25 september 2019
@John: 4 aandachtspunten: 1. Vanmorgen rond 7 uur stond het fietsersstoplicht bij de Waterloolaan echt belachelijk lang op rood, terwijl het vrijwel continu groen was voor autoverkeer vanaf de Verlengde Hereweg rechtsaf de Waterloolaan in. Maar het grootste deel van de tijd kwam er geen enkele auto langs. Kunnen jullie hier wat aan doen? Bijvoorbeeld, tussendoor een keer extra groen voor fietsers. 2. Er is geen groene golf voor de twee fietsstoplichten die hier vlak achter elkaar staan (afrit ring, en Waterloolaan). Dit wekt enorme irritatie. 3. Er sloegen verschillende auto's vanuit de stad linksaf de Waterloolaan in, zigzaggend om de rood-witte borden heen. Dit levert gevaarlijke situaties op. 4. Bij de Kempkensberg (rond 7 uur) stond een enorme kraan pontificaal op het fietspad, omdat het hek voor werkverkeer nog dicht was. Fietsers moesten over de rijbaan heen, zonder verkeerregelaar, met alle gevaren van dien (in het donker). Dit kan echt niet.
24 september 2019
Prachtig verhaal! Wat mij betreft nog een paar verhalen van hem uit de oude doos.
24 september 2019
Interessant en mooi verhaal! Leuk, dit soort achtergronden.
24 september 2019
Dank voor de duidelijke uitleg Judith!
24 september 2019
Leon, de volgende stap bij de A28/Brailleweg is inderdaad het bouwen van het nieuwe viaduct. Dit doen we samen met het bouwen van de nieuwe oprit vanaf Groningen Centrum naar de A28. In november van dit jaar beginnen we met het aanbrengen van zand voor de oprit en het viaduct en brengen we voorbelasting aan. Deze werkzaamheden duren ongeveer een maand en hierna moet de grond minimaal 3 maanden ‘zetten’. In het voorjaar van 2020 kunnen we vervolgens aan de slag met de daadwerkelijke bouw van het nieuwe viaduct. Dit duurt ongeveer een jaar. Als vervolgens het verkeer op de A28 over het nieuwe viaduct rijdt, kunnen we het tijdelijke viaduct afbreken. De fietsvallei (onder het nieuwe viaduct Brailleweg) richten we pas later in, als ook de Brailleweg omgebouwd wordt tot een tweerichtingsweg. De ingebruikname van de fietsvallei staat voorlopig gepland op het voorjaar van 2022. Deze planning is uiteraard onder voorbehoud van wijzigingen.
24 september 2019
Daar loopt een doodlopende boerenweg. We veranderen daar niets aan.
24 september 2019
Ik vind het nogal wat om naast alle fietsers ook het 'verkeer op langzame wielen' tenminste 5 jaar lang om te leiden (heen en terug max 3 km per dag extra) waarbij de alternatieven beide een behoorlijk hoogteverschil kennen, voor Nederlandse begrippen. Het wordt behoorlijk druk op de beide alternatieven (en de wegen er naartoe). 5 jaar is niet echt tijdelijk meer te noemen, wordt er door jullie en/of gemeente nagedacht over aanvullende maatregelen???
23 september 2019
Leon, ik heb de vraag uitgezet, hopelijk zo snel mogelijk ons antwoord.
23 september 2019
Je hebt gelijk, Marlieke, dat de Helperzoomtunnel voor voetgangers en ‘verkeer op langzame wielen’ niet een goed alternatief is. Als de Esperantokruising dicht gaat, duurt het nog een paar jaar voor de fietstunnel open kan. Dat komt omdat de fietstunnel voor een deel onder de huidige ringweg doorloopt. Pas als de verdiepte ligging klaar is (planning: 2024), kan de fietstunnel open. In de tussenliggende tijd heb je twee alternatieven, afhankelijk van waar je precies naar toe moet. Dat zijn het Herewegviaduct en de tunnel bij station Europapark. WIJ Rivierenbuurt in het Talmahuis is vanaf de Oosterpoort straks het beste te bereiken via het Herewegviaduct.
23 september 2019
Maar waar bestaan de werkzaamheden en uitlooop nu weer uit??? Aan de Wicherstraat/Frontier zou het toch klaar zijn op 18 september?? Het is nu de 23e en het getril en geschud gaat maar door. Wanneer gaat die kraan weg? Na ruim 2 maanden hoogste tijd voor wat rust...............