Vincent Velthuijs (Combinatie Herepoort) en Robert Lunenborg (Sealteq): 'We kunnen 100% veilig chroom-6 verwijderen'
In sommige viaducten van de zuidelijke ringweg zit Chroom-6 in de verf verwerkt. Bij het renoveren van deze viaducten gaan we de Chroom-6 op een veilige manier verwijderen. Chroom-6 werd vroeger vaak verwerkt in verf vanwege de roestwerende werking en kleur. Als chroom-6 vrijkomt bijvoorbeeld door te schuren of te stralen, kan het schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarom moet het op een veilige manier worden verwijderd, zodat geen risico’s ontstaan voor de omgeving. Vincent Velthuijs van Combinatie Herepoort en Robert Lunenborg, chroom-6 specialist bij SealteQ, leggen uit hoe ze dit veilig doen.
“Het belangrijkste bij het verwijderen van chroom-6 is dat er geen risico’s ontstaan voor de omgeving en de medewerkers”, vertelt Vincent. “Dat betekent dat we op de plek waar wordt gewerkt afschermen met een tent waarbij alle hoeken en kieren zijn afgesloten. De stof kan dan op geen enkele manier buiten het verwijderingsgebied komen. De medewerkers die chroom-6 verwijderen, zijn van top tot teen beschermd. Op deze manier hebben we al een deel van het viaduct tussen de Peizerweg en Hoogkerk veilig chroom-6 vrij gemaakt.”
Chroom-6 en gezondheid
Chroom-6 is jarenlang gebruikt in de verf- en metaalindustrie. In 2017 werd het gebruik ervan verboden vanwege de gezondheidsrisico’s. Robert: “Je kunt het vergelijken met asbest. Zolang je de stof niet bewerkt, is chroom-6 ongevaarlijk. Dat het jarenlang in de verf op de viaducten heeft gezeten, kan dus geen kwaad voor de omgeving.”
Overheidsrichtlijnen volgen
Vincent: “Toen uit monsters bleek dat in de verf op de viaducten Chroom-6 was verwerkt, hebben we SealteQ ingeschakeld. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het veilig verwijderen van verf met chroom 6” Robert: “Door middel van straalgrit, een soort zandkorrels, verwijderen we de verflaag waarin chroom-6 zit. We schermen het gebied af en onze medewerkers dragen beschermende pakken met een masker en luchtfilter. We gaan uiterst secuur te werk in de voorbereiding en de uitvoering. Dit doen we allemaal volgens de richtlijnen die zijn opgesteld door Rijkswaterstaat, ProRail en Rijksvastgoedbedrijf. Het materiaal dat vrijkomt wordt afgevoerd naar een naar een erkend verwerker”
100% veilig chroom-6 verwijderen
”Na de werkzaamheden loopt een inspecteur de viaducten na en neemt monsters om te controleren of alle chroom-6 is verwijderd. Daarna geven we het gebied weer vrij. “Doordat we niets aan het toeval overlaten, kunnen we 100% veilig chroom-6 verwijderen”, sluit Vincent af.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
De nieuwe Papiermolentunnel gaat deze zomer open. Om de tunnel extra bijzonder te maken en de sociale veiligheid te vergroten, komt er een kunstwerk op de wanden en plafonds. Gekozen is voor een kleurig ontwerp van de Nederlandse kunstenares Hadassah Emmerich.
Ons informatiecentrum aan de Muntinglaan, Paviljoen Ring Zuid, is op vrijdag 27 en zaterdag 28 januari dicht. Het uitkijkpunt naast het Paviljoen is wel, zoals altijd, geopend.
De bouw van de verdiepte ligging, tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep, vordert gestaag. De afgelopen maanden hebben we diverse betonstorten uitgevoerd. Hier zijn we nog tot en met maart mee bezig. Daarna het is het meeste beton gestort en volgen andere werkzaamheden aan de verdiepte ligging.