De zuidelijke ringweg van Groningen krijgt een groene aanblik. Waar bij de meeste wegen de bomen achter de geluidsschermen staan, komen ze hier er juist voor. De ongeveer 1.100 bomen langs de weg moeten helpen de snelheid van het verkeer te verlagen. Op verschillende plekken zijn de nieuwe bomen al langs de ringweg te zien.
De zuidelijke ringweg is een van de visitekaartjes van de stad Groningen. Daarom grijpen we de ombouw van de ringweg aan om de weg een prettige, groene uitstraling te geven. Vanaf sportpark Corpus den Hoorn tot Westerbroek krijgt de zuidelijke ringweg het karakter van een ‘Parkway’. In Amerika wordt deze term gebruikt voor een autoweg door een groene omgeving. In Groningen wordt er vooral mee bedoeld dat de weg, zowel voor de weggebruiker als de omwonenden, een groene aanblik heeft. Ook de A28 in de stad, vanaf Julianaplein tot Groningen-Zuid, krijgt deze inrichting. De 'Parkway'-inrichting is bijzonder voor Nederland, aldus Rijksadviseur infrastructuur en stad, ir. Rients Dijkstra.
Bomenrij
Bij de meeste wegen staan de bomen achter de geluidsschermen. Zo was de zuidelijke ringweg in Groningen in het verleden ook ingericht.
Bij de nieuwe zuidelijke ringweg komen de bomen ook vóór de geluidsschermen te staan. Dat maakt de weg niet alleen groener, maar ook veiliger. Door de bomenrij lijkt de weg namelijk smaller, waardoor automobilisten sneller geneigd zijn hun snelheid te verlagen. Zo draagt de groene inrichting van de weg eraan bij dat de automobilisten de snelheid van 80 km/uur als passend ervaren.
Deze twee dwarsdoorsnedes laten het verschil zien tussen een gebruikelijke weginrichting en de Parkway-inrichting. Links een gebruikelijke inrichting met alleen bomen op de helling van de weg, achter de geluidsschermen. Rechts de Parkway-inrichting met ook bomen vóór de geluidsschermen.
De bomen die langs de weg worden gebruikt, zijn iepen. Deze bomen zijn, als ze volgroeid zijn, smal en hoog. Langs de ringweg en de A28 komen in totaal zo'n 1.100 iepen langs de weg te staan. In de midden- en zijberm van de ringweg komen rozenstruiken. Ook de keermuren worden groen begroeid met klimplanten. De iepen worden speciaal voor de ringweg gekweekt in Dronten.
De iepen die langs de zuidelijke ringweg komen te staan, hier nog in de kwekerij in Dronten (juni 2022). Foto: Aanpak Ring Zuid.
Klimplanten op de geluidsschermen
Tegen de geluidsschermen gaan verschillende soorten klimplanten groeien. Er zijn soorten die door de seizoenen heen groen blijven, maar ook soorten die bloeien en mee verkleuren. De ‘achterkanten’ van de geluidsschermen (aan de bewonerszijde) krijgen net zo veel aandacht als de voorkanten (de ringwegzijde). Op de viaducten komen doorzichtige schermen.
Bij de vormgeving en inpassing van de weg wordt rekening gehouden met de omwonenden. Ook vanuit de wijken gezien krijgt de weg een groene aanblik. Op de hellingen van de weg komt net als in het verleden groen. Verder krijgt de stad natuurlijk extra groen door de aanleg van het Zuiderplantsoen.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op vrijdag 4 oktober 2024 gaat de afrit open van de A7/N7 naar Groningen-Centrum, voor verkeer vanaf Hoogkerk/Drachten. In deze video vertelt Friso Jongeneel over de laatste werkzaamheden. Eric Bos legt uit hoe belangrijk de nieuwe afrit is voor de binnenstad.
De Brailleweg, een van de toegangswegen naar het centrum, is opnieuw ingericht. Ook is er een nieuwe afrit naar het centrum gekomen, voor het verkeer vanaf de A7/N7 vanuit Hoogkerk/Drachten. Fotograaf Raymond Bos legde de laatste werkzaamheden vast.
Wie over de nieuwe zuidelijke ringweg rijdt, zal zien dat op de blauwe borden niet meer Utrecht wordt vermeld, maar wel onder andere Hengelo. Dat lijkt niet heel logisch, want Hengelo is niet een heel grote plaats en ook best ver weg. Waarom is dat, vragen veel mensen zich af.