Algemeen
De aanleiding voor het project was de sterke groei van de gemeente Groningen sinds de jaren '70, waarin de zuidelijke ringweg was aangelegd. Er kwamen steeds meer mensen wonen. Groningen bood steeds meer arbeidsplaatsen voor mensen uit de regio én groeide uit tot een van de populairste steden van het land.
Dat was merkbaar aan het verkeer op de zuidelijke ringweg. Vooral in de spitsuren kwam de gehele zuidelijke ringweg capaciteit te kort, van de aansluiting Hoogkerk tot de aansluiting Europaweg. Daardoor namen de reistijden toe en de bereikbaarheid en de veiligheid af. Ook ontstond er vertraging op de wegen in de stad, waardoor kantoren, bedrijventerreinen en wijken minder goed te bereiken waren. Dit leidde tot files, tot meer ongelukken en tot een slechte doorstroming van het verkeer. Dat vroeg ook extra aandacht voor de verkeersveiligheid.
Bovendien kon de ringweg veel beter in de stad worden ingepast. De ringweg sneed wijken doormidden en zorgde op veel plekken voor een aangezicht met veel beton.
Het project Aanpak Ring Zuid had de volgende doelstellingen:
- het verbeteren van de bereikbaarheid van stad en regio;
- het vergroten van de verkeersveiligheid;
- het bevorderen van een leefbare en veilige woonomgeving;
- het versterken van de samenhang van de stadsdelen;
- het behouden en uitbreiden van de werkgelegenheid en de economische ontwikkeling van stad en regio.
Rijk, provincie Groningen en gemeente Groningen werkten samen in projectorganisatie Aanpak Ring Zuid. Deze organisatie zorgde voor het opstellen van het Tracébesluit en de Inrichtingsplannen. Aanpak Ring Zuid stond onder leiding van een stuurgroep waarin Rijk, provincie Groningen en gemeente Groningen intensief samenwerkten. Samen namen zij de besluiten.
Daarnaast hadden Rijk, provincie en gemeente elk hun eigen verantwoordelijkheden, bevoegdheden en verplichtingen. Het Rijk (de minister van Infrastructuur en Waterstaat) was het bevoegd gezag voor de zuidelijke ringweg zelf, want dat is een rijksweg.
De communicatie van het project Aanpak Ring Zuid was er vanaf het begin op gericht omwonenden en andere belanghebbenden actief en intensief te informeren. De projectorganisatie deed dat door zakelijke, juiste en tijdige informatie te bieden en open te communiceren. Er zijn diverse huis-aan-huiskranten en (elektronische) nieuwsbrieven verspreid. Ook deze projectwebsite was een belangrijk middel. Op deze website konden bezoekers reageren, vragen stellen en hun mening geven. Zo werd het project van alle kanten belicht. Vragen werden door de projectorganisatie beantwoord.
Al vanaf 2011 waren bewonersorganisaties, individuele bewoners, bedrijven, scholen, woningcorporaties en weggebruikers bij het planproces betrokken. Dit gebeurde via vier platforms, via informatiebijeenkomsten, via werkgroepen in de wijken en via persoonlijke gesprekken met iedereen die dit wilde. Tijdens de ontwikkeling van het ontwerp zijn veel overleggen gevoerd met bewoners, organisaties, bedrijven en scholen. Zo is een alternatief van het Wijkcomité Helpman voor de locatie van de Helperzoomtunnel meegenomen in het onderzoek hiernaar. Ook de alternatieven die Arthur Kamminga (inwoner van Groningen) heeft ingediend, zijn onderzocht en besproken. Voor de verbindingsweg naast de Maaslaan zijn diverse alternatieve voorstellen bestudeerd. Met bewoners is overlegd over drie varianten voor de inrichting van de Vondellaan. Ook wensen van de scholen in Helpman zijn in de plannen meegenomen. Verder hebben de zienswijzen geleid tot een groot aantal kleinere aanpassingen.