1 mei 2025
Chris, Embo, bij de afslag voor verkeer vanaf Paddepoel/Zuidhorn naar de Leonard Springerlaan (Martiniplaza) maakt de hele inrichting duidelijk dat het verkeer verplicht is linksaf te slaan. Dat blijkt uit pijlen, het verkeerslicht en markeringen. Mede op basis van de meldingen en reacties op deze website hebben we samen met de provincie bij deze afrit een extra bord geplaatst om nog meer te benadrukken dat het verkeer moet afslaan. Automobilisten die hier nu toch rechtdoor gaan, maken bewust deze keuze. Ze weten heel goed dat ze fout zitten en veroorzaken willens en wetens een gevaarlijke situatie. Daar kunnen we met de weginrichting helaas niets aan doen. Een betonnen rand is geen oplossing, omdat er dan onvoldoende ruimte overblijft voor langere voertuigen om de bocht te maken. Bovendien zou ook een betonnen rand te omzeilen zijn voor wie dat echt wil. Vanuit ons project gaan we aan deze situatie niets meer veranderen. De westelijke ringweg is overgedragen aan de provincie en de afrit gaat op korte termijn terug naar de gemeente. De gemeente en de provincie zijn op de hoogte van de meldingen.
1 mei 2025
Jeroen, de kenmerkende rode bakstenen zijn aangebracht op de nieuwe viaducten (zoals Paterswoldseweg, Brailleweg en Europaweg) en op de viaducten die grotendeels gerenoveerd zijn (Vrijheidsplein). Deze hebben allemaal een vergelijkbare vormgeving. Het viaduct over de Van Ketwich Verschuurlaan is niet vervangen en er was geen grootschalige renovatie nodig. De vormgeving van dit viaduct is daardoor niet aangepast. De oude geluidsschermen zijn hier blijven staan en ook de rode bakstenen zijn hier niet aangebracht.
1 mei 2025
A.C. Nienhuis, veel fietspaden zijn inderdaad rood, maar dat is geen standaard. In dit geval is vanuit het oogpunt van vormgeving voor grijs gekozen. De gemeente gaat aan het begin van de oprit een bord met een pijl plaatsen om automobilisten vanaf de Parkweg naar de toerit te leiden.
1 mei 2025
Dick, Mathijs, de gemeente heeft inderdaad plannen om ter vervanging van de fietsoversteek Brailleweg een nieuwe tunnel aan te leggen tussen het kanaal en de Rivierenbuurt. Dit valt verder buiten ons project.
1 mei 2025
Tonny, de gemeente gaat in het najaar het groen aanplanten. De straatverlichting op het fietspad is nog niet helemaal klaar, bij de Parkbrug ontbreken nog enkele armaturen. Het is nog niet bekend wanneer dit wordt opgelost.
1 mei 2025
Koen, veel fietspaden zijn inderdaad rood, maar dat is geen standaard. In dit geval is vanuit het oogpunt van vormgeving voor grijs gekozen.
1 mei 2025
Ik las net dat de Esperanto-tunnel en het Esperanto-pad op 8 mei 2025 opengaan. Wordt dit dan een officiele opening (bv lint doorknippen of zo)? Wie zijn daar bij aanwezig? Ik ben secretaris van de Esperanto-groep Noord-Nederland. Het lijkt me leuk om bij de opening aanwezig te zijn, als daarvoor de mogelijkheid is. Met vriendelijke groeten, Ineke Emmelkamp secretaris Esperanto Noord-Nederland c.c.emmelkamp@gmail.com tel. 06 36087071
30 april 2025
Goedendag Frank, Wij hebben het gehad over de terugplaatsing van de fiets rekken aan de Verlengde Lodewijkstraat. Gezien de ophopende overlast van logeplaatsen fietsen, die op den duur zorgen voor een onveilige situatie was ik benieuwd of hier al meer over bekend is? Met name wanneer ze teruggeplaatst worden. Groet, Olivier
30 april 2025
@Chris: Ook de levensgevaarlijke situatie bij de afrit vanaf de Ring West naar Martiniplaza is al meerdere keren onder de aandacht van ARZ gebracht. Kennelijk moet het eerst een paar keer flink misgaan ("schrikken" zoals bij de Brailleweg) voordat ze ook maar iets gaan ondernemen.
29 april 2025
Een ander levensgevaarlijk punt is de afrit vanaf de Ring West naar Martiniplaza, auto's MOETEN hier links. Toch zie je belachelijk vaak auto's rechtdoor rijden als ze groen krijgen, over alle markeringen heen. Dan komen ze in direct conflict met de fietsers en voetgangers die dan ook groen hebben. Ik heb al wat bijna-ongelukken gezien.. Hier is een betonnen barrière nodig helaas.