19 januari 2023
Fietser, we hebben dit artikel geschreven omdat we in onze gesprekken met bewoners van de stad en de regio steevast vragen krijgen over hoe het centrum nog per auto te bereiken is als het project eenmaal is afgerond. In dit artikel hebben we die mogelijkheden op een rij gezet. We maken zo ook duidelijk dat de automobilist straks keuzes heeft. Het centrum blijft vanuit verschillende richtingen en via verschillende invalswegen bereikbaar. Juist die vele mogelijkheden dragen eraan bij dat het autoverkeer naar de stad zich kan spreiden. Dit voorkomt dat de drukte zich op een beperkt aantal plekken concentreert. Het artikel is onderdeel van de reeks STRAKS, waarin we ook op andere aspecten van de eindsituatie ingaan. Het artikel was niet bedoeld om een discussie los te maken over de vraag of het wel nodig en wenselijk is om in de toekomst met de auto naar het centrum te gaan. Dit zijn terechte vragen, maar ons project is hier niet op gericht. Voor de gemeente en een organisatie als Groningen Bereikbaar ligt dat anders. Deze organisaties streven naar het verduurzamen van de mobiliteit, om Groningen leefbaar en bereikbaar te houden. Overigens past ook binnen dit streven een goede bereikbaarheid van het centrum per auto.
18 januari 2023
@EMBO: Heb je mijn oproep gezien van 13 december om een Fietstunnel&Ovondeclubje te starten? Zie: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/2022/11/nieuw-ontwerp-verkeersplein-brailleweg/ Misschien voel je ervoor om aan te sluiten? Ik heb de indruk dat je wel flink zou kunnen bijdragen. Er zijn nu zo'5 vijf mensen betrokken en komende maandag komen we voor het eerst bij elkaar. Interesse? Dan aub een mailtje aan: info@derivierenbuurt.nl Dit geldt natuurlijk ook voor anderen die willen meedoen!
18 januari 2023
@Fred: It snap dat je me een negatieveling vindt, maar daar is een goede reden voor: Wij al meer dan 10 jaar bezig de belangen van de fietsers onder de aandacht te brengen van ARZ. De fietsvallei Brailleweg was helemaal niet door ARZ gepland. Pas na negatieve reacties van ons en de dreiging van een gang naar de Raad van State is de vallei er gekomen. De Papiermolentunnel was helemaal niet gepland door ARZ. Pas na het bombarderen van ARZ met argumenten tegen het verdwijnen van de verbinding is de bouwer (!), dus niet de opdrachtgever (!), met een voorstel gekomen om de tunnel toch te behouden. Voor de tunnel bij de Esperantoweg was in eerste instantie geen geld vrijgemaakt. Pas na aanhoudende negatieve reacties is de tunnel als "optie" meegenomen, en uiteindelijk door de gunstige aanbesteding doorgegaan (wellicht heeft de bouwer hier nu spijt van). Je kunt hieruit twee dingen extraheren: 1. inderdaad heeft de fiets echt geen prioriteit. 2. Je moet blijven benadrukken hoe slecht een nieuwe situatie wordt voordat er iets gedaan wordt. Als we niet continue de negatieve kanten hadden belicht, dan was er nu geen Braillevallei, geen Esperantotunnel, geen Papiermolentunnel. Dus misschien is al die negativiteit toch wel nodig, en heb jij daar nu ook profijt van! Verder had ik het bij de ovonde inderdaad over de oost west verbinding (25000 fietses per dag) voor wie er gewoon een gevaarlijke situatie wordt gebouwd. De gemeente wil inderdaad niet betalen voor een betere oplossing, maar de gemeente had ook in de stuurgroep gewoon wat beter moeten opletten. Het rijk en de provincie (die ook in de stuurgroep zaten) gingen echt hun best niet doen voor de fietsers. De gemeente had zich blind gestaard op de deksels, en heeft daarna gewoon de boel te veel aan de provincie en het rijk overgelaten. Dan krijg je inderdaad geen goede fietsroutes.
18 januari 2023
Nou, ik denk dat het nog steeds erg handig kan zijn om in of nabij het centrum te parkeren. Er zijn immers ook parkeergarages die dat makkelijk maken. Als je b.v. naar een theater gaat is het vrij vervelend om 's avonds laat nog terug te moeten naar een P+R aan de rand van het centrum. Straatparkeren mag wat mij betreft daar en tegen wel enkel voor bewoners (lees vergunninghouders) beschikbaar zijn.
