canvas-JvK_20140620_AltaBroekman_1

“Groningen is altijd in ontwikkeling”

Sanne Heesterbeek24 juli 2014Julianaplein


“Of er voor mij een hoop gaat veranderen? Gelukkig niet, behalve dat ik straks eerder thuis ben”. Alta Broekman loopt net de zaal uit waar de film van Aanpak Ring Zuid is getoond. Ze is naar de informatiemarkt gekomen om te kijken wat de plannen voor de zuidelijke ringweg voor haar woonomgeving gaan betekenen. “Het gaat allemaal heel erg meevallen”, concludeert ze.

Julianaplein

Alta Broekman woont aan de Canadalaan, vlak achter het Hoornsediep. “Ons huis staat pal achter roeivereniging Gyas”, verduidelijkt ze. “Bij ons in de straat gaan we niet zo veel van de veranderingen merken. Het zal tijdens de werkzaamheden wel wat drukker worden bij het Julianaplein”, verwacht ze. “Toen ik lang geleden mijn rijbewijs ging halen, was het Julianaplein al een moeilijk punt. Straks wordt het een stuk gemakkelijker met al die ongelijkvloerse wegen.”

Barrière

“Ik ben niet ontevreden over de plannen”, zegt Broekman. “Voor het autoverkeer wordt het in de toekomst stukken beter.” Toch heeft ze nog wel een puntje van kritiek. “Ik vind het voor de Rivierenbuurt wel heel jammer dat de ringweg een soort barrière gaat worden. Je kunt straks vanuit die buurt niet heel gemakkelijk te voet of per scootmobiel aan de andere kant komen. De Papiermolen raakt zo afgesloten. Daar moet men een oplossing voor kunnen vinden.”

Informatiemarkt

Wat Broekman van de markt vindt? “De maquettes en de grote borden geven veel informatie en zijn heel gedetailleerd. Je krijgt als bezoeker een goed beeld van hoe het straks gaat worden. De film vond ik een beetje gladjes. Verder is het goed geregeld. Er is alle tijd en aandacht om de informatie op je in te laten werken.”

Vooruitgang

Dat er wat kritiek is op de plannen, vindt ze voor een deel terecht. “Voor bewoners van de Maaslaan is het natuurlijk niet leuk dat ze straks naast een bouwput wonen. Maar uiteindelijk kun je vooruitgang niet stoppen. Groningen is altijd in ontwikkeling. De stad en het achterland zullen veel beter bereikbaar zijn. Dat levert uiteindelijk werk op en dat hebben we hard nodig.”

Reactie projectorganisatie

De fietsverbinding tussen de Rivierenbuurt en de Papiermolen verdwijnt inderdaad. Ervoor in de plaats komt een voetgangersbrug, waar fietsers hun fiets aan de hand kunnen meenemen. Hoe de brug er precies uit komt te zien en waar hij exact komt, wordt nog verder uitgewerkt in overleg met omwonenden. Ook de fietsverbinding tussen het Hoornsediep en de Vondellaan - langs het Gomarus College- verdwijnt. Daar staat tegenover dat de fietspaden aan de westkant en de oostkant van Rivierenbuurt breder (langs het kanaal) en veiliger worden (langs het kanaal en langs de Hereweg). Aan de westkant van de Hereweg is straks nog maar één kruising met auto's. Nu zijn dat er twee. Aan de oostkant van de Hereweg verdwijnt de kruising van het fietspad met de op- en afritten van de zuidelijke ringweg. Fietsers kunnen hier ongehinderd doorrijden.






Lees ook: