canvas-JvK_20130920_Arthur_03

Arthur Kamminga (29) denkt graag mee over de zuidelijke ringweg: passie en interesse

John25 september 2013Julianaplein


​In korte tijd is Arthur Kamminga behoorlijk bekend geworden in Groningen. Dat heeft te maken met het feit dat de media ruim aandacht schonken aan suggesties van hem voor een andere verkeersafwikkeling bij de vernieuwde zuidelijke ringweg. Ook wethouder Joost van Keulen vond zijn suggesties interessant. Zo interessant zelfs dat de wethouder een officieel onderzoek naar het alternatieve plan van Arthur Kamminga laat instellen. Wie is deze Arthur Kamminga? En wat beweegt een jonge Stadjer om zo intensief over de verkeersplannen in Groningen na te denken?

Passie voor logistiek

Arthur Kamminga komt uit Veendam, is 29 jaar en woont nu 11 jaar in Groningen. Zijn hobbies zijn reizen, zwemmen en zich mengen in de politiek. Hij heeft naast de bachelors ‘sociale geografie en planologie’ en ‘recht en bestuur’ ook drie masters afgerond. Hij was actief bij zijn studievereniging en heeft ook in het bestuur gezeten. Tegenwoordig is hij zzp-er en werkt voornamelijk als verkeer- en vervoeradviseur.

‘’Als zzp-er heb ik het ene moment veel te doen en het andere moment weinig. Najaar vorig jaar zat ik in een wat rustiger periode. Ik ben me toen wat meer gaan verdiepen in de aanpak van de zuidelijke ringweg. Tijdens een informatieavond schrok ik van alle kritiek op het plan omdat het wel belangrijk is dat er iets gebeurt.’’

Mogelijke verbeterpunten

Kamminga is gaan nadenken over het plan. De essentie van het plan is volgens hem goed. Binnen het beschikbare budget is het een aanvaardbaar compromis en er is volgens hem geen beter alternatief. Wel denkt hij dat er mogelijke verbeterpunten zijn. Zo heeft hij de projectorganisatie voorgesteld om aan de westkant van de Hereweg een directe op- en afrit te maken naar de ringweg. In het projectplan dat nu op tafel ligt krijgt de Hereweg een aansluiting op de ringweg via een nieuwe verbindingsweg langs de Maaslaan. Arthur Kamminga verwacht dat zijn idee ertoe leidt dat woonwijken minder last hebben van extra verkeer. Dat vergroot het draagvlak bij de bevolking. Of zijn voorstel door kan gaan ligt er aan of het de veiligheid genoeg waarborgt.

Zelf staat Kamminga belangeloos in de kwestie. Hij woont in de binnenstad en krijgt in principe niets terug voor zijn inbreng in het plan. ‘’Het onderwerp sluit aan bij de opleidingen die ik heb genoten, verder is het pure interesse. Door mee te denken met de overheid vergroot je ook je eigen kennis en vaardigheden. Het is eigenlijk een soort passie.‘’






Lees ook: