7 maart 2023
Hans, bedankt voor je melding. Dat is inderdaad absoluut niet de bedoeling. Het levert levensgevaarlijke situaties op. Het lijkt er helaas op dat we er weinig aan kunnen doen, omdat de fietsers er ook ongehinderd langs moeten kunnen. Het is ook niet op te lossen door de verkeersregelaars 24 uur per dag in te zetten. De verkeersregelaars zijn er voor het begeleiden van de fietsers en het bouwverkeer. Het is aan de politie om hier te controleren.
6 maart 2023
Beste mensen, zouden jullie nog eens kritisch willen kijken naar de wegafzetting, aangezien na het vertrek van de verkeersregelaars klokslag 16:30, automobilisten de doorsteek maken onder het viaduct door over het voet-/fietspad. Met name rond 17:00 was het lopende band werk. Het is nu echt veel te laagdrempelig voor automobilisten om de doortocht te maken. Graag aandacht voor deze onveilige situatie, bvd.
6 maart 2023
Ja, daar heb ik ook meerdere malen over gedacht... ik ben benieuwd of het open blijft en gefixt wordt als het misgaat, er direct iets van een gaas overheen komt of dat het een non-issue is. Ik hoop het laatste maar iets van een net lijkt me toch beter.
6 maart 2023
Anja (10.36u): vanochtend had het autoverkeer inderdaad last van de nieuwe om-en-omregeling bij de Brailleweg. Met name bij het verkeer de stad in, zijn wachtrijen ontstaan. Door de stremming van de Paterswoldseweg voor het autoverkeer tot aanstaande zaterdagavond, blijft het deze week waarschijnlijk druk(ker) op de Brailleweg. Om concreet op je opmerkingen in te gaan: - Vanochtend is de situatie bij de verkeerlichten gemonitord. Op basis hiervan worden aanpassingen gedaan aan de verkeerslichten. - In de praktijk bleek dat er veel tijd zat tussen het op rood springen van het licht in de ene richting en het op groen springen van het licht in de andere richting. We noemen dit de 'ontruimingstijd'. Het verkeer stond daardoor langer stil dan nodig. Een medewerker van het bedrijf dat de verkeerslichten heeft geplaatst, moedigde daarom de automobilisten aan om al op te rijden voordat het verkeerslicht op groen sprong. Dat leidde inderdaad tot aarzelingen. Bij het verfijnen van de instellingen van de verkeerslichten, zal ook de ontruimingstijd iets korter kunnen, waardoor het verkeer langer groen heeft. - De komende week blijven we de situatie in de gaten houden. Als het nodig is, zullen we extra maatregelen nemen.
6 maart 2023
Ik weet niet welke stagiaire het idee had de Amaliatunnel te vervangen voor een oversteekplaats met verkeerslichten, maar schat in dat die zijn diploma niet gaat halen. Fietsers staan in de regen en koud onnodig te wachten voor een verkeerslicht en de 'supersnelle' ovonde loopt vast doordat auto's moeten wachten voor overstekende fietser (er wordt namelijk veel gebruik gemaakt van de Amaliatunnel.). Tevens is het een kapitaalvernietiging, waarom niet gewoon de Amaliatunnel hergebruiken en verdiept terugleggen ipv die onmogelijke oversteekplaats. Voor het behouden van de Papiermolentunnel moest ook hemel en aarde verzet worden ... geeft maar weer aan hoe hoog dit project de fietser en voetganger heeft staan. Geen sier voor een gemeente die beweerd de fietsstad van Nederland te zijn.
6 maart 2023
Nou, vandaag was de eerste dag dus de kinderziektes waren nog duidelijk voelbaar. De rij met auto's die de stad in wilden rijden liep terug op de A28. Volgens mij waren er een paar boosdoeners: - Verkeer de stad in kreeg te kort de mogelijkheid om door te rijden. - Er staat al een stoplicht, waardoor auto's die door de verkeersbegeleiders mochten doorrijden toch nog aarzelden. - De bushalte Brailleweg de stad uit zorgde voor oponthoud. Aangezien verder de stad in nu aansluit achter de bussen, is het wellicht beter de mogelijkheid om om de bus een te rijden te verplaatsen naar de andere kant ( de ruimte lijkt er wel te zijn).
4 maart 2023
Nou Fietsersbond, leuk om positief te zijn, maar ik ben er echt niet blij mee. Ik heb ARZ al meer dan een maand geleden gewezen op dit probleem en dan is er eerst publiciteit nodig om 'iets' voor elkaar te krijgen. Ik zeg iets omdat het oost-west verkeer langdurig en ernstig geknipt blijft. Scholieren van onder meer Parcival en Noorderpoort moeten einden omrijden en ook als bewoner van de Maaslaan is het voor mij sneller en korter om met de auto bijvoorbeeld boodschappen te doen in de Wijert. Op de fiets (of lopend) moet ik of langs de Hereweg of langs de Paterswoldseweg. Dit geldt voor een groot deel van de Rivierenbuurt en ook voor de Wijert zelf, Corpus den Hoorn en Grunobuurt.
4 maart 2023
Vind ik / vinden wij ook! Werkgroep OvondeAnders https://www.derivierenbuurt.nl/Actief-worden/Ovonde/
4 maart 2023
'vanaf 6 maart kaartje' klopt (ook) hier niet. Om en om verkeer gaat niet over fietstunnel.
4 maart 2023
De Fietsersbond Groningen is blij dat er op zo’n korte termijn na de publiciteit een oplossing is gevonden die voor heel veel fietsers een hoop omrijden scheelt. Dank aan allen die zich hiervoor ingezet hebben.