1 juli 2024
Grunobuurt, bedankt voor je melding. De borden 'Fietspad' waren nog niet teruggeplaatst. Inmiddels is het bord al wel geplaatst aan de zijde van de Muntinglaan (Paviljoen). We hebben doorgegeven dat het bord aan de zijde van de Laan van Vrede nog ontbreekt.
1 juli 2024
Evenhuis, er is geen sprake van extra vertraging. Het hoofdwegennet (de zuidelijke ringweg en de aansluitingen op de westelijke ringweg en de A28) zijn in september 2024 klaar. Daarna zijn er nog werkzaamheden aan het onderliggend wegennet (zeg maar de wegen in de stad). Zo moeten we na september nog aan de slag met de Hereweg, de Máximaweg (de nieuwe verbinding tussen Hereweg en Brailleweg), de Esperantotunnel (tunnel voor fietsers en voetgangers onder het spoor) en met het inrichten van het Zuiderplantsoen. Dit is conform de gemaakte afspraken.
28 juni 2024
Maurits, voor deze tunnel hoeven we niet meer iets onder het spoor te schuiven. We hebben de betonnen basis voor deze tunnel in 2017 al onder het spoor aangebracht, in een eerdere periode zonder treinverkeer. We hoeven de tunnel dus 'alleen maar' uit te graven en verder af te bouwen. Al is dat ook nog een hele klus.
27 juni 2024
Bubbels hus: woonwijk De Linie blijft per auto bereikbaar via de Boumaboulevard.
27 juni 2024
LS, binnenkort komt er meer informatie naar buiten over de periode 3 t/m 11 augustus. Er rijden dan geen treinen tussen de stations Groningen en Groningen Europapark. Er worden inderdaad treinvervangende bussen ingezet. We zullen de informatie ook op deze website delen.
26 juni 2024
Maarten, ik heb je vraag voorgelegd aan een van onze verkeerskundigen. Zijn reactie: 'Door de afsluiting van de zuidelijke ringweg tussen knooppunt Julianaplein en knooppunt Euvelgunne is het nu veel drukker op de resterende delen van de ring door het omrijdende verkeer. De toevoer van de westelijke ringweg richting Assen is veel groter dan normaal en wat we straks verwachten. De telpunten in het nieuwe Vrijheidsplein zijn nog niet actief, maar ter hoogte van het tankstation langs Ring West (bij het afvalbrengstation Vinkhuizen-Zuid) ligt ook een telpunt voor het verkeer. Daaruit blijkt dat in januari en februari van dit jaar gemiddeld ruim 15.000 voertuigen per werkdag in zuidelijke rijrichting over Ring-West reden ter hoogte van het tankstation. Momenteel (tijdens de huidige fase van Operatie Ring Zuid) rijden hier gemiddeld ruim 25.000 voertuigen per werkdag. Op basis van de gemaakte berekeningen moet de nieuwe weg in de eindsituatie voldoende capaciteit bieden.'
25 juni 2024
Dick, we gaan hier vrijdag folie uitrollen. Deze folie zorgt ervoor dat het grondwater niet de tunnel in kan stromen en dat de weg voldoende droog blijft. Bovenop de folie wordt zand aangebracht en daarop de wegconstructie.
25 juni 2024
Maarten, 1: Als we op 24 juni werken, is er inderdaad geluidsoverlast mogelijk in de avond en de nacht erna. 2. Hoe snel het beton uithardt, is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het weer. We kunnen de werkzaamheden niet zo plannen dat het inzagen altijd overdag valt. 3. Denken we over na ;-)
13 juni 2024
Maas, dank voor je melding. We hebben dit zelf ook gezien. Op werkdagen overdag staan er verkeersregelaars, om andere dit tegen te gaan. Ook zijn er extra borden geplaatst om aan te geven dat het een eenrichtingsweg betreft. De gemeente heeft hier kortgeleden gecontroleerd en ook boetes uitgeschreven. Opmerkelijk was dat de meeste bonnen terecht kwamen bij automobilisten die in de wijk Helpman wonen.
13 juni 2024
Peter, bedankt voor je melding. Met de verkeersmaatregelen die we genomen hebben in Helpman, moet het volgens ons voor iedere weggebruiker duidelijk zijn wat de gewenste route richting de Hereweg is. De borden en de rood-witte blokken op de weg geven duidelijk aan dat de Haydnlaan enkel bedoeld is voor bestemmingsverkeer. Daarom plaatsen we geen verkeersregelaar. Hij of zij kan de situatie niet duidelijker maken en ook geen onderscheid maken welke weggebruiker wel of niet een bestemming heeft in Helpman. Wij hebben geen bevoegdheid om te handhaven, dat is aan de politie. We blijven de verkeerssituatie in Helpman nauwlettend volgen. We hebben verschillende telpunten in de wijk. Met de aanvullende maatregelen bij de Haydnlaan is het gemiddelde aantal auto’s op de Helper Brink richting de Hereweg gedaald van 4.900 naar 3.100 voertuigen per werkdag. Dit beeld is de afgelopen weken vrij stabiel gebleven. We vinden dit acceptabel en gaan daarom geen aanvullende maatregelen nemen. Inderdaad kan het druk zijn op de tijdelijke weg voor DUO langs. Vooral in de avondspits, op het drukste moment van de dag. Dan kunnen de wachtrijen flink oplopen. De verkeerslichten staan hier zo afgesteld dat het verkeer vanaf de Kempkensberg richting de Hereweg veel groen licht krijgt.