canvas-JvK_20131203_TonWiegman_1

“Veiligheid en bereikbaarheid zijn een must voor Groningse Schoolvereniging”

Sanne Heesterbeek25 april 2014Helpman/Coendersborg


Veiligheid en bereikbaarheid zijn een must. Dit geldt zeker voor de Groningse Schoolvereniging, die gevestigd is in Helpman. De aan te leggen Helperzoomtunnel gaat de nieuwe verbinding vormen tussen de Helperzoom en het Europapark. Gevolg hiervan is dat de verkeersstromen in Helpman en Coendersborg veranderen. Ton Wiegman vertelt ons wat de belangen van de GSV zijn.

Ton Wiegman is nu 13 jaar directeur van de Groningse Schoolvereniging. Hij woont zelf in Leek. Dat betekent dat hij twee keer per dag met de auto langs het Julianaplein komt. Op de GSV zitten 650 kinderen, die elke dag gebracht en gehaald moeten worden. Een kwart van de kinderen komt van buiten de stad en een kwart komt niet uit Groningen-zuid.

Routes

“Politiek gezien vind ik de bereikbaarheid van de stad een belangrijk punt. Als forens sta ik ook elke ochtend in de file. Vanuit de school hebben wij er alle belang bij dat de routes van en naar de school veilig en bereikbaar zijn. Als het aanleggen van de Helperzoomtunnel betekent dat de toegang tot Groningen-zuid verbetert, ben ik ervoor. Het is wel zo dat de verkeersstromen zullen veranderen. Daarom hebben we samen met de projectorganisatie gekeken naar veiligheidsmaatregelen in de buurt.”

Parkeermogelijkheden

Wiegman vertelt dat het voor de ouders ook heel belangrijk is dat er een plek is waar ze hun kinderen met de auto kunnen afzetten. “Momenteel zijn er niet genoeg parkeermogelijkheden rondom de scholen. Verder zorgen werkzaamheden en geparkeerde auto’s ervoor dat het lastig is om kinderen af te zetten tijdens het brengen en ophalen. Aan de Helper Brink is behoefte aan ruimte waar automobilisten kunnen stoppen om hun kinderen eruit te laten. Op verzoek van de scholen heeft de projectorganisatie daarom Kiss + Ride-stroken opgenomen in het verkeersplan voor Helpman.”

Geen voor- of tegenstander

“Ik begrijp wel dat de buurtbewoners minder blij zijn met de plannen”, zegt Wiegman. “Er komt veel meer druk te staan op de Helperzoom en de Goeman Borgesiuslaan. In de Haydnlaan wordt het verkeer maar in één richting toegestaan, waardoor ouders een omweg moeten maken door de buurt. Dit is niet handig en het zorgt voor extra verkeersdruk in de wijk. Ik vind het ook goed dat belangengroepen zich inzetten voor onderzoek naar fijn stof, geluid en milieu. Dat moet goed geregeld zijn voordat het plan door kan gaan. Maar ik denk vanuit het belang van de school. Ik ben geen voor- of tegenstander van het plan. De oude situatie is voor ons goed, de nieuwe kan dat ook zijn. Als er maar goed gekeken wordt naar de veiligheid en de bereikbaarheid van de school.”






Lees ook: