Vanaf maandag 24 april tot vrijdag 5 mei gaan we verder met het uittrillen van de tijdelijke damwandplanken aan de zuidkant van het Vrijheidsplein (aan de kant van het Leonardo Hotel). Deze damwandplanken waren nodig voor de bouw van het verdiepte deel van het Vrijheidsplein.

Bouw verdiepte deel Vrijheidsplein
Het verdiepte deel van het Vrijheidsplein vormt in de eindsituatie de verbindingsboog voor verkeer van Drachten richting de westelijke ringweg en de Leonard Springerlaan. De bouw van deze verbindingsboog gaat de volgende fase in. Het beton voor de vloeren en een deel van de wanden is gestort. Daarom kunnen we eind april het tweede deel van de tijdelijke damwandplanken uittrillen. Het eerste deel van de damwandplanken hebben we eerder dit jaar al uitgetrild.
Wat doen we hierna?
We gaan hierna verder met de bouw van het verdiepte deel. Later dit jaar kunnen we het derde en laatste deel van de tijdelijke damwanden uittrillen. Daarnaast zijn er betonwerkzaamheden voor de verbindingsboog over het verdiepte deel. Hier rijdt in de eindsituatie het verkeer van de westelijke ringweg richting het Julianaplein overheen. Voor de bouw hiervan bouwen we eerst een ondersteuning over het verdiepte deel. Eind dit jaar nemen we één rijstrook van het verdiepte deel in gebruik. Dit is de rijstrook voor verkeer van Drachten naar de westelijke ringweg. Daarna kunnen we de verbindingsboog van de westelijke ringweg naar het Julianaplein af bouwen.
Meer informatie
- De werkzaamheden op het Vrijheidsplein zijn goed te volgen via onze webcam.
- Deze werkzaamheden maken deel uit van het deelproject Ombouw Vrijheidsplein.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.