Autofabrikant Henry Ford wist het al: als je efficiënter wilt werken, moet je het werk opknippen in kleine stukjes. Anno 2022 werkt Combinatie Herepoort volgens dit principe op een voorbouwlocatie bij het Julianaplein. Daar zijn tot vijftien medewerkers maandenlang alleen bezig met wapeningskorven vlechten van betonijzer. Zo kan de bouw van de tunnels op het Julianaplein sneller verlopen.
Betonijzer wordt gemaakt van oude metalen en wordt gebruikt als basis voor beton. Het staal bestaat uit lange, rechthoekige staven, die zo worden geknipt en gebogen dat een soort ijzeren kooi ontstaat: een wapeningskorf. Deze worden geplaatst op de plekken waar vloeibaar beton wordt gestort. Is het beton uitgehard, dan zorgt het staal voor de noodzakelijke stevigheid.
Vaak worden de wapeningskorven kant-en-klaar gekocht of gevlochten op de exacte plek waar ze nodig zijn. Combinatie Herepoort kiest op het Julianaplein voor een andere methode. Sinds eind augustus is een groep betonvlechters actief. Zij werken op één plek op het Julianaplein en maken daar alle korven die op het bouwterrein nodig zijn voor de vloeren, wanden en deksels van de nieuwe onderdoorgangen. De korven die klaar zijn, worden met grote kranen naar de juiste plek op het bouwterrein getild. Het voordeel van deze werkwijze is dat de vloeren van de onderdoorgangen straks snel in elkaar kunnen worden gezet.
In eerste instantie waren er vier betonvlechters actief, maar de komende tijd wordt deze groep uitgebreid tot zo’n vijftien man. Zij zijn zo’n driekwart jaar bezig met het vlechtwerk. Voor de tunnels op het Julianaplein is in totaal zo’n 3.000 ton betonstaal nodig.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In Operatie Ring Zuid verbinden we de nieuwe delen van de zuidelijke ringweg met elkaar. Dat heeft ook gevolgen voor het fietsverkeer. Op sommige plekken ontstaan nieuwe routes, op andere plekken gaan routes (tijdelijk) dicht. Wat verandert er voor de fietsers de komende week? Een overzicht.
Zaterdag begint fase 3 van Operatie Ring Zuid en dat betekent ook het begin van de sloop van de huidige zuidelijke ringweg. Het gaat om het gedeelte tussen het Julianaplein en het Europaplein. Het slopen van de ringweg gaat veel overlast geven voor de direct omwonenden.
Groningen Bereikbaar en Aanpak Ring Zuid brengen elke week een voortgangsbericht uit over Operatie Ring Zuid. Vandaag nummer 5. In deze update informeren we over de periode 18 tot en met 24 april.