19 augustus 2024
Gert, de Van Ketwich Verschuurlaan is (tussen Laan Corpus den Hoorn en de Vestdijklaan) afgesloten van 30 september tot 11 oktober. Dit is in verband met de definitieve inrichting van de weg. De werkzaamheden zijn onder andere het verwijderen en plaatsen van kolken, de aanleg van mantelbuizen, het aanbrengen van trottoirbanden en goottegels, het snoeien van groen, het plaatsen van geleiderails, het aanplanten van bomen, het aanbrengen van verschillende lagen asfalt, straatwerk en het aanbrengen van markeringen en bebording. Deze werkzaamheden zijn doorgeschoven door de slechte weersomstandigheden in 2023. De telkastjes worden vooral gebruikt voor het volgen van het verkeer in de stad, zodat we verkeersstromen kunnen bijsturen, bijvoorbeeld door een bepaald verkeerslicht langer groen te geven.
19 augustus 2024
Gerda, het is niet mogelijk om op de ring te fietsen. Er zijn vier fietsexcursies komende week langs de ringweg en die zijn allemaal ruim volgeboekt. Daarom hebben we de inschrijving gesloten. Mag ik vragen van wie je dat bericht hebt gekregen?
15 augustus 2024
Marja (bericht 15 augustus): ja, dat klopt. Op 11 en 12 oktober gaan we de rotonde en de fietsstroken bij de beide zijstraten aan de noordkant met rood asfalt afwerken. Ook zullen we dan de verhogingen bijwerken. De stoepranden gaan niet naar beneden. Deze werkzaamheden stonden eerder op de planning, maar moesten toen vanwege het slechte weer worden opgeschoven.
15 augustus 2024
Rogier, als de ringweg weer open gaat, is het project Aanpak Ring Zuid nog niet klaar. Er zijn daarna nog werkzaamheden aan onder andere de Hereweg, de Brailleweg, de Van Ketwich Verschuurlaan en de nieuwe Máximaweg. Ook bouwen we nog aan de Esperantotunnel, een nieuwe tunnel voor voetgangers en fietsers onder het spoor. En we moeten het Zuiderplantsoen nog aanleggen. We zijn nog tot ongeveer de zomer van 2025 bezig.
14 augustus 2024
DJ en Embo, jullie hebben gelijk, ik heb de reactie van Pukkie verwijderd.
13 augustus 2024
Anne, bij het ontwerp van het grondwaterbeheersysteem is rekening gehouden met het handhaven van de damwanden. De damwanden zijn tot circa 2 meter onder maaiveld verwijderd. Parallel aan de verdiepte ligging liggen ter plaatse van het Sterrebos drainagebuizen in de grond. Deze buizen zijn onderling verbonden door middel van sifonbuizen onder de vloer van de verdiepte ligging door. De verticale delen van de sifonbuizen zijn geplaatst tussen de betonnen constructiewand en de damwand. Het systeem van buizen en putten borgt op een passieve wijze de grondwaterstanden aan weerszijden van de verdiepte ligging. Het piepschuim (officieel heet dit ‘eps’) heeft een geschatte levensduur van 75 tot 100 jaar. Het wordt overal in Nederland toegepast. Uit onderzoeken blijkt dat de kwaliteit van het eps, zoals de drukkracht, lang op peil blijft. Er zijn geen aanwijzingen dat het eps ineens verkruimelt en inzakt. Na afloop kan het eps worden hergebruikt, ofwel in de bestaande constructie ofwel in een andere constructie.
13 augustus 2024
Marja, over welke plek heb je het precies? We hebben onder andere bij de rotonde de hoge stoepranden vervangen door afgevlakte stoepranden, zodat je daar met een rolstoel of kinderwagen langs kunt. We zijn nu alleen nog met de herinrichting bezig op het zuidelijke deel van de Vondellaan.
5 augustus 2024
Rob, je hebt gelijk dat het in de kosten scheelt dat we de damwanden in de grond laten zitten. Maar bij de afwegingen hebben we ook gekeken naar de overlast voor de omwonenden. Het verwijderen van de damwandplanken zou opnieuw flinke overlast geven in de omgeving. Het laten zitten van de damwandplanken is een win-winsituatie.
5 augustus 2024
JWSmid, bij het ontwerp van de verdiepte ligging is rekening gehouden met de klimaatverandering. Het regenwater dat in de verdiepte ligging valt, wordt opgevangen in een reusachtige waterkelder onder de weg. Ook bij extreme regenval is hier voldoende ruimte. Het water wordt uiteindelijk afgevoerd naar het Oude Winschoterdiep.
25 juli 2024
Hilda, excuus dat we nog niet eerder hadden gereageerd. De afsluiting van het spoor vindt plaats midden in de vakantieperiode. Daardoor is er minder verkeer op de weg. We verwachten daarom dat het in die week in Helpman niet te druk wordt. De bussen die worden ingezet tussen station Groningen en station Groningen Europapark, rijden via de Europaweg.