canvas-JvK_20140224_PietKoehorst_1

“Met creativiteit en simpele oplossingen krijg je mensen uit de auto!”



De ’DUO-toren’ is een van de meest markante en volgens velen ook mooiste nieuwe gebouwen van Groningen. Het indrukwekkende gebouw langs de zuidelijke ringweg is ook de plek waar duizenden mensen dagelijks hun werk verrichten, en waar veel bezoekers op af komen. Tijdens de aanstaande werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg zou de DUO-toren wel eens lastig bereikbaar kunnen worden voor die medewerkers die per auto reizen, en een bron van verkeersoverlast kunnen vormen. Om alternatieve vormen van vervoer voor de medewerkers te stimuleren, zijn al bijzondere maatregelen genomen of in voorbereiding.

In het nieuwe, 92 meter hoge, moderne gebouw aan de Kempkensberg in Helpman van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en de Belastingdienst werken zo’n 2600 mensen. Deze willen ook tijdens de bouwfase van de zuidelijke ringweg allemaal op tijd op hun werk komen. Piet Koehorst, manager services en nieuwbouw, vertelt ons hoe hij dat in goede banen gaat leiden.

Denken in oplossingen

Piet Koehorst is nu vijf jaar manager services en nieuwbouw bij de uitvoeringsorganisatie van DUO. Hij is verantwoordelijk voor het gebouw en de voorzieningen eromheen. Koehorst is van mening dat de aanpak van de ring zoals die er nu ligt, de juiste is. Hij denkt in oplossingen en gaat er voor zorgen dat al zijn collega’s per 2016, wanneer de werkzaamheden van start gaan, doordacht en op tijd op het werk kunnen komen.

Samenwerking Europapark

DUO is daartoe gaan samenwerken met andere bedrijven. Zo neemt DUO, samen met bijvoorbeeld Menzis, het Alfa College en het UMCG, deel aan de partnersamenwerking Europapark. Dat is een groep bedrijven die overlegt over het oplossen van de spitsproblemen. Ook bekijken ze wat ze van elkaar kunnen leren. Het UMCG is bijvoorbeeld al heel ver met P+R-pendeldiensten en e-bikes.

Reisgedrag

Daarnaast heeft DUO de organisatie Ga slimmer reizen & werken ingeschakeld om het reisgedrag van de werknemers te analyseren. Deze organisatie kwam er achter dat mensen vooral bereid zijn om hun reisgedrag te veranderen wanneer er een structureel voordeel aan zit. Dit heeft ertoe geleid dat tijdens het maken van het nieuwe gebouw flink is geïnvesteerd in de fietsvoorzieningen.

Fietsenstalling

“Onder het nieuwe gebouw is een luxe fietsenstalling gebouwd” vertelt Koehorst. “Deze biedt plek aan iedereen die met de fiets komt en ook aan speciale fietsen. Doordat de fietsenrekken breder zijn dan normaal, kan iedereen er zijn fiets kwijt zonder dat die beschadigd raakt. In de fietsenstalling kunnen medewerkers overdag terwijl ze aan het werk zijn hun fiets laten repareren. Dat gebeurt door jongeren op een leer-werkplek. Dit werkt heel goed, er worden wel dertig fietsen per dag gemaakt! Het Alfa College heeft hier ook interesse voor. Misschien kunnen de fietsen van de medewerkers van het Alfacollege in de toekomst ook wel door deze jongeren gerepareerd worden.”

Creativiteit

Koehorst is van mening dat creativiteit mensen uit de auto haalt. “Door middel van relatief simpele oplossingen kunnen we het reisgedrag van mensen veranderen. Zo hebben Stadjers hier geen recht op een parkeerplek. Mensen die 15 tot30 kilometerhiervandaan wonen en nu nog met de auto komen, zijn een interessante groep. Hen stimuleren we via een P+R-terrein te reizen of een e-bike te kopen. Daar krijgen ze ook korting op. Verder gaan we in gesprek met de gemeente over P+R-pendeldiensten. Mensen die nu al met de fiets komen, belonen we met een fietsvergoeding. Het moet namelijk niet zo zijn dat zij straks niet meer op de fiets komen als de fietsenstalling steeds voller wordt. Uiteindelijk moet het aantal spitsritten omlaag en daar gaan we met zijn allen voor zorgen!”






Lees ook: