20250513_JvK_Rotonde Stadspark Corpus den Hoorn

Twee keer kijken: Rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn

Atsje12 juni 2025West


Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken, maar nu in de nieuwe situatie. Zo is goed te zien wat het resultaat van Aanpak Ring Zuid is. Soms moet je echt even twee keer kijken…

Waar staan we?

In deze eerste aflevering de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn, aan de rand van het Stadspark. We zien de Stadsparkweg en kijken richting het Vrijheidsplein. Het zwart-witte gebouw is het markante Leonardo Hotel. Het Gasuniegebouw is net niet zichtbaar, maar staat links achter de bomen.

In 2016

20160612_JvK_Rotonde Stadspark Corpus den Hoorn
Foto: Jeroen van Kooten

De eerste foto is genomen in 2016. Er zijn hier twee rijstroken. De linker is voor het verkeer vanaf de N370 (Ring West) richting Hoogkerk/Drachten. Voor dit verkeer was er nog geen directe aansluiting. De tweede strook is de afrit naar Corpus den Hoorn en het Martiniziekenhuis vanaf het Julianaplein, die ter hoogte van het Gasuniegebouw begint. Een vrij onoverzichtelijk oversteekpunt voor fietsers.

In 2025

20250513_JvK_Rotonde Stadspark Corpus den Hoorn
Foto: Jeroen van Kooten

De tweede foto is de situatie zoals het nu is in 2025. Er is hier meer veranderd dan je misschien denkt.

De afslag Groningen-Corpus/Martini Ziekenhuis (36a) is naar iets verderop verplaatst. Dat is de afslag met de heel scherpe bocht (het ‘hoefijzer’).

De oprit vanaf Ring West richting Hoogkerk/Drachten is ook uit beeld verdwenen. Het verkeer kan nu direct vanaf de westelijke ringweg de oprit naar Hoogkerk/Drachten nemen en hoeft hier niet meer langs.

In de nieuwe situatie wordt de rijstrook alleen gebruikt door het autoverkeer vanaf de Leonard Springerlaan (Martiniplaza) richting Hoogkerk/Drachten.

Fietsers hoeven nu nog maar één rijstrook over te steken. Door het verplaatsen van de op- en afritten komt hier veel minder verkeer langs dan in het verleden. Voor fietsers is het dus veel veiliger geworden om hier over te steken.






Lees ook: