22 december 2019
Ik ben normaal niet zo'n azijnzeiker hier. Ik vind het een mooi project en hoop dat jullie er uit komen. Het maakt mij ook niet eens uit of het nou 300miljoen of 500 miljoen gaat kosten en snap dat de aannemer dat niet (volledig) voor zijn rekening gaat nemen. Maar deze update is wel ronduit op het asociale af. Als je een update geeft over de onderhandelingen van een project als dit mag je toch echt wel wat meer inhoud verwachten. Waar gaan de onderhandelingen precies over, hoever is de planning uitgewerkt etc. etc. Om hoeveel extra geld gaat het? Zijn er nog grote verwachte risico's of onduidelijkheden? Ik snap dat de onderhandelingen niet op politieke druk of druk vanuit de samenleving zit te wachten maar op deze manier maak je geen vrienden.
22 december 2019
Vanaf de rotonde aan de westzijde (bv komend vanaf het MZH) kun je dus straks alleen de westelijke ringweg op en niet meer richting Julianaplein. Hoe kom je dan richting Hoogezand?
20 december 2019
4 jaar bedoel ik natuurlijk! Sorry, ik zie ook geen fluit en reacties fabrieken is dan een hele kunst.
20 december 2019
Dat wordt alleen wel jaar later! Voor mensen op ‘langzame wielen’ zoals de rollator, de kinderwagen, de rolstoel en de driewielfiets, zijn die afstanden niet te doen. Hoe gaan we dat oplossen?
20 december 2019
Nick, wat we schreven, klopt. De betonnen constructie voor de tunnel is in 2018 al geplaatst. Zoals je kunt zien op de https://www.aanpakringzuid.nl/beeld/foto#modal-%2Fbeeld%2Ffoto%2Fhemelvaartwerkzaamheden-2018 (foto's van deze werkzaamheden), ligt deze aan de zuidkant van de Esperantokruising (zie bijvoorbeeld foto nummer 23). Na het plaatsen van dit tunneldeel hebben we tegen de ringweg een tijdelijke noordbaan gebouwd. Deze loopt deels over de plek heen waar de tunnel komt. Daardoor is het nu helaas niet mogelijk de tunnel af te bouwen. Nog even voor de goede orde: het afsluiten van de Esperantokruising is niet het gevolg van het project Aanpak Ring Zuid. De kruising gaat dicht omdat hier in de toekomst meer treinen gaan rijden. Het maken van een vervangende tunnel onder het spoor door voor auto's en fietsers is aan het project Aanpak Ring Zuid toegevoegd. Aanvankelijk was het de bedoeling die tunnel op de plek van de Esperantokruising te leggen. Dat bleek niet goed inpasbaar. Toen duidelijk werd dat deze tunnel in het verlengde van de Helper Brink zou komen, is de wens ontstaan om op de plek van de spoorwegkruising een fietstunnel aan te leggen. Deze wens was een van de drie optimalisaties in het plan voor Aanpak Ring Zuid. Na de aanbesteding, in 2018. is besloten dat ook deze optimalisaties kunnen worden uitgevoerd. Het project Aanpak Ring Zuid zorgt er dus voor dat er een fietsverbinding op deze plek blijft bestaan.
20 december 2019
Daar heb je gelijk in Michiel. We hebben de tekst aangepast en directe linkjes naar de brieven in de bibliotheek gemaakt.
20 december 2019
Al die mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in de voortgang van het project dienen dus twee maal een link te volgen, te kiezen voor een (zeer ambtelijk geschreven) brief uit het archief, die door te nemen om te ontdekken dat er staat dat er niets te melden valt. Deze frustratie was te voorkomen geweest door direct te schrijven dat er nog niets te melden valt.
20 december 2019
Zelf geen fietser kennelijk die moet omrijden? Denk dat ik ook maar met de auto ga in het vervolg....
20 december 2019
De link leidt naar onze bibliotheek. De brief staat rechts, onder het kopje 'Brieven van GS provincie Groningen'.
20 december 2019
Mijn bedoeling was eigenlijk om een reactie van Aanpak Ring Zuid uit te lokken ;-). Zij schrijven namelijk "Deze fietstunnel komt deels te liggen op de plek waar de huidige tijdelijke ringweg loopt. Deze fietstunnel kan daarom pas worden gebouwd nadat de tijdelijke ringweg is afgebroken." Maar die fietstunnel ligt er al! Namelijk tussen de spoorwegovergang en de tijdelijke weg in. Alleen de toeritten moeten nog gegraven worden, op de plek waar nu aan beide kanten nog drukke verkeersaders liggen. Voordat het graafwerk aan de verdiepte ligging op deze plek begint, gaan beide wegen dicht. Aan de impressie valt te zien dat die toeritten kaarsrecht in het verlengde van de tunnel komen te liggen. Het is dus raden wat de werkelijke reden is.