Gert-Jan van Eck (projectleider bij Royal HaskoningDHV): "Deze liggers gebruiken we weer in een nieuw viaduct"
Steeds vaker geven we gebruikte spullen een tweede leven. Ook bij Aanpak Ring Zuid proberen we zo veel mogelijk materialen opnieuw te gebruiken. Zo krijgen de 26 liggers uit het oude viaduct over het Europaplein binnenkort een nieuwe bestemming. Een klus waar nog heel wat bij komt kijken.
De 26 liggers uit het viaduct over het Europaplein in Groningen zijn negentien meter lang, 1,20 meter breed en wegen zo’n 30 ton. "Flinke jongens", weet ook projectleider Gert-Jan van Eck van Royal HaskoningDHV. "En dat is maar goed ook, want de afgelopen veertig jaar hebben ze heel wat zwaar verkeer moeten dragen. Met het weghalen van het viaduct dreigden deze betonnen liggers te worden gesloopt. Zonde, want deze elementen kunnen met gemak nog honderd jaar mee."
Testen in het lab
Om er zeker van te zijn dat de liggers in goede staat verkeren, werden ze in juli 2021 aan een aantal testen onderworpen in het laboratorium van SGS Intron. "Zo’n ligger leg je niet even achter in de kofferbak", lacht Gert-Jan. "Vandaar dat we proefmonsters uit het beton hebben gehaald, die in het lab zijn getest op restlevensduur en hun sterkte. Het voordeel van beton is dat de sterkte na verloop van tijd alleen maar toeneemt. Deze liggers zijn veertig jaar geleden door Haitsma Beton gemaakt en hebben een levensduur van meer dan honderd jaar. Dat bleek ook uit de testen, die allemaal positief waren."
Groen licht
Daarmee was er groen licht voor het plan om de 26 liggers een tweede leven te geven. Met een grote hijskraan werden de zwaargewichten in december op een vrachtwagen getakeld. Gert-Jan: "Een aantal liggers is bestemd voor een nieuwe brug in Appingedam en de meesten maken we in onze opslagplaats gereed voor hergebruik in een nieuw viaduct over een rijksweg, in opdracht van Rijkswaterstaat. Dit is een stuk beter voor het milieu als je praat over reductie van CO2 en grondstoffen."
Algemeen belang
Twee voordelen die steeds meer bouwpartijen inzien en ook stimuleren. "Dit project is een pilot binnen Rijkswaterstaat, waarbij we als ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, samenwerken met sloopbedrijf Vlasman, bouwer Dura Vermeer en prefab leverancier Haitsma Beton", vertelt Gert-Jan. "Al deze partners zijn pioniers op het gebied van het hergebruiken van dit soort grote betonnen bouwelementen. We kijken verder dan onze eigen belangen, zoals ook Combinatie Herepoort die het demonteren mogelijk heeft gemaakt. Het algemene belang is onze drijfveer. Dat maakt dit project heel bijzonder."
Op weg naar duurzaamheid
Gert-Jan verwacht dat er bij grote wegenbouwprojecten de komende jaren steeds vaker zal worden gekozen voor een circulaire aanpak, oftewel hergebruik van onderdelen in plaats van slopen. "Ik zie nu al dat veel ingenieurs bij het ontwerpen van een nieuw viaduct duurzamere materialen toepassen en oog hebben voor de mogelijkheden om onderdelen eenvoudig te kunnen demonteren om ze later ergens anders opnieuw te gebruiken. Samen timmeren we letterlijk en figuurlijk aan de weg naar een duurzame toekomst."
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de weekenden van 25-28 oktober en 15-18 november en in de nachten van 28-31 oktober en 18-21 november voeren we werkzaamheden uit langs de A28 ter hoogte van – en langs oprit 39 Groningen-Zuid. Deze werkzaamheden zijn noodzakelijk voor het plaatsen van groenschermen. Om de veiligheid te waarborgen, worden delen van de A28 in deze periodes tijdelijk afgesloten.
In de nacht van woensdag 23 en de nacht donderdag 24 oktober is de verbindingsboog vanaf de zuidelijke ringweg naar de oostelijke ringweg afgesloten van ’s avonds 20.00 uur tot 06.00 uur in de morgen. Toerit 38 naar de N7 vanaf de Kielerbocht is dan ook afgesloten.
1 september 2024 is de vernieuwde zuidelijke ringweg in gebruik genomen. Ook na de ingebruikname van de ringweg moet er nog veel gebeuren. Er wordt nog hard gewerkt, van deelgebied Oost tot en met deelgebied West. Op de foto's is goed het contrast te zien tussen de ringweg die klaar is en de gebieden erom heen waar nog hard gewerkt wordt.