Bij u in de straat (14): Laan Corpus den Hoorn
Wat betekent het plan voor de zuidelijke ringweg voor de straat waarin u woont? Deze rubriek maakt dat duidelijk, in woord en beeld. In aflevering 14: Laan Corpus den Hoorn. Vooruitlopend op de ombouw van de zuidelijke ringweg is op deze weg de doorstroming verbeterd. Ook wordt de weg beter bereikbaar. De weg krijgt een volledige aansluiting op de zuidelijke ringweg, en de rotondes bij het Stadspark worden minder druk. Onder andere hockeyclub GHBS is daar blij mee.
De Laan Corpus den Hoorn ligt in de wijk Corpus den Hoorn. De weg loopt van de N7-aansluiting Groningen-Stadspark (36a) via de Paterswoldseweg naar de A28-aansluiting Groningen-Zuid (39). De weg biedt onder andere toegang tot het Martini Ziekenhuis en de sportverenigingen op het park Corpus den Hoorn.
Sinds eind december 2016 is ook projectbureau Aanpak Ring Zuid aan de Laan Corpus den Hoorn gevestigd.
De Laan Corpus den Hoorn is in 1975 aangelegd. De naam van de straat verwijst naar de naam van de wijk Corpus den Hoorn. Deze wijk is tussen 1956 en 1960 gebouwd. Het was in de stad de eerste grote stadsuitbreiding na de oorlog. De woonwijk ontleent zijn naam aan het middeleeuwse vrouwenklooster Maria ten Hoorn. Dit klooster stond vroeger ter hoogte van de huidige kruising Paterswoldseweg-Laan Corpus den Hoorn. ‘Hoorn’ komt van “hörn” wat hoek betekent. Het klooster stond in een hoek aan de weg van Groningen naar Paterswolde. Het land van het klooster wordt aangeduid met ‘Corpus’. Corpus den Hoorn betekent dus ‘het land van het klooster Maria ten Hoorn’.
Meer historische foto's van (Laan) Corpus den Hoorn.
De Laan Corpus den Hoorn bestaat uit twee van elkaar gescheiden rijstroken. Het project Aanpak Ring Zuid heeft geen directe gevolgen voor de weg.
Vooruitlopend op de ombouw is in de zomer van 2015 de rotonde op het kruispunt Laan Corpus den Hoorn – Boerhaavelaan aangepast. Zo is er een vrije rijstrook aangelegd voor het verkeer vanaf de N7 naar de Van Swietenlaan, waaraan o.a. het Martini Ziekenhuis ligt. Dit bevordert de doorstroming op de weg.
De Laan Corpus den Hoorn heeft nu geen directe aansluiting op de zuidelijke ringweg in oostelijke richting. Oftewel: het verkeer dat vanaf de Laan Corpus den Hoorn komt en richting het Julianaplein gaat, kan niet direct invoegen op de zuidelijke ringweg. Het verkeer moet eerst over het Vrijheidsplein.
Een bottleneck voor het verkeer in de omgeving zijn de minirotondes aan de noordzijde van de weg, bij de aansluiting Groningen-Stadspark. Het verkeer dat uit de richting van Drachten komt en naar de westelijke ringweg gaat, moet via deze minirotondes rechtdoor naar een parallelwegweg. Dat geldt ook voor het verkeer in tegengestelde richting. Daardoor ontstaan op dit punt regelmatig opstoppingen. Dat is hinderlijk voor het verkeer richting Laan Corpus den Hoorn.
De Laan Corpus den Hoorn verandert niet door de ombouw van de zuidelijke ringweg. Wel krijgt de weg nu ook een aansluiting op de zuidelijke ringweg in oostelijke richting. Wie dus straks van de Laan Corpus den Hoorn richting het Julianaplein rijdt, kan sneller invoegen op de zuidelijke ringweg. Je hoeft dan niet meer via het Vrijheidsplein. Verder heeft het verkeer van en naar Laan Corpus den Hoorn baat van de aanpassingen in de omgeving. Het verkeer vanuit Drachten richting de westelijke ringweg kan straks gebruikmaken van een directe aansluiting, in beide richtingen. Dit verkeer hoeft niet meer via de minirotondes. Daardoor wordt het op deze minirotondes veel minder druk.
