Thomas Nolte en Wijbe Wouda (Combinatie Herepoort): 'Geluidsbeperkende maatregelen: kleine moeite voor ons, groot verschil voor de omgeving’
Stukken wegdek worden doorgeknipt, liggers doorgezaagd en staanders omvergetrokken. De sloop van de oude zuidbaan van de zuidelijke ringweg is in volle gang. Maar werkzaamheden als deze veroorzaken veel geluid, weten hoofduitvoerder Thomas Nolte en werkvoorbereider civiel Wijbe Wouda. Zij doen er dan ook alles aan om de geluidsoverlast te beperken.
Vlakbij de H.L. Wichersstraat staan twee grote, gele kranen. “Daarmee slopen we de oude zuidbaan”, vertelt Thomas. De hoofduitvoerder is verantwoordelijk voor de realisatie van de bouwkuip, waarin straks de verdiepte ligging wordt aangelegd. “Om de bouwkuip te kunnen maken, moeten we eerst de oude weg slopen. En daar zijn we nu druk mee bezig.” In totaal duurt de sloop zo’n tien weken, legt Thomas uit. “We werken alleen doordeweeks, van 7 uur ’s ochtends tot 7 uur ’s avonds. Omwonenden hebben ’s avonds en in het weekend dus geen last van deze werkzaamheden.”
Risico’s bepalen
Het is een van de manieren waarop Thomas en zijn collega’s overlast voor omwonenden beperken. Welke geluidsbeperkende maatregelen zij nog meer moeten nemen, staat beschreven in het risicocontourenplan. Werkvoorbereider Wijbe Wouda: “Op basis van de sloopplannen is berekend welke risico’s het werk met zich meebrengt, onder meer op het gebied van geluid en trillingen. Het is onze taak om vervolgens voor elk risico een passende maatregel te nemen.”
Prikken of knippen?
Die maatregelen zijn uiteenlopend, weet Wijbe. “Soms gaan we terug naar de tekentafel. We onderzoeken of er een andere werkwijze mogelijk is die minder overlast veroorzaakt. We kiezen bijvoorbeeld zo veel mogelijk voor het knippen van betondelen in plaats van prikken, omdat dit veel minder lawaai en trillingen geeft. Bij dikkere constructies moeten we wel prikken, omdat de knipscharen niet om het beton passen.”
"Als wij begripvol zijn voor de omgeving, zijn zij dat ook voor ons"
Thomas Nolte (Combinatie Herepoort)
Noise control doeken
Daarnaast plaatsen de bouwers zogenaamde noise control doeken om geluidsoverlast zo veel mogelijk tegen te gaan. “Dat zijn speciale doeken die geluid absorberen.” Zo werd aan de Meeuwerderbaan een grote stellage met noise control doeken neergezet en kwam er een rij doeken aan de rand van de oude zuidbaan. Dit werd gedaan om de geluidsoverlast door het zagen en boren van liggers te beperken. “Tot slot worden zeecontainers ingezet”, vertelt Thomas. “Die plaatsen we in een U-vorm om de sloopkranen heen. De containers weerkaatsen het geluid.”
Kleine moeite
Wat Thomas en Wijbe echter als geen ander weten, is dat theorie en praktijk niet altijd met elkaar overeenkomen. Thomas: “Soms blijkt uit berekeningen dat op een bepaalde plek geen geluidsbeperkende maatregelen nodig zijn, maar plaatsen we wél een noise control doek. Dat is voor ons een kleine moeite, maar kan voor omwonenden een groot verschil maken. Andersom kan natuurlijk ook: onlangs bleek dat bewoners van woonboten aan het Winschoterdiep veel meer last hadden van bepaalde werkzaamheden dan wij hadden gedacht. Daar hebben we toen alsnog doeken voor geplaatst.”
Omgeving
De bouwers vertellen dat de omgeving erg betrokken is bij de werkzaamheden, met zowel positieve reacties als vragen over de werkzaamheden. Thomas: “Mensen schieten me regelmatig aan. Dan neem ik altijd de tijd om vragen te beantwoorden en een praatje te maken. Want als wij begripvol zijn voor onze omgeving, dan zijn zij dat ook voor ons. En dat werkt wel zo prettig.”
Titelfoto: Wijbe Wouda (links) en Thomas Nolte (rechts) op het bouwterrein bij de H.L. Wichersstraat. Foto: Jeroen van Kooten.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.
Na de aanleg van de zuidelijke ringweg eind jaren ’60 raakte de H.L. Wichersstraat geïsoleerd van de rest van de wijk de Oosterpoort. De 400 bewoners van deze straat dienden een verzoekschrift bij het college van B&W in voor een onderdoorgang in het Meeuwerderbaanviaduct.