11 april 2018
Hoi Wendy, bedankt. Inmiddels is de situatie ter plaatse helemaal veranderd ivm de werkzaamheden. De chaos is nu trouwens compleet - er staan maar liefst vijf borden en twee hekken over een afstand van 10/15 meter dat het fietspad richting de Esperantokruising (vanaf Helperzoom) gesloten is (inclusief twee ronde verbodsborden 'verboden voor fietsers'), maar een onafgebroken stroom fietsers gaat hier gewoon omheen en over de rijbaan. En zig-zagt tussen de rood-witte paaltjes door, om er vervolgens gewoon tussenuit te schieten de rijbaan op. Een auto voor mij had bijna een scholiere op z'n motorkap hierdoor. Geen idee wat jullie eraan zouden kunnen doen, maar 't zou toch wel fijn zijn als de fietsers ipv dit massaal te negeren zich eens aan de verkeersregels hielden... Ik weet dat het irritant voor ze is, maar dit is supergevaarlijk! :(
10 april 2018
@Sander, de bottleneck ligt inderdaad bovenaan, bij het invoegen. We hebben daarom op de oprit extra borden geplaatst om de automobilisten te verzoeken de hele invoegstrook te benutten. Op de hoofdrijbaan zijn borden geplaatst die de weggebruiker verzoeken de invoegers ruimte te geven. In de proef hebben we geen dwingendere maatregelen onderzocht. Dit heeft als reden dat de tijdelijke weg, die momenteel op de ringweg wordt aangelegd, een versmalde linkerrijstrook krijgt. Deze strook wordt verboden voor vrachtwagens. Het is daardoor in de tijdelijke situatie fysiek niet mogelijk om al het verkeer verplicht links te laten rijden. Het plaatsen van een geleider is in theorie een goede oplossing. In de tijdelijke situatie is hier echter geen ruimte voor en het belemmert de doorgang voor hulpdiensten. De oprit is namelijk een hoofdaanrijroute voor zowel de ambulance als brandweer. In het ontwerp van de tijdelijke weg is wel gekeken of op de oprit een langere doorgetrokken streep kan komen. Dit kan alleen als de oprit ook langer wordt en hiervoor is geen ruimte beschikbaar.
9 april 2018
Hallo Ingrid, Bedankt voor je oplettendheid! Ik stuur je bericht door naar onze aannemer zodat die de situatie kan bekijken en waar mogelijk aanpassen. Groet Wendy
6 april 2018
Vraagje - kan iemand een keer de rood/witte blokkenbarricades op de Helperzoom rechtzetten? Vanaf de Kempkensberg rechtsaf de Helperzoom op, aan het einde van de rood/witte blokken, buigen de 'uiteinden' steeds verder de autorijbaan op. Het is bijna te smal voor tegemoetkomend verkeer om elkaar te passeren, bus/vrachtwagen en auto wil al niet. Dit was eerst duidelijk niet zo en het passeren was dan wel smal, maar zeker mogelijk.
6 april 2018
@John, Het probleem bij het kruispunt is het invoegen op de ring, waardoor het vol loopt en je dus bij groen ligt niet kunt oprijden. Volgens mij kan dit invoegen beter door het verkeer op de ring meer naar de linkerbaan te sturen en de invoegstrook op de ring helemaal te gebruiken. Nu voegt iedereen meteen in waardoor alles vast loopt. door bijv een (betonnen) geleider te plaatsen tot bijna het einde van de invoegstrook. Dit in samenwerking met (elektronische) borden boven de weg met de instructie om de snelheid aan te passen en aan het einde in te voegen. Ook het verkeer op de ring moet hier meer rekening mee houden, nu staat er 20 meter voor de invoegstrook een klein bordje. Hier zouden ook grote (elektronische) borden boven de weg moeten komen om het verkeer te instrueren. Op dit moment is het nog ieder voor zichzelf en dat kan (en moet) beter. En misschien word het wel beter als de aansluiting bij driebond klaar is, echter duurt dit volgens mij nog een lange tijd voordat deze in gebruik genomen word.
6 april 2018
@DJ: De nieuwe Helperzoomtunnel wordt deze zomer geopend voor verkeer. Deze tunnel is het alternatief voor de Esperantokruising en is dus bedoeld voor het verkeer dat nu van deze spoorwegkruising gebruik maakt. Het gaat dan zowel om verkeer uit Helpman richting het oosten als verkeer uit de Oosterpoort, De Linie en het Europapark richting het westen. In Helpman zijn al verkeersmaatregelen getroffen om sluipverkeer door de wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Nadat de Helperzoomtunnel open is gesteld, zullen we de verkeerssituatie monitoren. Als er ongewenste effecten optreden, bekijken we of we aanvullende maatregelen gaan treffen.
