen worden. Als de vergunning wel wordt verleend, is er in ieder geval nog een periode van 6 weken waarin bezwaar kan worden gemaakt. Kunt u dit verklaren? Zie ook https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-256828.html
19 juli 2023
Facebook? Zie: https://www.facebook.com/groups/2270483986506401
18 juli 2023
Maarten, het verkeersplein bij de Brailleweg is geen rijksweg. Daarom hoefde er bij de aanpassing van het plan geen verkeersveiligheidsaudit te worden gedaan.
18 juli 2023
Pieter, de brugdelen komen vandaag (dinsdag) per schip aan in Groningen. De brugdelen worden donderdag ingehesen. Hier komt geen webcam bij omdat de kosten hiervan erg hoog zijn. Wel laten we een filmpje maken.
18 juli 2023
Corry, dat klopt. Dat had een praktische reden. We begrijpen dat het verwarrend is. Ik heb het toegevoegd aan het bijschrift.
18 juli 2023
Wat onder anderen onbeantwoord is gebleven is of er voor het nieuwe plan een Verkeersveiligheidsaudit is uitgevoerd. Zie https://verkeersveiligheidsaudits.nl/ik-wil-meer-weten/meer-weten-verkeersveiligheidsaudits/ Eerder is dit namelijk wel gedaan door Royal Haskoning/DHV en het lijk me, mede gezien de uitspraak van de Raad van State van oktober 2014, dat dit opnieuw had moeten gebeuren. De vraag blijft dus of deze audit opnieuw is uitgevoerd. - Zo ja, wat zijn de resultaten? - Zo nee, waarom niet?