29 mei 2020
Goedenavond, Inmiddels is het al bijna juni en nog altijd is er maar 1 rijstrook beschikbaar richting de snelweg. Is dit in verband met de huidige situatie vertraagd en wellicht al een indicatie bekend wanneer de rijstroken worden vrijgegeven? Ik hoor het graag!
Start vervanging viaduct over de Paterswoldseweg; Laan van de Vrede half jaar dicht voor autoverkeer
29 mei 2020
Dit is wel een mooi project om voor een webcam te plaatsen ;-)
28 mei 2020
Anne, in de huidige planning zullen we de planken bij het Oude Winschoterdiep intrillen in 2 werkweken en op een aantal zaterdagen. Omwonenden ontvangen medio juni een brief met meer informatie.
28 mei 2020
Dion, het klopt dat we in een eerdere artikel op deze website spraken over het voorjaar van 2020. We noemden hierin dat de werkzaamheden hier bestaan uit het dempen, slopen en vervolgens het intrillen van damwandplanken en dat de planning nog niet definitief is. We zijn in april 2020 gestart met deze werkzaamheden en je hebt gelijk dat het uiteindelijke intrillen in de zomer valt. Mijn excuses als dit voor verwarring heeft gezorgd. In de huidige planning zullen we de planken bij het Oude Winschoterdiep intrillen in 2 werkweken en op een aantal zaterdagen. Omwonenden ontvangen medio juni een brief met meer informatie.
27 mei 2020
Even een paar vakanties herrie, Anne, maar dan heb je ook de rest van je leven een mooi park voor je deur waarin je alleen nog maar vogeltjes hoort fluiten.
27 mei 2020
Dus mijn vrees blijkt gegrond. Zitten we dus weer een hele zomer(vakantie) in die vreselijke herrie?
27 mei 2020
Dank voor het uitzoekwerk. Ik zou zeggen 'helder' maar dat is het niet helemaal, wél is helder waarom het niet uniform is. ;-) Wellicht verdwijnt het nut van de buslijn van hoofdstation naar station euroborg na het openstellen van het 4e spoor en kan er een veiligere fietsroute gecreëerd worden door de oosterpoort maar dat is ver buiten bestek van jullie werk. Nogmaals dank.
25 mei 2020
Beste Judith, De door Anne aangekaarte vertraging viel mij ook al op. Je bevestigt de vertraging, maar legt niet uit waardoor dat tot stand gekomen is. Sowieso mis ik transparantie over vertragingen in de planning van het intrillen. Eerst hadden we de zomervakantie van 2019. Daar moest al een groot deel gedaan zijn en dan zou de rest in het najaar volgen. Toen werd er klakkeloos uitgegaan van het voorjaar. Zonder verdere uitleg. Nou gaan jullie eind juni nog eens, naar verwachting... beginnen met de damwandplanken daar. Mijn achterdocht neemt toe als jullie zelf niet open zijn over de oorzaken van al dit soort vertraging. Waarom nu pas? En waarom geen openheid van zaken? Dat doet meer schade dan een uitleg die begrip kweekt.
25 mei 2020
Henk, ik heb je vragen voorgelegd aan onze verkeerskundige. Zijn reactie: Uniformiteit in 30 km/uur-inrichtingen is er inderdaad vaak niet. Dat is veelal historisch zo gegroeid. 30 km/uur-zones bestaan pas sinds halverwege jaren 90, daarvoor was alles 50 km/uur of een woonerf (15 km/uur). De inrichting van de weg wordt vaak bepaald door de (ruimte in de) omgeving. Het is wel zo dat uit de inrichting van de weg de maximumsnelheid moet volgen. In de wet is geregeld dat in een 30 km/uur-zone verkeer van rechts altijd voorrang heeft. Uitzondering hierop vormen busroutes en hoofdfietsroutes. Daarom zijn in de Oosterpoort alle zijwegen op de Meeuwerderweg aangesloten met een uitritconstructie. Op deze manier heeft de bus voorrang. In principe horen in 30 km/uur-zones geen voetgangsoversteekplaatsen thuis. Er zijn echter genoeg plekken in de stad aan te wijzen waar op deze regel een uitzondering wordt gemaakt. De verkeersmaatregelen die de gemeente in Helpman heeft genomen, komen voor een deel voort uit het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur op de Helper Brink en De Savornin Lohmanlaan. De maatregelen hebben ook te maken met het wijzigen van rijrichtingen en het instellen van eenrichtingsverkeer. De drempelconstructies op de Helperzoom zijn bedoeld om de maximumsnelheid van het verkeer op of onder de 50 km/uur te houden. Combinatie Herepoort heeft de tijdelijke inrichting van de wegen (Waterloolaan, kruispunt Esperantostraat-Verlengde Lodewijkstraat) zo veel mogelijk aan laten sluiten bij de omliggende wegen. De inrichting hiervan is met de gemeente afgestemd. Op de Waterloolaan is gekozen voor een tijdelijke weginrichting omdat het hier tot aan de definitieve sluiting van de Esperantokruising drukker zou zijn. In overleg met de omwonenden is hier gekozen voor asfaltverharding met fietsstroken, hoewel dit eigenlijk niet bij een 30 km/uur-inrichting past. In de eindsituatie komen hier weer klinkers in plaats van asfalt en verdwijnen de fietsstroken. Op de Verlengde Lodewijkstraat en de Meeuwerdeweg blijft het asfalt liggen. Dat heeft te maken met de bus die hier rijdt en ook vanwege de aansluiting op de omliggende wegen.
25 mei 2020
Anne, voordat we bij het Oude Winschoterdiep damwandplanken kunnen intrillen, moeten we eerst voorbereidende werkzaamheden doen. Deze werkzaamheden zijn op 18 mei gestart en duren naar verwachting tot 19 juni. We gaan hier het laatste deel van de oude zuidbaan slopen en nog een deel van de oude ‘brug’ over het Oude Winschoterdiep. Het lukt dus inderdaad niet meer om dit intrillen in het voorjaar uit te voeren. Het intrillen van de damwandplanken kan starten, nadat de sloopwerkzaamheden zijn afgerond. Naar verwachting is dit eind juni. Bedankt voor het compliment over het tijdelijke fietspad!