18 januari 2023
Je krijgt de mensen toch niet uit de auto, in 2017 is gestart met de pendelbus (pilot van 2jr), inmiddels opgeschort wegens te weinig passagiers. Zoals het kaartje op onderstaande site laat zien werd het aantal routes uitgebreid, de grote markt was dus prima bereikbaar, gratis voor ouderen of € 1,- voor alle anderen. https://ruimtevoorjou.groningen.nl/nieuws-item/meer-bestemmingen-met-pendelbus/
17 januari 2023
Wat een lol deze reacties het is kamp A tegen kamp B als altijd. Ik doe ook weer mee. Ik heb geen leven. Het OV is een drama om in het centrum te komen? Jij reist nooit met het OV. Ga jij maar lekker in de file staan en lekkere dure brandstof verstoken / btw / onderhoud / torenhoge / parkeerkosten betalen. Ja het OV is kostbaarder dan de auto, hahahaha, heb je een aandeel in de bouw van de nieuwe ring? hahaha. Lekker door de drukte heen rijden en het liefst zo dicht mogelijk op elkaars bumper kleven. Lekker man! ja dat moeten we blijven doen. Ik heb mij ook geërgerd dat de bus niet meer op de grote markt stop. Maar je komt nog steeds pal in het centrum uit, maar als je niet verder dan je neus lang is dingen uitzoekt, tja dan is het beter om jou te negeren. OV in Groningen is nog steeds goed, ondanks de bezuinigingen.
17 januari 2023
@Embo; Wees eens wat positiever. Fietsers vanuit De Wijert hoeven die ovonde niet over als ze naar het centrum fietsen. Je blijft immers tot aan de Parkweg op het fietspad naast het Noordwillemskanaal rijden. Dat wordt een fietspad voor twee richtingen. Ik deel je mening dat de geplande ovonde niet ideaal is voor fietsers in oost-west-richting. Heel jammer dat de huidige veilige onderdoorgang verdwijnt. Technisch is een ongelijkvloerse oversteek wel haalbaar, maar dat is (veel?) duurder. Dat geld heeft de gemeente niet. Het ligt niet aan ARZ maar aan de gemeente dat hier een gelijkvloerse fietsoversteek komt. Maar dat ARZ er alleen voor de automobilist is, is onzin. Door het project worden veel fietsverbindingen juist beter of veiliger. Denk bijvoorbeeld aan de oprit bij het Vrijheidsplein, vanaf Ring West naar Julianaplein. Fietsers rijden daar in de toekomst onder het autoverkeer door. Of het veranderen van een onplezierige tunnel in een normale onderdoorgang, tussen Gasunie en Martiniplaza. Of zie de fietsvallei bij de Brailleweg. Verder hebben fietsers op de Hereweg straks geen of minder hinder van stoplichten ter hoogte van de ringweg. De fietstunnel bij de Papiermolen komt terug en de gevaarlijke spoorwegovergang bij de Esperantoweg is verdwenen en ook daar komt een tunnel. Fietsers worden dus zeker niet vergeten!
17 januari 2023
Tsja, voor de auto wordt het lekker doorrijden naar het centrum, voor de fietser wordt het alleen maar slechter, zie de nieuwe oversteek bij de ovonde, dat wordt echt een drama voor fietsers, terwijl de auto lekker naar de binnenstad kan kachelen. ARZ is er alleen voor de automobilist, erg jammer.
17 januari 2023
Wat een onzin. Met het OV naar het centrum is een drama. De bus is veel te duur en stopt helemaal niet meer op de Grote Markt dus daar heb je niks aan. Je kan het beste met de auto gaan en deze parkeren onder het Forum.
16 januari 2023
Juist prima om aandacht te besteden aan de bereikbaarheid van het centrum per auto, nu dit gaat veranderen. Niet iedereen kan of wil met de fiets of het openbaar vervoer. Wat te denken van mensen die slecht ter been zijn, maar wel een avondje naar de schouwburg willen? Of degene die iemand met de auto van het station komt halen, omdat er geen busverbinding is naar de plaats van bestemming. Of degene die naar het UMCG moet. Of iemand met onregelmatige werktijden, die met het ov veel langer onderweg is. En wat te denken van iemand die een dag wil shoppen in de binnenstad, en de gekochte waren veilig in zijn/haar auto wil kunnen opbergen. Allemaal paria's omdat ze met de auto naar de binnenstad rijden? Er wordt door sommigen nogal dramatisch gedaan over het feit dat mensen soms met de auto naar het centrum van de stad rijden. Maar vaak kunnen zij niet anders. En hoe groot is het probleem nu echt? Er is bijna geen stad in Nederland waar zo weinig auto's door het centrum rijden als in Groningen (binnen de diepenring).