Actueel
Zoeken in de index
Vanaf zaterdagochtend 3.00 uur rijden er geen treinen meer tussen station Groningen (‘Hoofdstation’) en station Groningen Europapark. Dan beginnen de voorbereidingen voor het inrijden van het spoordek. Bijna 220 uur later moet de klus geklaard zijn, want maandagochtend 17 mei rijden de treinen weer. Wat moet er allemaal gedaan worden? De werkzaamheden zijn te volgen via onze webcam bij De Frontier.
Zaterdag is het zover. Dan beginnen de voorbereidingen voor het inrijden van het spoordek van de verdiepte ligging. In deze animatie leggen we uit hoe het inrijden precies in zijn werk gaat.
Hoe kan architectuur een bijdrage leveren aan de maatschappij, aan de verbinding tussen mensen onderling en aan de band met hun leefomgeving? Bovendien zonder daarbij de historie uit het oog te verliezen? Lorien Beijaert en Arna Mačkić van Studio L A maken er hun werk van. Via een minicompetitie kreeg Studio L A de opdracht voor het ontwerpen van een uitkijkpunt. Dit Geheugenbalkon staat straks bij de verdiepte ligging ter hoogte van de Hereweg.
Begin maart is Combinatie Herepoort bij het viaduct over de Van Iddekingeweg gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor het verbreden van het viaduct. Vanaf 10 mei tot 6 september 2021 is de onderdoorgang van het Van Iddekingeweg viaduct afgesloten voor alle verkeer. Dit is nodig om de werkzaamheden aan de oostzijde van het viaduct veilig te kunnen uitvoeren.
Langs de zuidelijke ringweg verrijst het Geheugenbalkon, een uitkijkpunt dat een unieke blik biedt op de bouw van het verdiepte deel van de weg. Het Geheugenbalkon wordt ontwikkeld door Kunstpunt Groningen (voorheen CBK) in nauwe samenwerking met Combinatie Herepoort (CHP). Het ontwerp komt uit handen van architectuurstudio Studio L A. Projectleider Nicoline Wijnja vertelt: “Studio L A slaagde erin om een mooi ontwerp en statement te maken; het Geheugenbalkon kijkt uit op de stad die zich vernieuwt en maakt tegelijk een knipoog naar het verleden.”