Door de aanpassingen neemt ook het verkeer op de Laan Corpus den Hoorn zelf af, blijkt uit de verkeersberekeningen. Op het noordelijke deel van de weg, ten noorden van de rotonde, zorgt het project voor een daling van 2000 auto’s per dag (van 18.500 naar 16.500). Op het zuidelijke deel gaan per dag 3.500 auto’s minder rijden (van 10.000 naar 6.500 auto’s).
De straat tijdens de ombouw
Bij de ombouw van de zuidelijke ringweg krijgen de minirotondes bij het Stadspark extra verkeer te verwerken. Vanaf medio juni 2018 tot juni 2020 gaat ook het verkeer vanaf de westelijke ringweg richting het Julianaplein van de minirotondes gebruik maken. In deze periode is de Laan Corpus den Hoorn dus minder goed bereikbaar. Vanaf juni 2020 is de nieuwe verkeerssituatie klaar.
Interview
Interview door Persbureau Tammeling
"Onze hockeyclub na aanpak zuidelijke ringweg nog beter bereikbaar voor landelijke topclubs"
Roderik Krooneman
Wat hebben het feit dat het momenteel heel goed gaat met de hockey-jeugd van de Groningse hockeyclub GHBS en de bereikbaarheid van de stad Groningen met elkaar te maken? Op het eerste gezicht misschien niets, maar wie met Roderik Krooneman, secretaris MHC GHBS, spreekt, denkt daar snel anders over.
"Onze club, op het sportpark Corpus den Hoorn, wordt straks nog beter bereikbaar. En dat komt goed uit, want het gaat goed met onze jeugd, ze spelen landelijk. Dat betekent dat de beste clubs uit heel Nederland hier naar toe komen. Als de opknapbeurt van de zuidelijke ringweg straks is afgerond, dan zijn we voor die clubs heel goed bereikbaar. En men kan ons hier zeer gemakkelijk vinden", zegt Roderik.
De Groningse Mixed Hockey Club GHBS is gevestigd aan de Laan Corpus den Hoorn. Het is de grootste sportvereniging van Noord-Nederland, met maar liefst 1500 leden. Volgens secretaris Krooneman is de club nu goed bereikbaar, met een mooie aansluiting op de A7, zowel vanuit het zuiden, als vanuit het westen.
"We zitten nu al heel goed. Maar ik denk dat het in de toekomst nog iets beter wordt. Dan wordt het misschien nog makkelijker om de snelweg op of af te gaan. Ook de rotondes blijven gelukkig gewoon behouden: goed voor de veiligheid", aldus Roderik Krooneman.
Sinds de jeugd van GHBS landelijk speelt, komen hier topclubs uit plaatsen als Amsterdam of Den Bosch. "Ze weten ons met de routeplanner makkelijk te vinden".
Maar helemaal zonder zorgen is GHBS nu ook weer niet. "In het weekend is hier een toenemende parkeerdruk. Als hier in de buurt ook nog een Topsportcentrum komt, dan wordt het hier echt te krap. Daar moet dan echt wel even over nagedacht worden", aldus secretaris Roderik Krooneman.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op 28 november legde fotograaf Raymond Bos drie belangrijke onderdelen van ons project vast: de herinrichting van de Waterloolaan, de aanleg van een deel van het Zuiderplantsoen en de bouw van de Esperantotunnel.
Komend weekend heeft autoverkeer richting de stad te maken met twee afsluitingen. Groningen blijft goed te bereiken, maar check je route voor vertrek.
De bushaltes bij de Van Ketwich Verschuurbrug langs de A28 worden zondag 15 december weer in gebruik genomen. Dan gaat de nieuwe dienstregeling voor bussen in. Het betreft zowel de bushalte richting het hoofdstation als de bushalte richting Haren.