Henk Mantingh (Cosun Beet Company): “Tijdens de bietencampagne rijden er duizend vrachtwagens per dag”
De bietencampagne is momenteel in volle gang. Dat is de periode waarin de suikerbieten van het land worden gehaald en over de weg naar de suikerfabriek in Hoogkerk worden vervoerd. De campagne is op 17 september begonnen en duurt tot half januari. Per dag rijden er maar liefst duizend vrachtwagens met suikerbieten naar de suikerfabriek in Hoogkerk, zegt Henk Mantingh. Hij is accountmanager Agro Logistiek bij Cosun Beet Company. Henk zorgt ervoor dat al deze vrachtwagens op tijd bij de suikerfabriek aankomen. Dat is een behoorlijke uitdaging, zeker met alle afsluitingen in verband met werkzaamheden door Aanpak Ring Zuid.
Per dag worden er 28 miljoen kilo suikerbieten verwerkt in de suikerfabriek in Hoogkerk, vertelt Henk. De fabriek draait tijdens de bietencampagne continu door, dus er moeten altijd voldoende bieten op voorraad zijn. “Er rijden tweehonderd vrachtwagens heen en weer, in totaal komen er 1.000 vrachten met bieten per dag aan bij de fabriek. De aanvoer van bieten gaat 24 uur per dag door, alleen zondag overdag niet. Ongeveer tweederde van deze ritten gaat via het Julianaplein. Daarnaast rijdt een kwart bietenwagens over Ring Zuid door de verdiepte ligging. De rest van de vrachtwagens rijdt vanaf Drachten via de A7 en vanaf het noorden via Ring West naar onze fabriek in Hoogkerk,” vertelt Henk.
Puzzel
De hele logistiek rondom de bieten is een behoorlijke puzzel. “De meeste grote afsluitingen, zoals Operatie Ring Zuid en Operatie Julianaplein, zijn vooral in het voorjaar en de zomer geweest, dus daar hebben wij niet zoveel last van gehad”, aldus Henk. “Maar naast wegomleidingen hebben we ook te maken met bijvoorbeeld het weer.”
Henk moet alle vervoerders op de hoogte brengen van de omleidingsroutes. “Ik word door Aanpak Ring Zuid en Groningen Bereikbaar goed geïnformeerd over de stremmingen en omleidingen. De standaard omleidingsroutes zijn niet altijd te gebruiken voor het bietentransport, omdat vrachtwagens niet overal mogen rijden. Zo mogen we natuurlijk niet door woonwijken. Als een bepaalde omleidingsroute erg veel files veroorzaakt, dan rijden onze vrachtwagens een stuk om, via Peize bijvoorbeeld. Ze hebben dan wel extra reistijd. Ook zijn er regelmatig stremmingen in de nacht en de weekenden, zodat het woon-werkverkeer er geen last van heeft. Maar omdat het bietentransport dag en nacht doorgaat, hebben ze wel invloed op de routes die wij rijden. Maar echt meetbare vertragingen zijn er gelukkig niet.”
Doorrijden
Henk vindt de nieuwe ringweg erg mooi geworden. “Van de drie verkeerslichten op de route naar de fabriek, namelijk bij het Julianaplein, bij Martiniplaza en bij het Hoendiep, zijn er nu twee verdwenen. Dus dat rijdt wel lekker door!”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op vrijdag 20 december organiseert Aanpak Ring Zuid een gezellige kerstmarkt aan de Papiermolenlaan. Hiermee vieren we de heropening van de vernieuwde Hereweg en de openstelling van de nieuwe Máximaweg.
Komende week gaan we de aansluiting van de Expositielaan op de Leonard Springerlaan herstraten. Daarom sluiten we de afritten van de westelijke ringweg naar de Leonard Springerlaan af.
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.