Wegontwerp
De meest opvallende verandering was de ombouw van het Julianaplein, waarbij de verkeerslichten zijn verdwenen. Hier kan het verkeer uit alle richtingen nu doorrijden. Ook het Vrijheidsplein is ongelijkvloers geworden. Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep is de weg verdiept aangelegd. Hier bovenop zijn ‘deksels’ gekomen, waarop een nieuw park is aangelegd: het Zuiderplantsoen. De directe aansluitingen op de Hereweg en de Oosterpoort zijn verdwenen. Daar staan tegenover o.a. een nieuwe verbindingsweg tussen Hereweg en Julianaplein (Máximaweg) en een nieuwe aansluiting voor bedrijventerreinen Eemspoort en Driebond.
Ook voor fietsers in het zuiden van de stad is er veel veranderd. Veel fietsverbindingen zijn verbeterd en veiliger gemaakt. Ook zijn er fietsverbindingen verdwenen en nieuwe fietspaden aangelegd.
Daarnaast zijn veel straten in de buurt van de ringweg opnieuw ingericht om veranderingen in de hoeveelheden verkeer goed op te vangen.
Tot slot verbeterde de ombouw van de zuidelijke ringweg de kwaliteit van de ruimte in de omgeving. Doordat de ringweg deels onder de grond is gegaan, is een belangrijke barrière tussen de zuidelijke stadsdelen verdwenen. De 'achterkanten' van de ringweg zijn groen uitgevoerd. De aandacht voor de vormgeving van de weg en de viaducten heeft de kwaliteit van de openbare ruimte verbeterd.
Het plan voor de zuidelijke ringweg kent een lange geschiedenis. Daarin zijn verschillende alternatieven onderzocht. Belangrijke conclusie: ongeveer 80 procent van het verkeer op de zuidelijke ringweg is op weg naar een bestemming in de stad of komt daar vandaan. Slechts 20 procent van het verkeer passeert de stad alleen maar. Dit betekent dat een alternatieve route langs de stad de verkeersproblemen op de zuidelijke ringweg niet zou hebben opgelost.
In 2009 hebben het Rijk, provincie Groningen en gemeente Groningen samen gekozen voor het aanpassen van de zuidelijke ringweg op het bestaande tracé, met voor een deel van de weg een verdiepte aanleg. Deze variant was een combinatie van de meest kansrijke varianten die zijn bestudeerd. Tussen 2010 en 2014 is deze variant uitgewerkt in een concreet plan.
De zuidelijke ringweg is wettelijk gezien een autoweg. Normaalgesproken geldt daarvoor een maximumsnelheid van 100 km/uur. Rijk, provincie en gemeente hebben er samen voor gekozen om voor de zuidelijke ringweg een uitzondering te maken. De reden hiervoor is dat de weg door stedelijk gebied gaat. Ook was er te weinig ruimte beschikbaar om de weg in te richten als een 100 km/uur-autoweg. De oude snelheid van 70 km/uur kwam op het rijkswegennet vrijwel niet meer voor. Het is voor het verkeer duidelijker en veiliger als in vergelijkbare situaties dezelfde snelheden gelden. Daarom is gekozen voor de landelijk meer voorkomende snelheid van 80 km/uur. Door het invoeren van deze snelheid is de reistijd op de zuidelijke ringweg bovendien iets korter.