Donderdag 23 februari starten we met het verwijderen van het oranjekleurige tijdelijke viaduct over de Paterswoldseweg. Hier zijn we tot en met 17 maart mee bezig. Sinds maart 2022 rijdt er al geen verkeer meer over dit tijdelijke viaduct. De onderdoorgang bij de Paterswoldseweg is tijdens deze werkzaamheden op sommige momenten geheel of gedeeltelijk dicht voor autoverkeer. Fietsers kunnen altijd onder het viaduct door.
Tijdelijke viaduct
Het tijdelijke viaduct (de ‘retrobridge’) hebben we in 2020 geplaatst. Daardoor konden we eerst het noordelijke deel van het viaduct vervangen en daarna het zuidelijke deel. In maart vorig jaar is het nieuwe noordelijke deel van het viaduct open gegaan voor verkeer. Sinds die tijd wordt het tijdelijke viaduct alleen nog maar gebruikt voor bouwverkeer. Nu ook het zuidelijke deel bijna klaar is, is het tijdelijke viaduct niet meer nodig voor bouwverkeer. Daarom kunnen we dit viaduct nu verwijderen.
Tussen 23 februari en 1 maart halen we de liggers van het tijdelijke viaduct weg. Dat zijn de horizontale delen van het viaduct, over de weg heen. Vervolgens kunnen we de tijdelijke buispalen uittrillen. Hier zijn we tot en met 17 maart mee bezig. Het uittrillen van de buispalen geeft geluidshinder en trillingen in de directe omgeving.
In de video hieronder vertelt Bert Kramer van Combinatie Herepoort meer over de werkzaamheden bij de Paterswoldseweg. Joris Hoogenboom van Aanpak Ring Zuid legt uit wat de gevolgen zijn voor het verkeer.
Afsluitingen
Voor deze werkzaamheden moeten we de onderdoorgang bij de Paterswoldseweg op verschillende momenten afsluiten voor autoverkeer. Er zijn vier fases.
Fase 1
Van donderdagochtend 23 februari (6.00 uur) tot zaterdagavond 25 februari (19.00 uur) is de onderdoorgang deels dicht. Autoverkeer wordt om-en-om onder het viaduct door geleid, met behulp van verkeersregelaars. Fietsers kunnen alleen aan de oostzijde van de weg onder het viaduct door. Verkeersregelaars staan klaar om de fietsers richting het zuiden veilig te helpen oversteken. De eerste 50 meter van de Laan van de Vrede westzijde is op dit moment ook dicht.
Fase 2
Van zaterdagavond 25 februari (19.00 uur) tot woensdagavond 1 maart (19.00 uur) is de onderdoorgang helemaal dicht voor autoverkeer. Ook de Laan van de Vrede is dan, zowel aan de westzijde als de oostzijde, over de eerste 50 meter afgesloten. Fietsers kunnen onder het viaduct door via de westzijde van de weg.
Fase 3
Van maandagochtend 6 maart (6.00 uur) tot zaterdagavond 11 maart (19.00 uur) is de Paterswoldseweg weer dicht voor autoverkeer. Fietsers kunnen nu onder het viaduct door via de oostzijde van de weg.
Fase 4
Van zaterdagavond 11 maart (19.00 uur) tot donderdagavond 16 maart (19.00 uur) is de Paterswoldseweg weer deels open. Autoverkeer wordt om-en-om onder het viaduct door geleid met behulp van verkeersregelaars. Fietsers kunnen aan de westzijde van de weg onder het viaduct door. Ook hier staan verkeersregelaars om fietsers veilig te helpen oversteken.
Zuidzijde viaduct Paterswoldseweg
Zodra de liggers van het tijdelijke viaduct verwijderd zijn kunnen we verder werken aan de afbouw van de nieuwe zuidzijde. We gaan verder met betonwerk en we beginnen met het plaatsen van de rode siersteenstrips aan de zuidzijde (aan de kant van de Laan van de Vrede). Hierna kunnen ook de panelen met afbeeldingen geplaatst worden. Aan beide zijden van de onderdoorgang komt een afbeelding die te maken heeft met deze locatie.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op vrijdag 4 oktober 2024 gaat de afrit open van de A7/N7 naar Groningen-Centrum, voor verkeer vanaf Hoogkerk/Drachten. In deze video vertelt Friso Jongeneel over de laatste werkzaamheden. Eric Bos legt uit hoe belangrijk de nieuwe afrit is voor de binnenstad.
De Brailleweg, een van de toegangswegen naar het centrum, is opnieuw ingericht. Ook is er een nieuwe afrit naar het centrum gekomen, voor het verkeer vanaf de A7/N7 vanuit Hoogkerk/Drachten. Fotograaf Raymond Bos legde de laatste werkzaamheden vast.
Wie over de nieuwe zuidelijke ringweg rijdt, zal zien dat op de blauwe borden niet meer Utrecht wordt vermeld, maar wel onder andere Hengelo. Dat lijkt niet heel logisch, want Hengelo is niet een heel grote plaats en ook best ver weg. Waarom is dat, vragen veel mensen zich af.