Ruim vijftig jaar lang is het Julianaplein de toegangspoort van de stad Groningen. Hier komen de grote autosnelwegen A28 (Utrecht-Groningen) en de A7 (Zaandam-Bad Nieuweschans) bij elkaar. Het heeft de vorm van een kruispunt met verkeerslichten. Nu gaat het ‘oude’ Julianaplein verdwijnen, om uiteindelijk plaats te maken voor een nieuw plein waarin de verkeersstromen op verschillende hoogtes rijden. Het ‘oude’ Julianaplein is aangelegd eind jaren ’60 en begin jaren ’70. Maar de plannen voor het verkeersplein zijn al een stuk ouder.
Al in de jaren dertig werd er in Groningen nagedacht over een ringweg rond de stad. Op het beroemde Plan van Uitbreiding van de stad Groningen van Schut en Berlage uit 1932 staat er al een weg ingetekend door het Sterrebos heen. Ook de plek van de westelijke ringweg is al zichtbaar. Bij het Noord-Willemskanaal zou een verkeersplein moeten komen.

Begin jaren dertig werd ook het eerste gedeelte aangelegd van de rijksweg 7. Dat was het deel tussen Den Oever en Zurich, beter bekend als de Afsluitdijk. Deze gloednieuwe dijk, die in 1932 de Zuiderzee afsloot, werd in 1933 als eerste deel van de nieuwe rijksweg in gebruik genomen. De weg telde twee rijstroken. Aan beide zijden van de Afsluitdijk werd de rijksweg verder doorgetrokken. Vanaf Zurich werd in 1940 Bolsward bereikt, in 1950 Heerenveen en in 1958 Drachten. In 1960 werd Groningen op de rijksweg aangesloten, door het openen van het tracé Hoogkerk-Groningen Paterswoldseweg. Inmiddels werd ook al aan de oostzijde van Groningen aan de rijksweg gebouwd. Zo was in de jaren vijftig al het deel van Hoogezand naar Scheemda aangelegd. In 1965 werd beslist dat er een verbinding tussen beide delen van de rijksweg werd aangelegd, tussen Groningen en Hoogezand.
A28
Ook vanuit het zuiden werd er vanaf de jaren vijftig een rijksweg richting de stad Groningen aangelegd. In december 1968 werd het traject tussen De Punt en de stad Groningen geopend. Deze rijksweg 28 werd via een verkeersplein aan de in aanbouw zijnde rijksweg 7 gekoppeld. Het verkeersplein bestond uit een kruispunt met verkeerslichten. Het plein kreeg de naam Julianaplein, naar de toenmalige koningin. In juli 1969 was het Julianaplein echt een knooppunt, toen de N7 werd doorgetrokken vanaf de Paterswoldseweg. Daarmee waren de rijkswegen verbonden. In 1970 kwam daar de verbinding bij richting het centrum, via het Emmaviaduct. In 1971 was ook de zuidelijke ringweg klaar, aan de oostzijde van het Julianaplein. Daarmee was het knooppunt Julianaplein in alle vier richtingen in gebruik.

Flessenhals
Door het toenemende autoverkeer werd het Julianaplein vanaf de jaren zeventig steeds meer een flessenhals. In 1986 beloofde minister Neelie Smit-Kroes bij de opening van de ringweg ten oosten van het Europaplein dat er snel iets aan het Julianaplein gedaan zou worden. Concreet werd deze toezegging niet. Begin deze eeuw werd onder het Julianaplein een tunnel aangelegd, zodat het verkeer vanaf de A28 richting het Emmaviaduct kon rijden. Vanwege geldgebrek duurde het nog tot 2009 voordat deze tunnel gebruikt kon worden.
In 2009 werd ook beslist dat het Julianaplein moest worden vervangen door een ongelijkvloerse kruising. Deze ombouw werd gekoppeld aan het verbeteren van de zuidelijke ringweg. De definitieve plannen werden in 2014 vastgesteld.
Voordeur
Het Julianaplein heeft dus zo’n vijftig jaar gefungeerd als de ‘voordeur’ van de stad. Na dit ‘gouden huwelijk’ nemen we nu afscheid van het Julianaplein in zijn huidige vorm. Aan de zuidkant van het oude plein komt een tijdelijk plein, waarna we het oude Julianaplein kunnen gaan afbreken.
Vanaf vrijdagavond is alleen nog het nieuwe aangelegde stuk asfalt in gebruik, voor het verkeer vanaf Assen naar Hoogezand. Dit is fase 3 van Operatie Julianaplein. Maandag 28 februari gaan we over naar fase 4 van Operatie Julianaplein. Dan is ook de route Hoogezand richting Assen weer mogelijk. Daarna maken we een begin met de ontmanteling van het Julianaplein. De verkeerslichten, de geluidsschermen, het asfalt en de barriers (de lage afscheidingsmuurtjes) – het verdwijnt allemaal. Het Julianaplein zoals wij dat kenden, komt niet meer terug.


Bronnen
Knooppunt Julianaplein in Wegenwiki.
A7 in Autosnelwegen.nl
A28 in Autosnelwegen.nl
Titelfoto: Aerophoto Eelde
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In april hebben we de oude Papiermolentunnel gesloopt en daarna een nieuwe tunnel opgebouwd. Hiervoor moest ook een stukje van de zuidelijke ringweg worden weggehaald. Deze enorme klus is in dit filmpje teruggebracht tot iets meer dan één minuut.




Sinds 11 februari is het Julianaplein niet meer wat het was. In dertien weken bouwen we het tijdelijk Julianaplein. Vanaf 9 mei zijn de routes Drachten, Assen en Hoogezand weer makkelijk bereikbaar. In dit fotoalbum zie je hoe het Julianaplein sinds 11 februari is veranderd.
Van 11 februari tot 9 mei 2022 hebben we in Groningen gewerkt aan Operatie Julianaplein. In deze dertiende en laatste aflevering blikken we, samen met Groningen Bereikbaar, terug op de periode 4 tot en met 9 mei.