"De leefbaarheid van de bewoners van Groningen moet voorop staan"
Veel groen, waterpartijen en mogelijkheden voor een concert of een picknick. Dat zijn de plannen voor het Zuiderplantsoen. Dit nieuwe park komt op de deksels te liggen die over de verdiepte ringweg worden geplaatst. De bewoners van De Linie zullen tegen een park aankijken in plaats van tegen de ringweg. René Grünewald is hier blij mee, mits zaken als fijnstofuitstoot, verzakkingen en trillingen ook goed zijn overdacht. De leefbaarheid van de bewoners van Groningen moet voorop staan.
René Grünewald is 38 jaar en doet de inkoop, verkoop en logistiek van een bedrijf dat verpakkingen ontwerpt. Hij woont nu zeven jaar met zijn gezin in de wijk De Linie. Als hij door het raam van zijn woonkamer kijkt, ziet hij de ringweg liggen. Wanneer de plannen zijn gerealiseerd, is de ringweg vervangen door een groen gebied vergelijkbaar met het Noorderplantsoen. Als dit allemaal goed uitpakt en er heel goed rekening wordt gehouden met de leefbaarheid van het gebied, denkt Grünewald dat hij hier blij van zal worden.
Leefbaarheid
Een belangrijk doel van de aanpak van de zuidelijke ringweg is een betere doorstroming van het verkeer in en rondom Groningen. “Bij de realisatie van dit doel moet de leefbaarheid van de omgeving van de ringweg en de stad voorop staan”, zegt Grünewald. “Dit is de taak van de gemeente en de rijksoverheid. De verdiepte ringweg komt dichter bij De Linie te liggen, met groene deksels er overheen. Maar hoe zit het met trillingen als gevolg van het grote aantal voorbijrijdende auto’s? Krijgen wij daar last van? Verder zouden wij niet blij zijn als de huizen hier gaan verzakken als gevolg van de boringen, net als bij de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is gebeurd. En komen de fijnstoffen geconcentreerd vrij in de open stukken boven de ringweg? Over dit soort zaken moet goed nagedacht worden. Het leefgebied van Groningers mag niet achteruit gaan: dit moet veilig, rustig en schoon blijven.’’
Goed nagedacht
Grünewald hoeft zelf maar vijf minuten te rijden naar zijn werk en staat niet vaak in de file. Hij merkt wel dat het steeds drukker wordt en dat er iets moet gebeuren. “Groningen is niet goed bereikbaar meer en dat moet veranderen. De ringweg moet gewoon aangepakt worden. Dit kan niet op de goedkoopste manier en dit kan niet op de duurste manier. Volgens mij is er heel goed nagedacht over de plannen. Binnen de middelen die er beschikbaar zijn, is dit volgens mij een goede oplossing. Het is onvermijdelijk dat hier werkzaamheden aan verbonden zijn. Ik hoop dat de overlast hiervan voor de omgeving tot een minimum beperkt kan worden.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Sinds 4 april is de spoorwegovergang bij de Esperantokruising afgesloten. Hierdoor zijn twee ‘nieuwe’ kruisingen ontstaan, die anders werken dan weggebruikers voorheen gewend waren. Een aantal van deze weggebruikers vraagt zich af waarom de voorsorteerstroken aan de kant van de Esperantostraat zijn weggehaald. Het antwoord op deze vraag heeft te maken met snelheidszones en met het vervallen van de spoorwegovergang.
Water zoekt altijd de kortste weg, leerden we allemaal op school. Maar datzelfde geldt voor mensen. Na het afsluiten van de oprit Oosterpoort zochten automobilisten al snel naar sluiproutes door de Herewegbuurt. Hinderlijk voor de bewoners en bovendien onveilig voor spelende kinderen. Vandaar dat bewoners Carla Vegter en Wilja Strating samen met buurtgenoten meedachten over een oplossing. "Ons verkeersplan is een-op-een overgenomen. Daar zijn we ontzettend blij mee."