Het aanbieden van korting op E-bikes, P+R-abonnementen, beperking van de parkeermogelijkheden en informatievoorzieningen: dat zijn enkele van de vele maatregelen die het UMCG neemt om het autogebruik van medewerkers en bezoekers te minimaliseren. Deze moeten er samen voor zorgen dat het UMCG ook tijdens de aanpak van de zuidelijke ringweg optimaal bereikbaar blijft. Het is van groot belang dat patiënten, medewerkers, bezoekers en ambulances het ziekenhuis altijd snel en goed kunnen bereiken. Jan Bouwhuis, directeur facilitaire dienst bij het UMCG, vertelt er meer over.
Jan Bouwhuis is sinds 2006 werkzaam als directeur facilitaire dienst bij het UMCG. Hij is verantwoordelijk voor alle zaken die te maken hebben met de bereikbaarheid van het UMCG. Zelf woont hij in de stad en doet alles met de fiets. Omdat de fiets gewoon snel is. Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om op de fiets te stappen. Zieke patiënten moeten wel zo snel en zo dicht mogelijk met de auto bij het ziekenhuis kunnen komen. Door de verkeersstromen goed te onderzoeken, kunnen deze op de juiste manier verdeeld worden.
Positief
Het UMCG staat heel positief tegenover de plannen van Aanpak Ring Zuid, en heeft de indruk dat de ontsluiting van de stad en de afwikkeling van het transitieverkeer dat over de A7 en de A28 gaat, verbeterd gaat worden. “Het is een grote, ingrijpende klus, dat snappen wij ook”, zegt Bouwhuis. “Onze zorg gaat dan ook meer uit naar de bereikbaarheid van het ziekenhuis tijdens de werkzaamheden dan daarna. Bij ons is bereikbaarheid letterlijk van levenslang. Er werken hier 12.000 mensen en er komen hier ongeveer 2.500 patiënten per dag. Wij zijn het enige ziekenhuis in Nederland met een vergunning voor alle transplantaties en verder hebben we specialisaties waardoor patiënten uit het hele land hier geholpen willen worden. Daarnaast ligt ons Logistiek Centrum Eemspoort aan de zuidelijke ringweg. Ook het Martiniziekenhuis, het Beatrixoord en de Ommelander Ziekenhuis Groep maken hier gebruik van. Dat moet te allen tijde bereikbaar zijn.”
Oosterhamriktracé
Als de zuidelijke ringweg beperkt beschikbaar is, moeten mensen wel bij het UMCG kunnen komen. Daarom wil het UMCG dat de busbaan die van Kardinge naar de stad loopt (het Oosterhamriktracé) wordt opengesteld voor autoverkeer tijdens de werkzaamheden.
Alternatieven voor de auto
Binnen het UMCG is een groot aantal maatregelen genomen om het aantal auto’s op de weg te minimaliseren. Het UMCG faciliteert P+R-abonnementen rondom de stad Groningen, waarop medewerkers 50 procent korting krijgen. Zo’n 1.300 medewerkers maken hier gebruik van. Daarnaast heeft het UMCG een fietsbeleid. “Ongeveer de helft van de medewerkers komt nu op de fiets”, vertelt Jan Bouwhuis. “We hebben talloze oplaadpunten voor e-bikes en we zijn bezig met de uitbreiding van het fietsenplan. Op dit moment kunnen medewerkers al belastingvoordeel krijgen bij het aanschaffen van een e-bike. Via de organisatie Ga slimmer reizen & werken kunnen ze nog 250 euro extra korting krijgen op een e-bike. Nu komt ongeveer 50 procent van de medewerkers met de fiets, we willen dat dat richting de 60 procent gaat. Daarnaast willen we steeds minder parkeerplekken gaan faciliteren voor medewerkers die ook op de fiets zouden kunnen komen.”
Informatie
Naast deze maatregelen is het UMCG ook bezig met informatievoorzieningen. “We willen ervoor zorgen dat er digitale borden in het ziekenhuis komen te hangen waarop mensen kunnen zien hoe lang zij moeten wachten tot hun bus komt. Verder zijn we bezig met een website waarop mensen kunnen zien waar er werkzaamheden zijn.” Het UMCG maakt daarbij gebruik van een idee van Groningen Bereikbaar, het samenwerkingsverband dat (spoor)wegbeheerders samen met werkgevers hebben opgericht om de stad bereikbaar te houden tijdens de uitvoering van de vele geplande werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoorwegen. Jan Bouwhuis: “De website zal dan direct de snelste, alternatieve route bieden. Daar zal later ook een app voor ontwikkeld worden.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Voor hulpdiensten geldt dat elke seconde telt. Hoe werkt dat als je regelmatig te maken krijgt met omleidingen op belangrijke uitvalswegen? Max Jorritsma van Brandweer Groningen vertelt hoe hij samen met Aanpak Ring Zuid zorgt voor zo min mogelijk hinder in de aanrijtijden.
Momenteel zoekt Combinatie Herepoort naar een oplossing voor de aanhoudende problemen met de voeg op de noordbaan van de zuidelijke ringweg.
Deze maand werkt Combinatie Herepoort aan een nieuwe faunapassage bij de Kieler Bocht. Op donderdag 28 november hees een grote kraan de betonnen elementen voor de passage in de bouwkuip. Deze elementen vormen straks een doorgang voor onder andere kikkers, salamanders en egels. Waarom worden er eigenlijk faunapassages aangelegd voor het project Aanpak Ring Zuid?