8 mei 2018
Tineke, veranderingen in de dienstregeling van de bussen komen op de https://www.qbuzz.nl/gd/reis-plannen/omleidingen-en-verstoringen (website van Qbuzz). Ik zie daar zelf (nog) niets staan over eventuele verstoringen als gevolg van deze werkzaamheden. Overigens blijft de Esperantokruising deze keer wel gewoon open voor verkeer, dus daar heeft de bus geen hinder.
8 mei 2018
Qbuzz kan nu nog niet zeggen wat dit betekent voor lijn 8. De wijzigingen in de dienstregeling komen op https://www.qbuzz.nl/gd/reis-plannen/omleidingen-en-verstoringen (deze pagina).
7 mei 2018
Leon, je bent ons net voor. Vandaag bezorgen we brieven bij de omwonenden. Ook komt er zo een artikel op deze website.
7 mei 2018
Agnes, naar verwachting is de tunnel in de zomer van 2018 klaar voor gebruik, voordat de nieuwe dienstregeling voor bussen op 3 september ingaat.
7 mei 2018
Ingrid, de Helperzoomtunnel kun je straks inrijden vanaf beide zijden van de Duinkerkenstraat. En andersom kun je vanuit de Helperzoomtunnel zowel linksaf (richting de Boumaboulevard) als rechtsaf (richting het afvalbrengstation). Het meeste verkeer zal van en naar de Boumaboulevard rijden.
3 mei 2018
Maarten, de gemeente is verantwoordelijk voor het ontwerp van de aansluiting van de Helperzoomtunnel op de Helperzoom. De aansluiting maakt deel uit van de herinrichting van de Helperzoom voor de Fietsroute Plus tussen Groningen en Haren. Je zorgen over de verkeersveiligheid kun je eventueel bij de gemeente aankaarten.
2 mei 2018
Die kaart was inderdaad niet zo goed leesbaar, Henk. We hebben hem vervangen door een betere versie.
2 mei 2018
Ria, we hebben inmiddels contact met je opgenomen over deze vraag. Vanwege de aanleg van de tijdelijke weg op de noordbaan blijft het fietspad nog dicht tot in juli.
10 april 2018
@Sander, de bottleneck ligt inderdaad bovenaan, bij het invoegen. We hebben daarom op de oprit extra borden geplaatst om de automobilisten te verzoeken de hele invoegstrook te benutten. Op de hoofdrijbaan zijn borden geplaatst die de weggebruiker verzoeken de invoegers ruimte te geven. In de proef hebben we geen dwingendere maatregelen onderzocht. Dit heeft als reden dat de tijdelijke weg, die momenteel op de ringweg wordt aangelegd, een versmalde linkerrijstrook krijgt. Deze strook wordt verboden voor vrachtwagens. Het is daardoor in de tijdelijke situatie fysiek niet mogelijk om al het verkeer verplicht links te laten rijden. Het plaatsen van een geleider is in theorie een goede oplossing. In de tijdelijke situatie is hier echter geen ruimte voor en het belemmert de doorgang voor hulpdiensten. De oprit is namelijk een hoofdaanrijroute voor zowel de ambulance als brandweer. In het ontwerp van de tijdelijke weg is wel gekeken of op de oprit een langere doorgetrokken streep kan komen. Dit kan alleen als de oprit ook langer wordt en hiervoor is geen ruimte beschikbaar.
6 april 2018
@DJ: De nieuwe Helperzoomtunnel wordt deze zomer geopend voor verkeer. Deze tunnel is het alternatief voor de Esperantokruising en is dus bedoeld voor het verkeer dat nu van deze spoorwegkruising gebruik maakt. Het gaat dan zowel om verkeer uit Helpman richting het oosten als verkeer uit de Oosterpoort, De Linie en het Europapark richting het westen. In Helpman zijn al verkeersmaatregelen getroffen om sluipverkeer door de wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Nadat de Helperzoomtunnel open is gesteld, zullen we de verkeerssituatie monitoren. Als er ongewenste effecten optreden, bekijken we of we aanvullende maatregelen gaan treffen.
