We werken hard aan de sloop van de oude ringweg tussen het Julianaplein en de Europaweg. Daarbij gebruiken we verschillende werkwijzen, die verschillende vormen van overlast kunnen geven.
De kaart hieronder laat zien dat we voor de sloop de oude ringweg hebben verdeeld in zeven vakken. In ons Spoorboekje Sloop vind je de actuele planning van de sloopwerkzaamheden.
Slooptechnieken
Bij het slopen van de oude ringweg gebruiken we verschillende technieken. Welke we kiezen hangt onder andere af van het materiaal.
Hieronder omschrijven we de verschillende technieken. Daarbij geven we ook een indicatie van de mogelijke overlast. Dit is geen garantie. Hoeveel geluidsoverlast je als omwonende op een bepaald moment hebt, wordt bijvoorbeeld ook bepaald door het weer. Verder maakt het nogal uit of de werkzaamheden overdag zijn of in de nacht. Daarnaast is de beleving van overlast subjectief. Wat de een vindt meevallen, is voor de ander net te veel.
Asfalt frezen
De bovenste laag van de ringweg, waar het verkeer overheen heeft gereden, bestaat uit asfalt. Deze oude asfaltlaag gaan we meestal frezen. Daarbij verwijderen we het asfalt met roterend gereedschap.

Geluid | xxx |
Trillingen | - |
Beton prikken
Een deel van de ringweg bestaat uit een betonnen constructie. Deze komt te voorschijn als we het asfalt hebben weggehaald. We zetten machines in om gaten in het beton te prikken. Het beton wordt hierbij met een hydraulische beitel geprikt en gesloopt.


Geluid | xxxx |
Trillingen | xxx |
Betonzagen
We kunnen ook delen van het beton loszagen. Daarvoor gebruiken we een mobiele roterende diamantzaag of een lintzaag.

Geluid | xxxx |
Trillingen | - |
Liggers uithijsen
Soms kiezen we ervoor de liggende delen van het viaduct uit te hijsen. Ze moeten dan eerst zijn losgezaagd. Het uithijsen gebeurt met behulp van een hijskraan. Het geluid hiervan bestaat uit een stationair lopende motor.

Geluid | x |
Trillingen | - |
Beton knippen
Om het beton te verwijderen, kunnen we ook kiezen voor losknippen. Dat doen we met een betonknipper. Deze knipt, sloopt en vergruist het beton. Het geluid hiervan komt van een stationair lopende motor. Je kunt trillingen voelen als grote losgeknipte brokken beton op de grond vallen.

Geluid | x |
Trillingen | xx |
Puin afvoeren
Het puin dat overblijft, storten we in vrachtwagens en voeren we af. Je kunt geluidsoverlast hebben van het storten van het puin in de ijzeren bak.

Geluid | xxx |
Trillingen | - |
Ontgraven
De ondergrond van de ringweg bestaat uit zand. Dit wordt met graafmachines afgegraven en in vrachtwagens gestort. Het geluid komt van een stationair lopende motor.

Geluid | x |
Trillingen | - |
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:

Komend weekend voeren we bij de A28-afritten Groningen Zuid (Van Ketwich Verschuurlaan) werkzaamheden uit. De afrit voor verkeer vanuit Assen is dicht van vrijdagavond 2 mei tot maandagochtend 5 mei. Zaterdag overdag is ook de afrit voor verkeer vanaf Julianaplein dicht.
Van dinsdagavond 29 april tot en met vrijdagochtend 2 mei voeren we op meerdere plekken onderhoudswerkzaamheden uit aan het asfalt. Om het verkeer overdag zo min mogelijk te hinderen, werken we alleen 's nachts: van 22.00 uur tot 06.00 uur. Omwonenden kunnen hinder ondervinden.
Bij het A28-viaduct over de Brailleweg gaan we de steenstrips vervangen. Uit testen is gebleken dat op sommige locaties de steenstrips niet voldoende vast zitten. Daarom gaan we uit voorzorg alle steenstrips van het viaduct vervangen. Het fietspad (fietsvallei Brauilleweg) is hiervoor dicht van zondagochtend 27 april (07.00 uur) tot vrijdagmiddag 2 mei (17.00 uur). Voor het autoverkeer wordt één rijstrook afgesloten.