6 april 2018
@Sander: Afgelopen zomer zijn de op- en afrit Oosterpoort afgesloten vanwege de voorbereiding op de bouw van de tijdelijke weg en de verdiepte ligging. Naar verwachting zou dit vooral hinder geven voor de weggebruikers vanuit binnenstad-Oost en UMCG. Daarom is een proef gedaan met een ‘vrije rechtsaffer’ voor dit verkeer (dus vanaf de Europaweg-Noord) naar de oprit Europaweg. Het verkeer kreeg hier vrijwel continu groen licht. Uit metingen is gebleken dat hierdoor het kruispunt in zijn totaliteit iets meer verkeer kan verwerken, terwijl de reistijd voor verkeer van de Europaweg-Noord richting de ringweg ongeveer gelijk is gebleven. Voor het verkeer vanaf de Bornholmstraat en de Boumaboulevard is de reistijd niet verbeterd. De proef is afgelopen en er is besloten om de verkeersmaatregelen te handhaven. Inmiddels is de aannemer gestart met de bouw van de tijdelijke weg langs de zuidelijke ringweg. Deze zal rond de zomer in gebruik worden genomen. Ook in deze tijdelijke situatie zal de vrije rechtsaffer voor het verkeer vanaf de Europaweg-Noord blijven bestaan. Zodra de nieuwe aansluiting bij Driebond (ter hoogte van de Stettinweg) gereed is, kunnen de Bergenweg en de Lübeckweg worden afgesloten van de Europaweg. Het kruispunt bij de aansluiting Europaweg wordt daardoor eenvoudiger, wat naar verwachting tot een betere doorstroming leidt. Overigens blijft dit, ook dan, een zeer druk punt in het verkeersnetwerk in de stad Groningen.
5 april 2018
Hallo Annie, in verband met de veiligheid worden de werkzaamheden zorgvuldig uitgevoerd. We houden hierbij rekening met de omgeving, die in dit geval dicht op het sloopwerk zit. Daarnaast zijn we wettelijk verplicht om ons te houden aan het scheiden van materialen. Uiteraard hebben we voorafgaand aan de werkzaamheden naar verschillende mogelijkheden gekeken en een afgewogen keuze gemaakt.
5 april 2018
Rudi, het is normaal dat je de trillingen in je woning hebt gevoeld. Dat wil niet direct zeggen dat er kans op schade is. De trillingen kwamen voort uit het [url=https://www.aanpakringzuid.nl/#modal-%2Fdeelgebieden%2Fzuiderplantsoen%2Factueel%2Faanbrengen-funderingspalen-esperantokruising] intrillen van funderingspalen bij de Esperantokruising[/url]. Voordat we aan de slag gaan, berekenen we tot hoever de trillingen kunnen komen. Dat doen we op basis van het type werkzaamheden en de ondergrond. Daarna stellen we de risico’s vast voor de gebouwen en andere objecten in de omgeving. Hoe verder van de werkzaamheden, hoe kleiner de kans op schade. Is de kans op schade voor één of meerdere gebouwen of objecten groter dan 25 procent, dan vinden we dat onacceptabel. Dan gaan we terug naar de tekentafel om een andere oplossing te zoeken. Zijn er objecten en gebouwen waarbij de kans op schade 5 tot 25 procent is, dan laten we die intensief monitoren. Daarbij wordt een bouwkundige opname gedaan. Risico’s van 1 tot 5 procent gaan we indicatief monitoren. Risico’s kleiner dan 1 procent worden niet gemonitord. Voor het monitoren en de bouwkundige opnames schakelen we onafhankelijke bureaus in. De werkzaamheden waren op de hoek van de Waterloolaan en de Verlengde Willemstraat (zie ook het https://www.aanpakringzuid.nl/#modal-%2Fdeelgebieden%2Fzuiderplantsoen%2Factueel%2Faanbrengen-funderingspalen-esperantokruising (kaartje bij de beschrijving van de werkzaamheden). Alle panden aan de Sterrebosstraat vielen hierbij buiten de 1%-contourlijn. De grootste kans op schade was er voor het viaduct over de ringweg. Dat is intensief gemonitord. Het appartementencomplex op de hoek Waterloolaan-Verlengde Willemstraat is indicatief gemonitord. Dat geldt ook voor het complex op de hoek van de Lodewijkstraat en de Esperantostraat. Verder waren er geen woningen binnen de 50 meter. Het intrillen van damwanden of funderingspalen kan tot redelijk ver in de omtrek gevoeld en gezien worden. Het kan zijn dat de ruiten trillen en de kopjes staan te rinkelen. Dat kan even schrikken zijn. Maar welke trillingen zijn toegestaan, wordt gebaseerd op de kans dat er schade ontstaat. Meer informatie over het monitoren van trillingen lees je in het https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/vragen-aan-de-expert-duurt-cazemier-over-monitoring (interview met Duurt Cazemier van Combinatie Herepoort).
4 april 2018
Voor de gesloopte ingang van het gouden tunneltje staat o.a. een grote machine op rupsbanden. Met zijn grote grijper pakte hij plankje voor plankje en tilde dit in de groene container die er vanochtend is neergezet. Ik begrijp dat de materialen gescheiden moeten worden maar dit is een trage en het lijkt me een erg dure manier. Ik vraag me af of dit anders kan. Die grote machines maken ook geluid. Onnodig veel geluid?