10 januari 2018
Recentelijk (eind 2017) is er gestart met een experiment om de doorstroming vanuit de stad richting het Julianaplein te verbeteren, door de verkeersstroom vanaf Sontplein vaker groen te geven. Dit resulteert in de praktijk vaak tot files op de Europaweg vanaf het Boumaboulevard. Regelmatig staat het verkeer tot op het kruispunt met het Boumaboulevard vast, wat resulteert in asociale rijbewegingen van zowel auto's als vrachtwagens. In de hier gepubliceerde tekeningen staat, net als in de huidige situatie, een oprijstrook bestaande uit twee samenvoegende rijstroken, eindigend in één oprijstrook. Wil het verkeer goed blijven doorstromen, dan lijkt mij een situatie waarbij er met twee rijstroken wordt ingevoegd op de ringweg beter, ook gezien de toekomstige ontwikkelingen in dit gebied. Hoe komt het dat daarop nog niet is voorzien in deze tekeningen? Is deze weergave inmiddels verouderd, of worden de huidige problemen straks op een andere manier opgelost?
10 januari 2018
Wij wonen aan de Esperantostraat en kijken na de bomenkap nu aan tegen foeilelijke graffiti. Zit het in de planning dat daar iets aan wordt gedaan? Het kappen levert toch al een enorme verandering in onze leefomgeving op. Dit maakt het nog erger. Graag jullie reactie. Wil Bastiaans
8 januari 2018
Bedankt voor de melding. Ik geef het door aan de aannemer.
6 januari 2018
Ik denk dat je beter slippers aan kan trekken.
5 januari 2018
Om vanuit De Linie de tunnel te bereiken moeten we door een laag water heenwaden. Kunnen jullie hier wat aan doen?
22 december 2017
Jaap, zonder het geluidscherm voldoen we ook aan de gestelde geluidsnormeringen. Daarom is het een tegemoetkoming naar de omgeving.
22 december 2017
Zo te zien en te horen had u de opdrachten ruim op tijd onder voorwaarden laten verlenen aan de beroepskappers van bomen. U gaat derhalve voortvarend op de ingeslagen weg voort. Is het onwetendheid of bewuste strategie nog stammende uit de periode met Dhr. J Hillen toen Groningen o.l.v machinaties en politieke druk verleid moest worden de getrechterde aanpak van Elverding methode waarbinnen maar een voorkeursvariant mocht overblijven volgende. Geld uit den Haag via (kongsi)moties Koopmans, Calon, Eurlings en met Steun van H. Bleker en groenlinkse deals met Dekker en Sp deal met J.Visser gevoegd bij gelden in beheer bij de Noordelijke Provincies de RSP gelden vanwege het niet doorgaan van de al jaren ook aan de orde zijnde voor het gehele Noorden belangrijke spoorverbindingen en capaciteit/snelheidsverhoging tussen het Noorden en het Westen en omgekeerd. De bomenkap zoals deze uitgevoerd wordt is vergelijkbaar met de 6oer jaren aanleg van de huidige Ringweg en volstrekt af te wijzen, omdat er alternatieven zijn. Als zo een weg en tunnel aangelegd moet worden omdat het"'niet anders kan en geld besteed moet worden anders pikt den Haag het in(bekende bronnen) dan moet je wat doen voor de kosten en de baat. Dat daarbij ook nog alle honderden bomen gekapt moeten worden, niet voortijdig in de Stad gecompenseerd zijn gezien de lange voorbereidingstijd van dit project is en misser van allure. Vergelijkbaar 100% met de missers bij de aanleg. Nu er ook nog grote geschillen zijn over de hoeveelheden te slopen/kappen bomen. De herplant -plicht, de aard van de verplichte her-plant en compensaties en daar geen harde termijnen "'openbaar "' bekend "' gemaakt worden via uw organisaties en Bouwcombinatie en u schuift met bomen en met aantallen. Begint te juichen dat u alles ten Noorden van de spoorweg mag kappen, is de maat vol. De Bomenridders staan voor verduurzaming, urban forest, ruimhartige compensatie bij ingrepen zoals aan de orde(inclusief de al eerder gesloopte bomen voor de Ringweg aanleg en alle te slopen bomen op en bij en aan het onderliggende wegennet. De bomen, die als gevolg van de aanleg van nieuwe kabels en leidingen, rioleringen in een veel breder gebied, ook bij wegreconstructies in uw aanpak er aan gaan(in het gunstigste geval tijdelijk en gevaarloos verplaats naar plaatsen waar ze volwassen kunnen worden en hun bijdrage aan de verduurzaming kunnen blijven leveren, dienen gecompenseerd te zijn in een helder document. Om te beginnen waar staan en blijven de in november 2016 toegezegde 200 bomen, te sparen in uw aanpak staan. Niet te verplaatsen bomen want dat duid op een wisseltrick of balletje balletje/boompje boompje opzet. aan u om meer en feitelijke informatie te leveren en geen PR en schaamteloze juichtonen over de wel toegestane kap, bijna afgesmeekt bij de Raad van State in emotioneel betoog van de ingehuurde advocaat door de combinatie en de samenwerkende overheden in dit project. Wij, Bomenridders Groningen zien met grote belangstelling en al jaren gevraagd overleg tegemoet en uw inzet de 200 en veel meer bomen waar te maken. Hoogachtend Stichting Bomenridders Groningen.
22 december 2017
Beste mensen van ARZ, Is het wel juist dit als een "tegemoetkoming" te brengen? Ik heb eerder begrepen dat er een wettelijke verplichting is om ook juist tijdens de ombouw te voldoen aan de gestelde geluidsnormeringen. Dan is deze maatregel dus geen tegemoetkoming maar gewoon een tijdelijke (hopelijk effectieve?) maatregel om te voldoen aan de wet. Graag uw reactie. Met vriendelijke groet, Jaap.
18 december 2017
Kevin, we gaan er nog steeds van uit dat we in maart 2018 kunnen beginnen met de aanleg van de tijdelijke wegen. In de zomer hopen we te starten met de aanleg van de verdiepte ligging.
17 december 2017
Hallo Jeen, we hebben in je reactie hierboven de oplossing van de puzzel weggehaald. Want we willen natuurlijk niemand zijn puzzelplezier ontnemen! Je kunt je oplossing op twee manier insturen. Mail je oplossing naar puzzel@groningenbereikbaar.nl of stuur de oplossing per post: Groningen Bereikbaar, Postbus 610, 9700 AP Groningen. Vermeld behalve je oplossing ook je naam, adres en telefoonnummer.