
Verkeer
Het project heeft gezorgd voor kortere reistijden op de zuidelijke ringweg. Dit is vooral te danken aan het ongelijkvloers maken van het Vrijheidsplein en het Julianaplein en het verhogen van de maximumsnelheid van 70 naar 80 kilometer per uur. Bij de trajecten buiten de stad zijn de effecten op de reistijd beperkt.
De meeste fietsverbindingen bij de zuidelijke ringweg zijn intact gebleven of verbeterd. Sommige verbindingen zijn directer geworden. Op andere plekken hoeven fietsers minder kruisingen te passeren. Waar de zuidelijke ringweg verdiept is aangelegd, zijn voor fietsers nieuwe verbindingen door het Zuiderplantsoen ontstaan.
Lees meer over de veranderingen voor fietsers in de deelgebieden West, Julianaplein, Zuiderplantsoen, Helpman/Coendersborg en Oost.
Het project heeft ervoor gezorgd dat de verkeersstromen zijn verschoven. Op sommige plekken is het drukker geworden; op andere plekken juist rustiger. Op bepaalde plekken vroegen de verschuivingen in het verkeer om inpassingsmaatregelen. Dit geldt voor de Vondellaan, de Maaslaan, Helpman/Coendersborg en het Zuiderplantsoen. Voor die plekken zijn samen met de bewoners en scholen inrichtingsplannen gemaakt. Zo zijn langs de Vondellaan vrijliggende fietspaden aangelegd. De Maaslaan is ondanks de aanpassingen in de buurt een woonstraat gebleven. In Helpman/Coendersborg zijn de verkeersmaatregelen, zoals het instellen en wijzigen van eenrichtingsverkeer, al in de zomer van 2016 uitgevoerd.