Bij u in de straat (11): Helper Brink
Wat betekent het project Aanpak Ring Zuid voor de straat waarin u woont? Deze rubriek maakt dat duidelijk, in woord en beeld. In aflevering 11: de Helper Brink.
De Helper Brink ligt in de zuidelijke stadswijk Helpman en verbindt de Helperzoom met de Verlengde Hereweg. Aan de straat staan woningen, scholen en een verzorgingshuis. In het verlengde van de Helper Brink – op de plek waar nu het Helperpad ligt – wordt vanaf 2017 de Helperzoomtunnel aangelegd. Deze tunnel vervangt de huidige spoorwegovergang bij de Esperantostraat. De nieuwe verbinding voor auto’s, fietsers en openbaar vervoer gaat onder het spoor door en komt uit op de Duinkerkenstraat. Vooruitlopend op de aanleg van de Helperzoomtunnel worden er in 2016 in de wijk Helpman/Coendersborg verkeersmaatregelen genomen. Ook in de Helper Brink.
De straat vroeger
De wijk Helpman heeft zich ontwikkeld uit een buurtschap dat ontstaan was op de Hondsrug. De Hondsrug is de zandrug die ongeveer van Emmen naar Groningen loopt. Deze zandrug ontstond als gevolg van een landijsstuwing. Aan de voet van de Hondsrug werden vanaf het eind van de Middeleeuwen enkele borgen en buitenplaatsen gebouwd, zoals nieuwsbrief (pdf, 1.3 MB) ontvangen met meer informatie. Voordat de aannemer daadwerkelijk aan de slag gaat, informeert hij de bewoners van de straat per brief. Het streven is de overlast voor het verkeer en voor de omwonenden zo veel mogelijk te beperken.
Interview met een straatbewoner
Door: Persbureau Tammeling
Ze woont al 22 jaar aan de Helper Brink, en met zeer veel plezier. Wel is het de laatste jaren tot haar spijt steeds drukker geworden door toename van het autoverkeer. Maar Lian Ong (59) heeft er goede hoop op dat het straks, wanneer de plannen in het kader van Aanpak Ring Zuid doorgaan, weer rustiger zal worden.
“Het is echt een markante straat in een fantastische buurt om te wonen, met prachtige huizen uit de jaren twintig”, vertelt Lian. Het mooie van de straat is volgens haar dat deze zo groen is. “Wij hebben geen auto en we doen alles met de fiets of we doen het te voet. Dat kan prima, want we zitten niet ver van de binnenstad”, zo vertelt ze.
De Helper Brink krijgt straks eenrichtingsverkeer aan de beide uiteinden. Daardoor kan het autoverkeer niet meer direct vanaf de Verlengde Hereweg of de Helperzoom de straat in. Verder gaat de snelheid in de straat terug naar 30 km per uur, en dat maakt de weg veiliger voor fietsers en voetgangers. ”Dat zijn prima plannen!”, reageert Lian. “Totaal anders dan eerdere plannen, want in eerste instantie was het de bedoeling dat er meer verkeer door zou komen, en dat er bomen zouden verdwijnen. Echt afschuwelijk! De nieuwe plannen zien er echt veel beter uit, al ben ik persoonlijk altijd wat sceptisch en moet ik het eerst nog wel even zien.”
“Zo maak ik me wel wat zorgen over de tunnel die aan het einde van de Helper Brink komt. Daarvan verwacht ik dat die de verkeersdruk in de andere straten flink laat toenemen, ook al komen wij in de Helper Brink er beter van af. Daarom vrees ik wel voor verkeersoverlast in andere straten in de wijk. Ik ben bang dat ze het dan misschien alsnog weer terugdraaien. Maar als het inderdaad allemaal doorgaat, en de overlast in andere straten valt mee, dan is dit prachtig nieuws voor de Helper Brink!”, aldus Lian Ong.
“Helper Brink is straks een nóg prettiger woonstraat als er minder autoverkeer is”
Lian Ong
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Komende week gaan we de aansluiting van de Expositielaan op de Leonard Springerlaan herstraten. Daarom sluiten we de afritten van de westelijke ringweg naar de Leonard Springerlaan af.
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.