31 januari 2019
Blijft de Kemkensberg als verbinding tussen Helperzoom en Hereweg in beide richtingen bestaan?
31 januari 2019
Wat mij verbaasd is dat als argument voor de afsluiting van de zuidbaan de treinvrije periode van februari genoemd wordt, omdat er een kleine kans is dat ProRail dit jaar nog een spoorvrije periode kan inlassen. (Bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/204349/Overzetten-zuidbaan-ringweg-kan-doorgaan). Bij de vorige poging was er een spoorvrije periode nodig om de tunnel onder het spoor te schuiven en als dat nu ook het geval is, spreekt het een het ander tegen. Of er komt dit jaar nog een spoorvrije periode en dan had er dus minder haast gemaakt hoeven te worden met de sloopwerkzaamheden (voordat het rapport Hertogh openbaar is), of deze komt er niet en zal de tunnel dit jaar niet onder het spoor geschoven worden.
31 januari 2019
Het streven is dat de tunnelmoot in 2019 onder het spoor wordt geschoven. Het is nog niet bekend wanneer precies.
31 januari 2019
Afgezien van het contract zelf, is er geen sprake van een schriftelijke opdracht. Rijkswaterstaat is eigenaar van de weg en daarmee de opdrachtgever. Omdat ook de gemeente en de provincie gevolgen ondervinden van de ombouw, is er een stuurgroep gevormd met gemeente, provincie en Rijkswaterstaat. Projectorganisatie Aanpak Ring Zuid voert de opdracht uit namens Rijkswaterstaat. Met de aannemer is een Design & Constructcontract opgesteld. Hierbij dient de aannemer plannen in, op basis van eisen die door de opdrachtgever zijn opgesteld. Als het plan aan de eisen voldoet, wordt het plan door de projectorganisatie geaccepteerd. Gemeente en provincie hebben geen zeggenschap in de acceptatie van de plannen, tenzij het wezenlijke wijzigingen betreft (zoals omschreven in de Realisatieovereenkomst, bijlage V). De Realisatieovereenkomst (2014) en bijlage V daarvan zijn te vinden in de bibliotheek op deze website, op de pagina https://www.aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plandocumenten (Plandocumenten).
31 januari 2019
AANDACHTSPUNT !! : tijdelijke aanpassing van de stoplichten in de spits lijkt mij zeer op z’n plek. Krijg sterk de indruk dat hier NIETS mee is gebeurt. Een schitterend negatief voorbeeld is de route Van Ketwichverschuurlaan - Laan Corpus Den Hoorn EN de afrit N7 naar de Hereweg komende vanuit de Beneluxweg. Met de huidige digitale technieken op te lossen lijkt mij (artificiële intelligentie oftewel: zelflerende verkeerslichten).
31 januari 2019
Ik snap je redenatie niet helemaal. Wil je nou door het zuidelijke deel van het viaduct over het spoor niet af te breken minder verkeer door de wijk? En wat heeft het voorkomen van de afbraak van het viaduct te maken met dit artikel waarin wordt uitgelegd welke veranderingen er plaats gaan vinden?
30 januari 2019
Mooie reclame maar Groningen zuid is er bij gebaat de op en afritten Hereweg te handhaven en de op-afritten A 28 Brailleweg te laten vervallen. Zo wordt het verkeer door Groningen zuid voorkomen. De tunnels aan de Helperzoom moeten dit jaar erin liggen anders een groot propleem met het spoor project Dus voorkom de afbraak spoorviaduct in de ring.
30 januari 2019
Voorlopig nog een drama in Helpman als je richting Delfzijl/Hoogezand moet. Die tunnel mag wel zsm. Enig zicht op?
30 januari 2019
Mooi artikel. Nu de planning er nog even bij plaatsen ;-)
29 januari 2019
Erik, ben t compleet met je eens.