canvas-20200910_JvK_Sijbren_Oenema_03

Sijbren Oenema (uitvoerder Combinatie Herepoort): ‘Bouwen op een andere plek is in dit geval het veiligst’

VONC24 september 2020West


Veilig bouwen staat voorop bij Aanpak Ring Zuid. Daarom is ervoor gekozen om het viaduct Laan Corpus den Hoorn/Stadspark niet boven het drukke verkeer te bouwen, maar op een andere plek. Sijbren Oenema, uitvoerder bij Combinatie Herepoort, vertelt hoe dat werkt.

In de komende anderhalf jaar verbreden we het viaduct Laan Corpus den Hoorn/Stadspark. De bouw van het nieuwe wegdek gebeurt niet ter plekke, maar op een zogenoemde voorbouwlocatie. Dit is een werkterrein waar we een deel van het viaduct bouwen, om het later naar zijn definitieve plek te verplaatsen. Waarom die keuze? “De belangrijkste redenen zijn veiligheid en efficiëntie”, legt uitvoerder Sijbren Oenema uit. “Een viaduct is een zware betonconstructie. Het fundament bouwen we ter plekke buiten het verkeer om, maar het wegdek zouden we normaal gesproken boven de bestaande weg – dus boven het verkeer –bouwen. We willen een zo veilig mogelijke situatie voor het verkeer en de werkers. Daarom kiezen we ervoor om het betonwerk voor het wegdek ergens te maken waar we veiliger kunnen werken. Bouwen op een voorbouwlocatie zorgt ook voor minder overlast. We hoeven dan het verkeer niet steeds om te leiden.”

‘We hoeven nu niet boven het verkeer te bouwen. Een stuk veiliger.’

Sijbren Oenema, uitvoerder

Locatie dichtbij

De voorbouwlocatie is een berm bij de toegang van het Stadspark bij de rotondes bij Laan Corpus den Hoorn. “We hebben voor deze plek gekozen omdat die het dichtste bij het viaduct ligt”, vertelt Sijbren. “Bovendien is de route vanaf deze locatie het meest geschikt om het wegdek straks te vervoeren naar de definitieve plek. Het wegdek dat we bouwen is tussen de 10 en 15 meter breed en zo’n 45 meter lang. Die ruimte hebben we op de route nodig.”

Om de voorbouwlocatie bouwklaar te maken hebben we een strook groen weggehaald. Ook is er zand gestort. Sijbren: “Na de bouw van het viaduct herstellen we de berm weer. We maken er weer wat moois van.” Voor extra ruimte op het bouwterrein is het naastgelegen fietspad aan het terrein toegevoegd. Het fietsverkeer gaat tijdelijk over het westelijke fietspad. “Dit blijft zo tot het einde van de bouw van het viaduct. We voorkomen daarmee dat we het fietspad steeds moeten verleggen.”

Met karretjes

Hoe komt dat grote gevaarte halverwege 2021 op z’n plek? Sijbren: “Als het wegdek klaar is, gaan we de constructie met speciale karretjes naar de nieuwe onderbouw van het viaduct vervoeren. Die karretjes besturen we op afstand. Ze leggen het wegdek exact op de goede plek. Voor dat transport leiden we het verkeer één weekend om.”

Een spannend moment? Sijbren: “Best wel! Je maakt twee bouwwerken volgens tekening, maar wel op een andere locatie. Dan hoop je natuurlijk dat ze als een puzzel in elkaar passen. We hebben maar één kans! Maar het is allemaal tot op de millimeter uitgerekend en ingemeten. Ik verwacht niet dat we voor verrassingen komen te staan.”

Headerfoto: Jeroen van Kooten






Lees ook: