Afronding tunnels Julianaplein in zicht: laatste dakdeel met beton volgestort
Vorige week hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt in de bouw van het Julianaplein. Het laatste deel van het dak van de bovenste tunnel, van Assen (A28) naar Drachten (A7), is volgestort met beton. Daarmee komen we steeds dichter bij het afronden van de bouw van de tunnels op het ongelijkvloerse plein.
In korte tijd is op het Julianaplein enorm veel werk verzet. Dat blijven we de komende weken doen zodat het Julianaplein vanaf maart stap voor stap aangesloten kan worden op de zuidelijke ringweg. Vanaf september kan het verkeer vanuit elke richting in zijn eigen rijstrook doorrijden.
Hoe bijzonder de voortgang op het Julianaplein is, blijkt uit de indrukwekkende hoeveelheid materiaal dat is gebruikt. Om de tunnels te kunnen maken, is zo’n 35.000 m3 zand opgebracht als fundament voor de tunnels. Het zand werkt als draagkracht voor de verschillende tunneldelen. De tunnels zijn deel voor deel gebouwd.
Voeg daar nog eens 4.5 miljoen kilo verwerkt staal en ruim 14.000 m3 beton aan toe, en je krijgt een beeld van deze enorme prestatie. Dat zijn maar liefst 375 vrachtwagens met betonstaal en 1600 vrachtwagens met beton. En dat allemaal gerealiseerd in anderhalf jaar. In dit fotoalbum vind je nog meer foto's van het betonstorten.
Het bouwteam heeft een jaar lang lokaal de grondwaterstand moeten verlagen om de tunnels te kunnen bouwen. Je wil immers geen natte voeten of ondergelopen tunnels tijdens de bouw. Er is maar liefst zo’n 420.000 m3 water weggepompt om het werk te kunnen uitvoeren. Dat komt neer op een doorlopende afvoer van 50 m3 per uur. Hierbij is ook rekening gehouden met de omgeving. Als duurzame maatregel is tien procent van dit water direct aan de rand van de bouwplaats teruggegeven om de grondwaterstand in de omgeving op peil te houden.
Afronding tunnel Assen-Drachten voor Operatie Ring Zuid
In de komende periode zal het laatste opstaande wandje van de tunnel volgestort worden met beton. Dan is de constructie van de tunnel zo goed als klaar. We moeten dan nog wel enkele werkzaamheden doen, zoals de borstwering en de geluidswering. En we gaan natuurlijk nog aan de slag met de aanleg van de weg door de tunnel. Ook op andere plekken van het Julianaplein richten we ons op het afronden van de laatste werkzaamheden. Dit verwachten we in de week van 18 tot 22 maart af te ronden, zodat tijdens Operatie Ring Zuid het Julianaplein aangesloten kan worden.
Nog even geduld, vanaf de meivakantie kun je straks voor het eerst door de tunnel van Assen (A28) richting Drachten (A7) rijden.
De feitjes op een rij:
- 35.000 m3 zand opgebracht als fundament
- 4,5 miljoen kilo staal verwerkt (375 vrachtwagens)
- 14.000 m3 beton gestort (1600 vrachtwagens)
- 420.000 m3 water weggepompt
- In anderhalf jaar tijd het Julianaplein gerealiseerd
- In de meivakantie gaat de tunnel Assen richting Drachten open voor het verkeer
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op vrijdag 4 oktober 2024 gaat de afrit open van de A7/N7 naar Groningen-Centrum, voor verkeer vanaf Hoogkerk/Drachten. In deze video vertelt Friso Jongeneel over de laatste werkzaamheden. Eric Bos legt uit hoe belangrijk de nieuwe afrit is voor de binnenstad.
De Brailleweg, een van de toegangswegen naar het centrum, is opnieuw ingericht. Ook is er een nieuwe afrit naar het centrum gekomen, voor het verkeer vanaf de A7/N7 vanuit Hoogkerk/Drachten. Fotograaf Raymond Bos legde de laatste werkzaamheden vast.
Wie over de nieuwe zuidelijke ringweg rijdt, zal zien dat op de blauwe borden niet meer Utrecht wordt vermeld, maar wel onder andere Hengelo. Dat lijkt niet heel logisch, want Hengelo is niet een heel grote plaats en ook best ver weg. Waarom is dat, vragen veel mensen zich af.