
Aanpak Ring Zuid gaat ‘gluren bij de buren’
‘Gluren bij de buren’. Onder die naam beginnen we op deze website een reeks artikelen over projecten elders in het land die overeenkomsten én verschillen hebben met Aanpak Ring Zuid. De centrale vraag hierbij is steeds: wat nemen we mee naar Groningen?
De ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen is natuurlijk een uniek project. Maar toch zijn er op dit moment in Nederland enkele projecten gaande die vergelijkbaar zijn. Bij Maastricht bijvoorbeeld wordt een deel van de A2 ondertunneld. Op de A4 werkt Rijkswaterstaat aan het ontbrekende deel tussen Delft en Schiedam. En dichterbij, in Leeuwarden, is net ‘de Haak om Leeuwarden’ voltooid.
In de nieuwe artikelenreeks ‘Gluren bij de buren’ nemen we een kijkje bij deze en enkele andere projecten. Daarbij letten we speciaal op de maatregelen die genomen zijn om de overlast voor verkeer en omwonenden te beperken. Wat heeft goed uitgepakt? En wat viel in de praktijk tegen? We sluiten de artikelen steeds af met een reactie van Johan Postma, projectleider Bereikbaarheid van Aanpak Ring Zuid. Hij geeft antwoord op de vraag wat we in Groningen van de ervaringen elders kunnen leren. Zo kunnen we, samen met Groningen Bereikbaar en de toekomstige aannemer, de overlast voor Groningen en de regio zo veel mogelijk beperken.
In aflevering 1 nemen we een kijkje bij de Haak om Leeuwarden.
(Foto: Leeuwarden Vrij-baan)
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken. Vandaag kijken we naar de Vondellaan.

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken.
ProRail gaat aan de slag bij het spoor ter hoogte van de Esperantotunnel. In november vorig jaar was bij de bouw van de tunnel het spoor verzakt en daarna tijdelijk weer opgebouwd. Nu wordt het spoor hier opnieuw afgegraven en definitief opgebouwd.