Hoe dan? Hoe maak je een nieuw deel van een viaduct (verbreding) vast aan een bestaand viaduct?
Onlangs is het viaduct over de Paterswoldseweg verbreed. Ook het viaduct over de N7 bij Laan Corpus den Hoorn is in juli 2021 zo’n 9 meter breder geworden. Hoe pak je zoiets aan?
Om lange overspanningen mogelijk te maken zijn verschillende soorten constructies mogelijk. Bij het viaduct bij Laan corpus den Hoorn werd in de maand juli ter plaatse de gehele overspanning uit één stuk beton gestort. Dit noemen we In-Situ.
Bij de verbreding van de Paterswoldseweg werd eerst een aantal liggers geplaatst, deze zijn gemonteerd op ondersteunende pijlers. Vervolgens zijn de liggers verbonden met een ‘natte knoop’. Een natte knoop is een verbinding tussen twee betonnen onderdelen en wordt gevormd door het gestorte beton en verbindende wapening (het staal) aan elkaar vast te maken. Een natte knoop wordt vaak horizontaal toegepast. Een droge knoop bestaat ook. In dat geval worden de onderdelen bijvoorbeeld aan elkaar gelast of aan elkaar verbonden met bouten. Een natte knoop is sterker dan een droge knoop omdat deze één geheel vormt met de verbonden betononderdelen. Bovendien is de natte knoop een waterdichte verbinding.
Waar moet je rekening mee houden?
Beton komt in verschillende sterkteklassen. Het beton dat door Combinatie Herepoort op de meeste plekken wordt gebruikt langs het tracé, heeft een sterkteklasse C45/55. Dit betekent dat het beton per vierkante cm een druk van 450 tot 550 kg aan kan. Enorm sterk dus.
Bij het verbreden van een viaduct is de bekisting van te voren al gereed gemaakt. Een bekisting is een aangebrachte betimmering van hout die voor het storten van beton wordt aangebracht. Het fungeert als een tijdelijke mal om het vloeibare betonmortel in de gewenste vorm te behouden. Eerst is het belangrijk dat de twee aan elkaar te bevestigen delen precies op hun plek liggen. Dit is precisiewerk en gebeurt op de centimeter nauwkeurig. Als dit klaar is, wordt het beton in de mal gestort. Na een aantal uren is het beton droog. De uithardingsperiode duurt echter een stuk langer. Beton is pas na 28 dagen volledig uitgehard en volledig belastbaar.
Trillingen en belastbaarheid
Belangrijke zaken waar we tijdens de bouw rekening mee houden in het verkeer, zijn de hoeveelheid trillingen en de totale belasting die een constructie kan dragen. Vaak gaat het bij bruggen en viaducten om flinke overspanningen. Bij het aansluiten van een nieuwe constructie aan een bestaande constructie mag het beton niet worden belast. Ook trillingen in, aan of rondom de constructie zijn absoluut niet toegestaan. Om dit te waarborgen wordt alles heel goed gecontroleerd. Hierbij gebruiken we bijvoorbeeld een trillingsmeter. Erover heen rijden kan pas na 28 dagen, wanneer het beton volledig is uitgehard en de aan elkaar bevestigde constructieve delen één geheel vormen.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Komende week gaan we de aansluiting van de Expositielaan op de Leonard Springerlaan herstraten. Daarom sluiten we de afritten van de westelijke ringweg naar de Leonard Springerlaan af.
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.