Monteur wegafzettingen Kim: ‘Ik kan echt enorm genieten van wat we als team hebben gefikst’
Je staat er als automobilist niet bij stil wanneer je de borden met 'Omleiding' ziet staan, maar over de tekst op ieder bord is goed nagedacht. Evenals over de plek waar de borden staan, de plaats van de hekken, de positie van de verkeerslichten en de locatie van de rood-witte barriers op de weg. Sinds vier maanden is Kim als monteur wegafzettingen bij Wegwijsrent een van de harde werkers die alles op de juiste plek zet.
Met een sierlijke beweging zwiept Kim de bouwhelm op haar hoofd. Haar blonde paardenstaart wappert vrolijk in de wind als ze de loods uitstapt. Wie niet beter weet, zou denken dat Kim al jaren in de wegenbouw werkt. Maar niets is minder waar. "Ik heb vroeger in de gehandicaptenzorg gewerkt", lacht ze. "Daarna heb ik een tijdje een kantoorbaan gehad. Maar stilzitten is niet aan mij besteed. Toen ik dit voorjaar de vacature voor een monteur wegafzettingen tegenkwam, werd ik gelijk enthousiast. Lekker buiten aan de slag en samen met fanatieke collega's de mouwen opstropen. Precies wat ik zocht."
Zeer behulpzaam
Sinds mei dit jaar trekt Kim iedere ochtend haar werklaarzen, bouwhelm en oranje jas aan. "Ik voel me inmiddels al echt thuis op de bouwplaats. Ik ben dan wellicht de enige dame bij Wegwijsrent die buiten met de mannen aan de slag gaat, maar ik voel me daardoor niet anders. Sterker nog: de mannen zijn allemaal zeer behulpzaam. Zeker bij het sjouwen van zware hekken of verkeersborden helpen ze me graag een handje. Dat maakt deze baan zo gaaf: we zijn een hecht team dat voor elkaar klaar staat."
Opladen en gaan
Borden, hekken, afzettingen, verkeerslichten en zelfs verkeersregelaars: Wegwijsrent heeft alles in huis voor het veiligstellen van de weg tijdens werkzaamheden. "Om precies te weten waar ik een bord of hek moet neerzetten, maken mijn collega's op kantoor – ook dames trouwens –een gedetailleerde werktekening”, legt Kim uit. “In de loods staan alle spullen die we nodig hebben. Die zetten we op de aanhanger, waarna we op pad gaan. Het liefst werken we overdag, maar we gaan ook regelmatig ’s nachts of in het weekend de weg op, om de hinder voor het verkeer te beperken."
Machtig mooi
Die nachtdiensten zijn extra speciaal, vindt Kim. “Wanneer ik ’s ochtends vroeg na een nacht hard werken in mijn auto stap en de zon zie opkomen, kan ik echt enorm genieten van wat we als team hebben gefikst. Als ik dan terugrijd, zie ik de nieuwe verkeerssituatie waar alle andere professionals aan de weg werken. Dit kan alleen omdat wij de weg voor hen hebben afgezet, zodat zij veilig kunnen hun werk kunnen doen. Dat is een onbeschrijflijk magisch gevoel. Ik had het vooraf nooit kunnen denken, maar dit werk is machtig mooi!"
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Van maandag 10 februari tot en met midden april werken we aan de parallelweg van de Europaweg, tussen het Oude Winschoterdiep en de Europaweg. Gedurende deze periode is de parallelweg afgesloten voor auto’s, fietsers en wandelaars.
Dit fotoalbum geeft een kijkje in de bouw van de Esperantotunnel en de werkzaamheden aan de Waterloolaan. Van de opbouw van tunnelwanden tot het zandstorten en het plaatsen van bewapening voor het toekomstige fiets- en wandelpad: het album toont de verschillende fasen en het teamwork achter dit project.
Bovenop de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg komt een nieuw groen park: het Zuiderplantsoen. Waarom is deze naam bedacht, vragen sommige mensen zich af. Waarom gebruiken we niet gewoon de naam Sterrebos?