Friso Jongeneel: "Slopen is een vak apart"
Een viaduct slopen in honderd uur. Dat was de uitdaging voor het team van de verdiepte ligging. Tijdens de treinvrije periode, van 16 t/m 20 februari jl., werkten zij 24 uur per dag om grote delen van het Esperantoviaduct af te breken. "Zo’n treinvrije periode is voor mij de slagroom op de taart."
Rekenen, urenlang overleggen, regelen en weer overleggen: maandenlang stond bijna alles wat Friso Jongeneel deed, in het teken van slechts vijf dagen in februari. Tijdens de treinvrije periode, van 16 t/m 20 februari, werden grote delen van het Esperantoviaduct gesloopt. "De dagen ervoor zijn we al begonnen met voorbereidende werkzaamheden", vertelt Friso. "Denk aan het weghalen van lantaarnpalen en hectometerpaaltjes, maar ook van het asfalt op het viaduct. Zodra de treinen stopten met rijden, hebben we een vlonder over het spoor getimmerd om dit tijdens de werkzaamheden te beschermen. Daarna is het echte sloopwerk begonnen."
Ontmanteld
In honderd uur werd stap voor stap het viaduct ontmanteld. Sommige delen werden vergruisd, andere delen, zoals een aantal randliggers, werden met een gigantische kraan uit het viaduct getild. "Twee liggers gaan op transport naar de TU Delft", weet de uitvoerder. "De universiteit onderzoekt de slijtage van het materiaal. Deze informatie gebruiken ze om de levensduur van vergelijkbare viaducten in Nederland te bepalen."
Monitoring omgeving
Na het verwijderen van de liggers werden ook de pijlers – de “poten” van een viaduct – omgetrokken en gesloopt. "Tot slot hebben we de heipalen uit de grond getrild. Tijdens het omhoog trillen van de palen moesten we objecten in de omgeving nauwlettend in de gaten houden. Want als in de grond ineens een holle ruimte ontstaat, kan het zijn dat de omgeving gaat verzakken. Om dat te voorkomen, hebben we zand in de gaten geblazen. Dat bleek te werken: er niks verzakt."
"We hebben ons best gedaan een goede buur te zijn"
Goede buur
Slopen is een vak apart, vindt Friso. "Het is veel meer dan de sloopkogel ergens tegenaan smijten. Je hebt, net als wanneer je juist iets opbouwt, te maken met bijvoorbeeld veiligheid, de afvoer van materiaal en natuurlijk met de omgeving. Zeker als je, zoals bij het Esperantoviaduct, middenin de stad werkt. We hebben ons best gedaan een goede buur te zijn. Bijvoorbeeld door mensen met vragen zo goed mogelijk te woord te staan en waar mogelijk overlast meteen te verhelpen."
Puzzelstukjes
Friso kijkt tevreden terug op de sloop. "Alles is volgens plan verlopen." En ondanks dat het vijf vermoeiende dagen waren, krijgt hij van zo’n treinvrije periode ook juist energie, vertelt hij. "Al die mensen, al dat materieel, en een razend strakke planning. Alle puzzelstukjes die we in de maanden ervoor hebben neergelegd, komen in vijf dagen ineens samen. Dat is geweldig om te zien. Dat is voor mij de slagroom op de taart."
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Komende week gaan we de aansluiting van de Expositielaan op de Leonard Springerlaan herstraten. Daarom sluiten we de afritten van de westelijke ringweg naar de Leonard Springerlaan af.
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.