canvas-Vrijheidsplein 2030

STRAKS: Nieuw Vrijheidsplein verbetert aansluiting westelijke en zuidelijke ringweg

John8 december 2022West


De ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen is een gigaklus. Ook het Vrijheidsplein pakken we aan. Er komt een betere aansluiting tussen de zuidelijke en de westelijke ringweg.

Voor de bereikbaarheid van Groningen is het Vrijheidsplein een belangrijk knooppunt. Dit is het verkeersplein bij de Gasunie. Als je van de westelijke ringweg naar de zuidelijke ringweg wilt, of andersom, moet je via dit plein. Tijdens de spits ontstaan hier regelmatig opstoppingen. Kom je vanaf de westelijke ringweg en ga je richting Hoogkerk/Drachten, dan moet je bovendien via de twee minirotondes bij Corpus den Hoorn/Stadspark. Deze vormen vooral in de spits een bottleneck.

Vrijheidsplein spits Rene Bewier
Avondspits op het Vrijheidsplein (2017). Foto: René Bewier.

1. Geen kruisend verkeer meer op Vrijheidsplein

Op het Vrijheidsplein krijgt elke verkeersstroom zijn eigen rijbaan. Je hoeft geen voorrang meer te geven. Daardoor stroomt het verkeer hier beter door. Ook verbetert dit de veiligheid.




Vrijheidsplein 2030
Vrijheidsplein 2013

Het Vrijheidsplein, met links de oude en rechts de nieuwe situatie. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

2. Sneller van en naar de westelijke ringweg

Nu al hoeft het verkeer vanuit Hoogkerk/Drachten (A7) niet meer via de twee rotondes bij Corpus den Hoorn/Stadspark. Dit verkeer kan de nieuwe afrit volgen die rechtstreeks op het Vrijheidsplein uitkomt. In de toekomst kan ook het verkeer in de andere richting, dus vanaf de westelijke ringweg richting Hoogkerk/Drachten, (A7) de rotondes overslaan. Dit verkeer kan straks rechtstreeks de A7 op rijden.

3. Verkeerslichten op ringweg bij MartiniPlaza verdwijnen

Op de westelijke ringweg ter hoogte van MartiniPlaza (Leonard Springerlaan) verdwijnen de verkeerslichten. De westelijke ringweg wordt hier opgehoogd, zodat de Concourslaan en de Leonard Springerlaan er onderdoor lopen. Je rijdt hier straks sneller door. Tot aan de Peizerweg krijgt de westelijke ringweg in beide richtingen een extra rijstrook. Dit alles maakt de westelijke ringweg aantrekkelijker voor automobilisten van en naar (het westelijke deel van) de binnenstad.

4. Eigen afrit MartiniPlaza

MartiniPlaza krijgt een eigen afrit vanaf de westelijke ringweg voor het verkeer vanuit de richting Drachten. Hiervoor moet je op het Vrijheidsplein de buitenste baan aanhouden. Ook verkeer dat vanaf Paddepoel/Zuidhorn komt, kan bij Martini Plaza de westelijke ringweg af.

Kom je vanuit de richting Assen of Hoogezand, dan kun je deze afritten niet gebruiken. Je bereikt MartiniPlaza vanuit die richtingen via de rotondes bij Stadspark/Corpus den Hoorn.

5. Snellere fietsverbinding Leonard Springerlaan – Concourslaan

Het oude tunneltje met traptreden onder de westelijke ringweg tussen de Leonard Springerlaan (Martini Plaza) en de Concourslaan (Gasunie) is al enige tijd verdwenen. Veel fietsers voelden zich onveilig in deze tunnel. In plaats hiervan komt er een volwaardige fietsverbinding onder de westelijke ringweg door. Deze route is handiger, sneller en sociaal veiliger.

Fietsroute Concourslaan-Leonardspringerlaan 2030
Fietsroute Concourslaan-Leonardspringerlaan 2013

De fietsroute Leonard Springerlaan-Concourslaan. Links de oude, rechts de nieuwe situatie. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

6. Veilige fietsverbinding Laan van de Vrijheid – Leonard Springerlaan

Als je straks van de Laan van de Vrijheid naar de Leonard Springerlaan gaat, fiets je onder de ringweg door. De op- en afritten van de ringweg hoef je niet meer over te steken. Deze route wordt veiliger. In de Leonard Springerlaan komt een vluchtheuvel, waardoor je als fietser in twee etappes kunt oversteken.

De nieuwe situatie is in 2024 klaar. De werkzaamheden vinden de komende jaren in verschillende stappen plaats. De precieze stappen en de planning ervan maken we onder andere op deze website bekend.


Lees ook: