Metingen geluid en trillingen rondom Esperantokruising tijdens treinvrije periode
Van 6 tot 14 augustus gaat het werk bij de Esperantokruising dag en nacht door. Dit geeft onvermijdelijk hinder voor de directe omgeving. Er wordt gewerkt met zwaar materieel, bouwmateriaal moet aangevoerd worden, er moet veel gegraven worden, vrachtwagens rijden naar en op de bouwplaats, piepen bij het achteruit rijden en grote kranen zijn aan het werk. Dit levert geluidshinder op voor de omgeving en het kan ook zijn dat directe omwonenden af en toe trillingen zullen voelen.
Uitgangspunt bij al deze werkzaamheden is dat de hinder beperkt wordt tot een aanvaardbaar niveau. Dat ligt natuurlijk voor iedereen anders. Daarom gelden hier wettelijke grenzen voor. Trillingen mogen niet zodanig sterk zijn dat ze schade aan panden veroorzaken en ook geluid mag niet boven bepaalde normen uitkomen. Die geluidsnormen zijn ’s avonds strenger dan overdag en ’s nacht gelden nog lagere grenswaarden. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de duur van de geluidshinder.
Geluids- en trillingsmeters
Op basis van rekenmodellen is vooraf berekend dat geluid en trillingen tijdens de treinvrije periode niet boven de toegestane normen uitkomen. Tijdens de werkzaamheden wordt dit constant gemeten. Op de hoek van de Esperantoflat is een trillingsmeter bevestigd die alle trillingen registreert. Op het balkon van een van de woningen van de flat aan de kant van de Esperantostraat is een geluidsmeter geplaatst. Deze registreert het geluidsniveau en hoe lang een bepaald hoog niveau duurt. Mocht uit de gegevens blijken dat de wettelijke normen overschreden worden, dan worden maatregelen genomen op de bouw. Maar de verwachting is dat dit zich niet zal voordoen. Dit betekent niet dat de omwonenden geen hinder zullen ervaren, vooral omdat de werkzaamheden een dikke week continu doorgaan.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Van maandag 10 februari tot en met midden april werken we aan de parallelweg van de Europaweg, tussen het Oude Winschoterdiep en de Europaweg. Gedurende deze periode is de parallelweg afgesloten voor auto’s, fietsers en wandelaars.
Dit fotoalbum geeft een kijkje in de bouw van de Esperantotunnel en de werkzaamheden aan de Waterloolaan. Van de opbouw van tunnelwanden tot het zandstorten en het plaatsen van bewapening voor het toekomstige fiets- en wandelpad: het album toont de verschillende fasen en het teamwork achter dit project.
Bovenop de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg komt een nieuw groen park: het Zuiderplantsoen. Waarom is deze naam bedacht, vragen sommige mensen zich af. Waarom gebruiken we niet gewoon de naam Sterrebos?