28 februari 2023
@Joshi (13:44) Het lijkt me sterk dat door het niet afbreken van de Walvistunnel (of Amalia...) de planning van het Julianaplein in gevaar komt. Misschien wel van de bouw van de nieuwe Ovonde, maar daar is voor zover ik weet, nog geen vergunning voor. En als de tijdelijke Brailleweg westelijk achter de tunnel langs loopt, zou de tunnel toch best kunnen blijven staan om verdere ontwikkelingen af te wachten... En misschien zelfs weer (tijdelijk) open stellen met zodat fietsers en voetgangers weer langs het kanaal kunnen gaan. Zoiets lukte een tijd geleden ook aan de zuidwestkant van het tijdelijke Julianaplein.
28 februari 2023
@John @Koos: Ik denk dat John wat zaken door elkaar haalt. Het stukje Parkbrug > tijdelijke onderdoorgang is altijd eenrichting geweest. Hoornsediep > tijdelijke onderdoorgang > kanaal was een tijd tweerichting maar sinds linksaf voor fietsen bij het kanaal niet meer kan, is het eenrichting geworden. Aan de kant van het Hoornsediep staat nu een bord: verboden in te rijden. Ook voor fietsen. Overigens staat er op de parkeerplaats zelf nog steeds niets aangegeven. Een automobilist zou via de tijdelijke fietsonderdoorgang de parkeerplaats mogen verlaten. En dat gebeurt af en toe...
28 februari 2023
John, ik sla regelmatig na de Parkbrug rechtsaf, sinds wanneer is dit fietspad tweerichtingsverkeer? Je mag vanaf het Hoornsediep niet oversteken onder het viaduct door naar de tijdelijke onderdoorgang of is het verkeersbord verboden in te rijden weggehaald? Zal morgen eens kijken.
28 februari 2023
@Anton, een omvangrijk plan zoals dit komt altijd tot stand in meerdere stappen. We hebben geprobeerd de wensen vanuit de omgeving zo goed mogelijk in te passen. De fietsvallei bij de Brailleweg maakte nog geen deel uit van het Ontwerp-Tracébesluit van 2013, maar is na gesprekken met de omgeving toegevoegd aan het Tracébesluit van 2014. De Papiermolentunnel maakte inderdaad geen deel uit van het Tracébesluit, omdat we hier technisch geen oplossing voor zagen. Omdat de omwonenden bleven aandringen op een tunnel en ook wij zelf de nadelen van de loopbrug inzagen, hebben we Combinatie Herepoort opdracht gegeven om te onderzoeken of een tunnel alsnog mogelijk zou zijn. Gelukkig hebben zij hier een inventieve oplossing voor gevonden. Ook op andere plekken in ons project zijn oplossingen gevonden waardoor de situatie voor fietsers uiteindelijk gelijk blijft of verbetert. Bij tijdelijke situaties proberen we altijd niet alleen voor de automobilisten, maar ook voor de voetgangers en fietsers een veilige oplossing te creëren. Bij de ovonde is de oplossing voor fietsers een oversteekplaats met verkeerslichten. Dit is een veilige oplossing. In ons budget is geen ruimte voor het toevoegen van een fietstunnel op deze plek.
28 februari 2023
Mathijs, De fiets- en voetgangersverbindingen rondom het Julianaplein vormen een ingewikkelde puzzel. Het gaat om de Papiermolentunnel, de Muntingbrug en de Amaliatunnel. Aan alle drie verbindingen wordt gewerkt. De Papiermolentunnel loopt onder de zuidelijke ringweg door. Deze tunnel wordt vernieuwd en is nu in aanbouw. We verwachten dat deze tunnel deze zomer opengaat. De Muntingbrug is de fietsbrug over het Noord-Willemskanaal. Deze fietsbrug ligt direct naast de nieuwe Julianabrug, die nu in aanbouw is. De Muntingbrug kan nu nog niet open omdat we de veiligheid van de fietsers niet kunnen garanderen. De verwachting was dat de Muntingbrug rond deze tijd weer open zou kunnen, maar dat is niet het geval. Zoals het nu lijkt kan de Muntingbrug eind mei weer open. De Amaliatunnel is een tunnel voor voetgangers en fietsers onder de Brailleweg door en verbindt de Rivierenbuurt met het westen. Vanwege de aanleg van de ovale rotonde moeten we deze tunnel nu afbreken. Stellen we dit uit, dan komt de planning van het Julianaplein in gevaar. De komende tijd zijn alle drie verbindingen dus dicht. Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort zijn ongelukkig met deze samenloop. Fietsers moeten nu een lange omleidingsroute nemen. We zijn druk op zoek naar een betere oplossing.
28 februari 2023
Elenga, we zijn zelf ook ongelukkig met de gelijktijdige afsluitingen. We zoeken dus naar een betere oplossing. Dank voor de suggestie.
28 februari 2023
Koos, als je op de fiets vanaf de Paterswoldseweg komt en direct na de Parkbrug rechtsaf wilt, mag dat. Dit stukje is tweerichtingsverkeer. We weten niet wat de toedracht van het ongeluk is geweest.
28 februari 2023
@Rene Hoe denk je vanaf de Brailleweg richting Parkweg te komen?
28 februari 2023
Maarten: de Amaliatunnel moet afgebroken worden om de nieuwe ovonde te kunnen bouwen. De ovonde is nodig om de Hereweg bereikbaar te houden vanaf de Brailleweg. In de eindsituatie komt er ongeveer op de plek van de tunnel een fietsoversteek. De fietser hoeft dan dus niet verder te fietsen dan nu. In de tijdelijke situatie moet de fietser wel flink omrijden, dat klopt.
28 februari 2023
@Maarten Vlak na de aanrijding fietste ik erlangs, een agent reed de rode auto een stukje terug, ik kom er bijna dagelijks langs en er zijn lui die tegen de rijrichting in rijden en omdat het fietspad vrij smal is, logisch omdat het hier om eenrichtingsverkeer gaat, fietsen ze een stukkie over de oprit en slaan dan linksaf het trottoir op. Auto’s vanaf de Parkbrug slaan rechtsaf, het verkeerslicht springt op oranje en ze geven nog een dot gas bij, probeer dan maar eens een aanrijding te vermijden.